Data Manipulatie

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Data Manipulatie

Bericht door Dré »

Ik heb inderdaad z'n module P1GG2, en het klopt die spuugt je hele bus vol met alle telegrammen, ik heb de maker er zelfs over gecontacteerd, en gaf aan dat hij hier naar zou kijken voor de volgende versie.
Ik heb in de tussentijd enkele keren de firmware geüpdatet, maar tot op heden nog steeds hetzelfde en heb hem om deze reden dan ook niet meer ingebruik.
een PI werkt dan ook een stuk beter, als je dit goed inricht krijg je alleen de wijzigingen en niet steeds opnieuw alle meldingen.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Data Manipulatie

Bericht door Joep »

brammetje schreef:
ma 24 okt 2022, 18:54
Heb je een slimme meter?
Een slimme meter heeft een P1-poort, die kan je uitlezen.
- Er bestaat een KNX-module die dat kan, ik weet alleen van de oer-versie, daar was niets aan in te stellen en kreeg je alle telegrammen direct op de bus. Mogelijk is in de nieuwere versie iets meer in te stellen zodat je niet elke seconde of elke 10 seconden alle 20 of 30 telegramregels binnen krijgt.
- Ik gebruik een Raspberry Pi om de slimme meter uit te lezen. Een Python script bepaalt welke gegevens en op welk tijdstip naar de Homeserver gestuurd worden.

De slimme meter stuurt uitlezing van de gasmeter door in deze vorm: 0-1:24.2.1(211229140000W)(13385.823*m3)
Dat is de code voor gas, gevolgd door een tijdstempel (deze is dus van een tijdje terug) en daarna de uitlezing (meterstand).
Ik heb inderdaad een slimme meter.

Zoals @Dré al aangaf wil ik juist om deze reden geen P1G2 gebruiken en zou ik liever iets met een Raspberry PI gebruiken om de data door te sturen naar de HomeServer.

Ik heb begin dit jaar met de PI en een python script (ook via dit forum ergens gevonden) maar ik merkte dat ik te weinig kennis heb van python/linux en kreeg dat script niet werkend.

Ik heb diezelfde PI nu nog steeds aan de P1 poort hangen en daar draait nu ZTATZ op maar zou nog steeds graag de gegevens uit mijn elektriciteit/gasmeter in de HomeServer gebruiken.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Data Manipulatie

Bericht door brammetje »

Even kort gekeken bij ZTATZ, dat is zo te lezen een voorverpakt image dat de P1-poort uitleest en een database voedt. Ik betwijfel of je dan daarnaast een ander script kunt laten draaien dat ook naar diezelfde poort kijkt.
Ik heb geprobeerd 'mijn' script algemeen te maken zodat ook anderen er gebruik van kunnen maken. Momenteel staat op github versie 4.01, inmiddels heb ik zelf versie 4.10. Als je opnieuw wilt stoeien met Python moet je het maar laten weten, dan update ik de scripts op github. Eventueel kan ik je helpen, laat maar weten via een persoonlijk bericht wat je gewone e-mail adres is - dat werkt sneller.
Als je dat Python script gebruikt ben je naar ik aanneem je ZTATZ dashboard kwijt. Daar is zelf wel weer wat te bouwen, dat ligt er helemaal aan wat je eisen of wensen zijn, en hoeveel tijd je erin wilt steken.
Je kunt overwegen het huidige SD-kaartje eruit te halen - dan kan je altijd terug naar dat systeem. Nieuw kaartje erin en het Raspberry OS erop zetten. Ook daar heb ik een handleiding voor - het zijn veel stappen maar is (eventueel met wat hulp) naar mijn mening goed te doen.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Data Manipulatie

Bericht door Joep »

Goedemorgen,

Dat ik ZTATZ niet meer kan gebruiken is geen probleem hoor, ik heb deze even gebruikt om wat mee te spelen en sindsdien draait het zo.
Ik zag wel dat je in ZTATZ iets met een API kan, maar eerlijk gezegd weet ik niet of de Gira HomeServer daar iets mee kan, en ik zou ook niet weten hoe zoiets werkt :oops:

Ik heb toen het SD kaartje gewisseld, dus het oude kaartje heb ik nog liggen.

Ik meen dat ik jouw script toen al gebruikt heb, maar op de één of andere manier kwamen er wat foutmeldingen uit die ik er door mijn gebrekkige kennis van python en linux niet er uit kreeg.

Als jij de gegevens op github zou willen updaten zou dat erg fijn zijn, dan kan ik er binnenkort weer eens in duiken, ik zal je even een bericht sturen :D
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Data Manipulatie

Bericht door TBBW »

Ik gebruik een domoticon P1G2 module.
Deze module leest de P1 uitgang van de slimme meter.
Inclusief gaswaarde.
Plaats reactie