Visualisaties - Door het bos de bomen niet meer zien

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
phino
Berichten: 35
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 21:48

Re: Visualisaties - Door het bos de bomen niet meer zien

Bericht door phino »

KarelV schreef:Je kunt dit ook eens bekijken, het is het meest eenvoudige systeem dat ik ken;

Bekijk deze voobeelden maar;
http://www.knxshop.be/index.php?action= ... ts&lang=NL

http://www.knxshop.be/index.php?item=dm ... 23&lang=NL
voor dit systeem heb je een server nodig zag ik?

maar ik ben opzoek naar een software waarbij de pc/ipad fungeert als een server. ik heb mijn knx installatie dmv een ip interface wienzerl 730 constant verbonden met een router. deze router staat in verbinding met mijn pc.

ik wil dan op mijn pc een visualisatie draaien waarbij ik dmv op een knop (bv licht keuken) klik, dit programma een telegram stuurt naar de ip interface: 0/0/8 = 1, en zo mijn licht stuurt.

dit moet mogelijk zijn, want als ik ETS open, dan kan ik ook dmv waardes naar groepsadressen sturen mijn lichten schakelen. Alleen wil ik ipv ETS te gebruiken, hier een mooie visualisatie rond maken.
iemand een idee ?
KarelV
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 13 sep 2010, 08:49

Re: Visualisaties - Door het bos de bomen niet meer zien

Bericht door KarelV »

phino schreef:
voor dit systeem heb je een server nodig zag ik?

maar ik ben opzoek naar een software waarbij de pc/ipad fungeert als een server. ik heb mijn knx installatie dmv een ip interface wienzerl 730 constant verbonden met een router. deze router staat in verbinding met mijn pc.

ik wil dan op mijn pc een visualisatie draaien waarbij ik dmv op een knop (bv licht keuken) klik, dit programma een telegram stuurt naar de ip interface: 0/0/8 = 1, en zo mijn licht stuurt.

dit moet mogelijk zijn, want als ik ETS open, dan kan ik ook dmv waardes naar groepsadressen sturen mijn lichten schakelen. Alleen wil ik ipv ETS te gebruiken, hier een mooie visualisatie rond maken.
iemand een idee ?
Voor een enkel Pc versie heb je zelf, in uw eerste post, de meeste kandidaten opgenoemd, Eisbär en elvis.

Aan de ander kant is zo'n extra server zeker geen nadeel, alleen al het verbruik, voor Loxone is dit ongeveer 120mA bij 24V (1,2 tot 2,4 watt), hoeveel is dat voor uw Pc?

Ook die extra kost van die Ip interface had je kunnen weglaten, want die is ingebouwd in de Miniserver, en de extra in-en uitgangen zouden ook nog eens nuttig kunnen zijn.

En dan heb ik nog niet over de vele betaalbare uitbreidingsmogelijkheden, zoals DMX, RS232, RS484, 1-Wire en Enocean.
phino
Berichten: 35
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 21:48

Re: Visualisaties - Door het bos de bomen niet meer zien

Bericht door phino »

KarelV schreef:
phino schreef:
voor dit systeem heb je een server nodig zag ik?

maar ik ben opzoek naar een software waarbij de pc/ipad fungeert als een server. ik heb mijn knx installatie dmv een ip interface wienzerl 730 constant verbonden met een router. deze router staat in verbinding met mijn pc.

ik wil dan op mijn pc een visualisatie draaien waarbij ik dmv op een knop (bv licht keuken) klik, dit programma een telegram stuurt naar de ip interface: 0/0/8 = 1, en zo mijn licht stuurt.

dit moet mogelijk zijn, want als ik ETS open, dan kan ik ook dmv waardes naar groepsadressen sturen mijn lichten schakelen. Alleen wil ik ipv ETS te gebruiken, hier een mooie visualisatie rond maken.
iemand een idee ?
Voor een enkel Pc versie heb je zelf, in uw eerste post, de meeste kandidaten opgenoemd, Eisbär en elvis.

Aan de ander kant is zo'n extra server zeker geen nadeel, alleen al het verbruik, voor Loxone is dit ongeveer 120mA bij 24V (1,2 tot 2,4 watt), hoeveel is dat voor uw Pc?

