Data Manipulatie

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Data Manipulatie

Bericht door TBBW »

even een voorbeeld:
zondag avond om 2359 staat de gasmeter op 1000 m3
maandag avond om 2359 staat de gasmeter op 1008 m3
verbruik was dus 8m3
dinsdag avond om 2359 staat de gasmeter op 1020m3
verbruik 12m3

Hoe programmeer ik dit in gira HS, ik kan geen logic node vinden die te onthouden waarde vasthoud.
immers hier wordt 1000 overschreven door 1008 als de delta (=8) berekent is.
de 1008 wordt overschreven met 1020 als de daarop volgende delta (=12) berekent is.
enz. enz.

hier "moet" toch een simpele oplossing voor zijn.
IK kan ook ergens vinden dat je middels een index in de archives kunt schrijven/lezen.

Alvast bedankt


gr,

Ger
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Data Manipulatie

Bericht door 747driver »

Een waarde vasthouden doe ik door die waarde aan een internal object toe te wijzen.
Een simpele manier om bijvoorbeeld de laatste 3 waarden vast te houden is door de waarden op te schuiven.
Om 23:59
waarde dag-3 = waarde dag-2
waarde dag-2 = waarde dag-1
waarde dag-1 = actuele waarde

Dit doe je door op de uitgang van de module die om 23:59 een 1 op z'n output zet een "Edit output/commands" aan te sluiten waarin je dit doorschuiven dmv commando's verzorgd.
Edit/add command - Command type Switch/Query - Communication object waarde dag-3 - Type Set to value communication object - Communication object waarde dag-2
Zelfde voor de andere waarden.
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Data Manipulatie

Bericht door TBBW »

oke nice, gaan we proberen.
volgens mij gebruik ik ook een timer module van jouw, op welk moment
geeft deze een trigger.
Ik had hem namelijk iets voor "24:00" willen hebben. op 23:59:30 bijvoorbeeld zodat
de gasstand nog op de juiste dag -is vaandaag- in het archief wordt geschreven.

vlieg ze
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Data Manipulatie

Bericht door 747driver »

Meen dat die timer inderdaad om 00:00:00 de reset geeft.
Die day reset kun je natuurlijk gebruiken om met een "Edit/add command" eerst de gasstand weg te schrijven en daarna te resetten of reset het apparaat waar je die gasstand van krijgt zelf de gasstand om 00:00:00 of er iets voor?
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Data Manipulatie

Bericht door TBBW »

Geeft jouw timer de trigger inderdaad om 00:00:00?
dan ben ik altijd te laat....
is een Liander meter, geeft om de zoveel tijd de gasstand door. Niks fancy
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Data Manipulatie

Bericht door 747driver »

Waarom zou je dan te laat zijn?
Meen dat die meters de gasstand iedere 5 minuten verzenden.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Data Manipulatie

Bericht door Dré »

Volgens mij is het zelfs pas om de 20 minuten, maar dat maakt niet heel veel uit.

Na mijn idee kun je inderdaad ook gewoon die timer pakken die om 00.00.00 start, dit heb ik ook zo geprogrammeerd in mijn HS.
Maar als je toch liever om 23.59u de puls wilt hebben, zou je kunnen overwegen om de time funcions/Date+Time module te gebruiken.
Waarbij je dan bij 'A4 Hour' en bij 'A5 Minutes' en dan daar achter de 'Equal to' module.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Data Manipulatie

Bericht door brammetje »

Een slimme meter tot versie 4 geeft de gasstand elk uur door. Vanaf versie 5 is dat elke 5 minuten.
Ooit pakte ik de gegevens van mijn slimme meter (v4) om middernacht (00:00), gebaseerd op een gesynchroniseerde tijd van internet. Blijkt echter dat de gasmeter niet per se die tijd aanhoudt. Daarom ben ik het tijdstempel van de slimme meter zelf gaan gebruiken - samen met de gaswaarde wordt ook een tijdstempel in dezelfde regel meegestuurd. Pas als die zegt dat het de meting van middernacht is, dan schrijf ik de meting weg.

Ik weet niet hoe je de gegevens van de slimme meter binnenkrijgt, maar als dat de complete regels van de P1-poort zijn dan kan je daar je trigger op zetten.

Als je toch een vaste tijd (van de HS althans) wilt hebben, dan kan je van het Duitse forum de simpele tijdmodule 13401 pakken - eenvoudiger kan denk ik niet.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Data Manipulatie

Bericht door Joep »

Misschien wat off-topic, maar kan je mij vertellen hoe jij je (gas)meter uitleest?
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Data Manipulatie

Bericht door brammetje »

Heb je een slimme meter?
Een slimme meter heeft een P1-poort, die kan je uitlezen.
- Er bestaat een KNX-module die dat kan, ik weet alleen van de oer-versie, daar was niets aan in te stellen en kreeg je alle telegrammen direct op de bus. Mogelijk is in de nieuwere versie iets meer in te stellen zodat je niet elke seconde of elke 10 seconden alle 20 of 30 telegramregels binnen krijgt.
- Ik gebruik een Raspberry Pi om de slimme meter uit te lezen. Een Python script bepaalt welke gegevens en op welk tijdstip naar de Homeserver gestuurd worden.

De slimme meter stuurt uitlezing van de gasmeter door in deze vorm: 0-1:24.2.1(211229140000W)(13385.823*m3)
Dat is de code voor gas, gevolgd door een tijdstempel (deze is dus van een tijdje terug) en daarna de uitlezing (meterstand).
Plaats reactie