weersvoorspelling

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
geert
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 20:01

weersvoorspelling

Bericht door geert »

hoi,

is er een mogelijkheid om de voorspelde temperatuur in een groepsadres te krijgen?
Ik zou graag aan de hand van de voorspelde temperatuur mijn verwarming koeling en of zonnewering sturen, hoe doen jullie dat?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: weersvoorspelling

Bericht door Dré »

Dat is zeker mogelijk, maar is afhankelijk van de componenten in je installatie.
Ik heb zelf een Wiser for KNX waarin dit mogelijk is, maar ook een GIRA Home Server kan dit denk ik wel.
Er zijn namelijk sites waarbij je het weer kunt uitlezen, middels een python of Lua script.
Heb je toevallig al iets van een server of iets dergelijks in je installatie Anders is misschien een RPI een mogelijkheid al kan ik je daar niet mee helpen.
geert
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 20:01

Re: weersvoorspelling

Bericht door geert »

Ik gebruik een gira homeserver maar de handleiding is heel beperkt
ik heb een poging ondernomen met api.openweathermap.org maar ik kom er niet uit
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: weersvoorspelling

Bericht door brammetje »

Met een Homeserver 4.11 kan het mogelijk direct uitgevoerd worden - ik heb een ouder model met daarop versie 4.5, die kan dit bij mijn weten niet. Daarom gebruik ik een scriptje op een Raspberry Pi om actuele weergegevens uit te lezen en deze middels een IP telegram over te dragen aan de Homeserver. De Pi had ik toch al om allerlei andere dingen mee te doen, en programmeert ook wat gemakkelijker (er is niet elke keer een reboot nodig bij een aanpassing).
Als je de gewenste gegevens bijvoorbeeld in de gratis dataset van https://data.buienradar.nl/2.0/feed/json kunt vinden (de vooruitblik staat bijna helemaal onderop, voorbeeld hieronder) kan je die zo doorzetten naar elk gewenst groepsadres.

Voorbeeld uit bovengenoemde JSON:
fivedayforecast
0
$id "60"
day "2022-06-07T00:00:00"
mintemperature "12"
maxtemperature "17"
mintemperatureMax 12
mintemperatureMin 12
maxtemperatureMax 17
maxtemperatureMin 17
rainChance 40
sunChance 30
windDirection "zw"
wind 3
mmRainMin 0
mmRainMax 1
weatherdescription "Afwisselend bewolkt met (mogelijk) wat lichte regen"
iconurl "https://www.buienradar.nl/resources/ima ... 0x30/f.png"
geert
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 20:01

Re: weersvoorspelling

Bericht door geert »

Dag Brammetje,

Dit gaat mijn petje te boven.
Ik heb het met dit geprobeerdt https://knx-user-forum.de/forum/%C3%B6f ... weathermap
Maar het lukt niet heb het ook aan gira Belgie gevraagd en ze gingen het bekijken maar tot op heden geen reactie.
moest er iemand zijn die dit voor mekaar heeft in zijn homeserver graag een paar screenshots van de instellingen.

Tnx
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: weersvoorspelling

Bericht door brammetje »

Welke versie Experte heb je op de HS?
geert
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 20:01

Re: weersvoorspelling

Bericht door geert »

Ik heb versie 4.11
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: weersvoorspelling

Bericht door brammetje »

Met versie 4.11 moet het lukken om van deze pagina's de informatie op te halen - HTTPS wordt ondersteund (niet op de HS3 zoals ik die heb).

De openweathermap JSON is gelijkaardig aan de link die ik eerder opgaf. De Duitse site geeft van de bouwsteen voor openweathermap een behoorlijk uitgebreide uiteenzetting, inclusief screenshots (wat op dit forum niet meer mogelijk lijkt te zijn).

De bouwsteen waar je naar verwees doet in principe alles voor je, als je maar de juiste waardes configureert. Als je die niet aan de praat krijgt is mijn advies: verdiep je enigszins in wat een JSON is (die Duitse site geeft ook een goed voorbeeld van de weergave daarvan), dan is het misschien gemakkelijker om de ene waarde die je hebben wilt op te halen en daarna uit te lezen met bouwsteen 11087 (dat is de simpelste) of met 12739 (die is wat ingewikkelder). Pak het aan stap-voor-stap. Haal de gewenste JSON op met de HS, schrijf die ergens weg naar een intern object zodat je kunt zien dat het klopt (of niet) wat er opgehaald wordt. Dan invoeren in 11087 en de ene sleutel die je wilt eruit filteren en toewijzen aan een intern object.
Tip: lees de JSON uit in een webbrowser die JSON ondersteunt, dan krijg je precies de gegevens te zien in het formaat wat er in post #7 staat van jouw link naar de Duitse site.
Plaats reactie