Ook die extra kost van die Ip interface had je kunnen weglaten, want die is ingebouwd in de Miniserver, en de extra in-en uitgangen zouden ook nog eens nuttig kunnen zijn.

En dan heb ik nog niet over de vele betaalbare uitbreidingsmogelijkheden, zoals DMX, RS232, RS484, 1-Wire en Enocean.
ja natuurlijk was dat een betere optie geweest. helaas had ik geen voorkennis toen ik begonnen ben met de installatie van mijn knx systeem, en heb ik op de ervaring vertrouwd van de dealer. Die rade me dus een ip interface aan. Nuja, het is nog altijd mogelijk. helaas jammer van het geld idd. Tenzij ik hem verkocht krijg ...
phino
Berichten: 35
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 21:48

Re: Visualisaties - Door het bos de bomen niet meer zien

Bericht door phino »

ziezo, ik heb eisbear geinstalleerd en ik heb uit mijn ets db een xml geexporteerd.

maar hoe krijg ik die groepsadressen nu in eisbear? en waar geef ik het ip van mijn ipinterface in? zodat hij weet waar het knx systeem zich bevind?

ik zie ook nergens niets staan van demo. is dit programma dat ik zomaar gedownload heb, volledig bruikbaar?
phino
Berichten: 35
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 21:48

Re: Visualisaties - Door het bos de bomen niet meer zien

Bericht door phino »

ik ben er ondertussen in geslaagd om de groepsadressen te importeren, ook heb ik ondertussen al een kleine visualisatie gemaakt die ik dus draai op mijn tablet pc met windows 7. zeer leuk spul dus! Dit was dus wat ik zocht!

maar natuurlijk gaat niets zonder slag of stoot, en heb ik nog enkele vragen, maar daar ga ik me zelf een topic voor maken :D
theoderks
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 11:17

Re: Visualisaties - Door het bos de bomen niet meer zien

Bericht door theoderks »

Dag Phino,

Ik las je reactie. Hieronder de tekst van mijn vorige reactie:
Als je het project klaar hebt, kun je het project met de Transfer in je iPad/iPhone/iPod zetten. Voor de toegang tot de KNX-bus heb je wel een licentie nodig. KNX-installateurs/system-integrators krijgen een gratis demo-licentie. De versie voor consumenten kost, afhankelijk van het device (PC/iPad/iPod) tussen de 250 en 300 euro. De licenties worden alleen geleverd door installateurs en system-integrators. In België is Alelek (www.alelek.be) de verdeler, voor meer informatie kun je bij hen terecht.


Dus: je hebt een licentie (een demo-licentie OF een commerciële licentie) nodig om toegang tot de KNX-bus te krijgen. Deze licenties zijn via installateurs/system-integrators te koop. De groothandel in Belgié is Alelek (www.alelek.be), kijk voor Belgische installateurs waar de licenties te koop zijn op www.iRidiumMobile.be.

Theo Derks,
iRidiumMobile - Distributeur voor België en Nederland
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Visualisaties - Door het bos de bomen niet meer zien

Bericht door ligth011 »

is het al bekend wanneer de versie voor mac uitkomt?
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Visualisaties - Door het bos de bomen niet meer zien

Bericht door Wijnand »

helemaal goedkope visualisatie op je pc is gewoon zelf maken in Visual basic .net
Voorbeelden zijn van de konnex site te halen en visual basic is gratis te downloaden van de microsoft site. :D
phino
Berichten: 35
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 21:48

Re: Visualisaties - Door het bos de bomen niet meer zien

Bericht door phino »

Wijnand schreef:helemaal goedkope visualisatie op je pc is gewoon zelf maken in Visual basic .net
Voorbeelden zijn van de konnex site te halen en visual basic is gratis te downloaden van de microsoft site. :D
heb je een link naar zo van die voorbeelden?

heb het al met elvis geprobeerd, dat is net hetzelfde als vb.net, maar hier kwam ik niet aan uit zonder voorbeeld
eisbar is wel gelukt
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Visualisaties - Door het bos de bomen niet meer zien

Bericht door Wijnand »

http://www.knx.org/downloads-support/downloads/
dan KNX-Tools --> Falcon Developer (SDK) --> FalconDeveloper

Daar zit alles in. Ik kan je wel helpen als je vast zit, maar mag helaas geen programma sturen.
Plaats reactie