Balken Diagram Plug-In (HS4) - II

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Balken Diagram Plug-In (HS4) - II

Bericht door TBBW »

Nice, ga ik proberen !!
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Balken Diagram Plug-In (HS4) - II

Bericht door brammetje »

Nog eenvoudiger, dan hoef je niets aan te passen:
Importeer van het Duitstalige forum bouwsteen 13165.
Hier staan de instructies voor deze bouwsteen:https://knx-user-forum.de/forum/%C3%B6f ... eich/page3.
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Balken Diagram Plug-In (HS4) - II

Bericht door TBBW »

…. En ik was al liever lui dan moe :lol:

Thanks
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Balken Diagram Plug-In (HS4) - II

Bericht door TBBW »

.... hoe schrijf ik een waarde in het archief?
ieder uur wordt de opgewekte energie in een 24 uurs archief geschreven.
Dag-archief;
Dag-archief, hier staat de dag waarde. Echter ik wil dat geduurde de dag de waarde steeds op dezelfde positie in het archief wordt geschreven.
en pas na middernacht de volgende positie in het archief, en dan ook weer op dezelfde positie voor 24x tot de volgende dag. etc.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Balken Diagram Plug-In (HS4) - II

Bericht door brammetje »

Je moet een archief zien als een lijst. Om te zien wat er in staat moet je de lijst oproepen via een browser (dat moet je dan wel ingesteld hebben onder het tabblad 'HTTP Calling' van dat archief). Als je een nieuwe regel met de waardes die je in de lijst / het archief hebt opgenomen wilt toevoegen, dan doe je dat met een commando dat je ergens door laat triggeren. Het commando is dan 'Save entry in archive (archiefnaam)'. Een nieuwe regel wordt toegevoegd, beginnend met de datum en tijd en daarna de GA's die je hebt gespecificeerd voor het archief. (Je kunt dus niet naar een willekeurige plek in het archief schrijven.)
Als een grafiek verbonden is met het archief dan haalt het de gegevens uit dat archief (uit die 'lijst' dus).
Als je in dezelfde lijst zowel de uurwaarde als de dagwaarde wegschrijft, dan is dat voor het maken van de grafiek geen probleem. Je moet er dan alleen voor zorgen dat die dagwaarde pas na middernacht wijzigt. In je archief staat dan in de kolom dagwaarde 24 keer hetzelfde getal.
Als jouw dagarchief een apart archief is, en dus ook een aparte grafiek, dan hoef je alleen maar 1 keer per dag de waarde weg te schrijven. Als je dat net na middernacht doet, dan toont de grafiek de datum van 'vandaag' terwijl de waarde wel hoort bij 'gisteren'. Voor dit soort informatie gebruik ik dan ook de HS grafieken niet, dat vind ik veel eenvoudiger (en betrouwbaarder) te doen op een Raspberry Pi.
(Waarom betrouwbaarder? Als je ooit een GA wijzigt of toevoegt aan een archief, dan wordt het hele archief weggevaagd, je begint dan weer met een blanco lijst.)
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Balken Diagram Plug-In (HS4) - II

Bericht door TBBW »

@Bram, dank voor de uitleg.
Dat lijst verhaal snap ik.
(de optie Cycle in Minutes, niet helemaal trouwens)
Ring Memory wel.
Maar is het mogelijk, om meedere keren per dag, zeg ieder vol uur op dezelfde postie in de lijst te schrijven.
positie 1 was gisteren (maandag), daar staat dus de totale opgewekte stroom van die dag.
positie 2 is vandaag (dinsdag) daar de dag nog niet voorbij is (13:00) moet de rest van de dag nog worden bijgeschreven.
dus ik wil ieder uur de totaal opgewekte stroom wegschrijven, op positie 2.
schrijf ik 12:00 12kWh en om 13:00 overschrijf ik 12kWh met 13kWh, enz..
kan dat?
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Balken Diagram Plug-In (HS4) - II

Bericht door brammetje »

Korte antwoord: Nee, dat gaat niet.

Je kunt alleen wegschrijven, de 'bovenste' regel komt erbij, de onderste gaat eraf. Je kunt niet kiezen waar je schrijft, zie het als een dataset die een tijdstempel krijgt. En het archief sorteert altijd op het tijdstempel.

Ik doe iets vergelijkbaars als wat jij wilt, maar dan met water - de grafiek laat steeds het totale verbruik zien van de afgelopen 24 uur tot aan dat moment, dat is dan altijd een stijgende lijn. Om middernacht zet ik die terug naar nul, want ik toon via de HS alleen het verbruik over de laatste 24 uur.

Cycle in minutes: Dan hoef je niet met een commando te werken, maar dan wordt automatisch elke x minuten een nieuwe dataregel geschreven.
Plaats reactie