Quadconfig en dim functie

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door 747driver »

Dit kreeg ik nadat ik onder "K1-General" de "switch-on brightness" op 100% had gezet ipv "Memory val. (brightn. bef. switch off last time".
Bij jouw dimmer staat dit onder "K1-Algemeen" - "Inschakelhelderheid".
Deze moet je zetten op "Memorywaar. (helderheid voor laatste keer uitsch.)
Daarmee is het opgelost.

Zo zag het er bij mij dus uit nadat ik de Inschakelhelderheid op 100% had gezet:
ETS.jpg
ETS.jpg (51.68 KiB) 7958 keer bekeken
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door zass »

De dimaktor lijkt inderdaad dezelfde. Ik heb inmiddels bij alle kanalen de memorywaarde in plaats van 100% ingesteld. Helaas nog steeds geen verandering... :(:(.
Zie de bijlagen. Ik ga verder zoeken. Wel apart dat het bij jou niet gebeurt :? .

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door zass »

De afbeeldingen hierboven worden rechts te vroeg afgesneden, blijkbaar een limiet van dit forum. Als je ze los opent zie je de flags per groepadres wel.
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door zass »

Wat gebeurt er als je bijvoorbeeld 80% naar je groepadres stuurt voor de dimwaarde als je lamp uitstaat? Ik verwacht toch haast het zelfde als hier.... Als ik het schakelobject eerst aanstuur krijg ik inderdaad de laatste dimwaarde terug, maar ik wil de lamp aanschakelen met een percentage naar de dimmer en de stap met het aan zetten overslaan. Dus 80% sturen naar groepadres 1/1/33.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door 747driver »

Je hebt gelijk, hier gebeurt hetzelfde!
In onderstaand plaatje stond de lamp op 5% en werd toen uitgezet.
Vervolgens ben ik gaan loggen.
Eerst 14% geschreven naar de dimmer en zoals je ziet gaat het Switch object naar On en de Brightness naar de laatste waarde voordat de lamp werd uitgeschakeld oftewel 5%....
Nogmaals dezelfde 14% geschreven en toen ging het wel goed aangezien het Switch object hier niets doet.
Ik heb nooit wat van dat gedrag gemerkt aangezien ik geen Brightness schrijf naar de dimmers maar het Switch object gebruikt waarna eventueel de Brightness wordt gewijzigd met een Brightness commando.
1.jpg
1.jpg (183.57 KiB) 7958 keer bekeken
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door 747driver »

Als ik de Switch feedback weglaat blijft de knop inderdaad Rood en op UIT staan wanneer je een Brightness waarde schrijft.
Voordeel is wel dat ie dan gelijk naar de juiste waarde gaat ;)

Het lijkt er dus op dat je voor het sturen van een helderheidswaarde eerst een aanschakel telegram moet sturen en vervolgens de helderheidswaarde.
Kunnen de KNX Pro's dit confirmeren of hebben wij de verschillende (feedback) objecten niet in de juiste groepsadressen staan??
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door zass »

Ik ben blij dat ik in ieder geval niet de enige ben ;). Toch is dit wel een probleem om te gebruiken met de QC, want ook als je daar vanuit de uitstand een dimwaarde invult gebeurt dit. Ook dim ik namelijk vanuit de uitstand ook met een aandim signaal (dim+) op mijn room controller waarna de lampen dus na een of twee dimstappen naar 100% gaan. Zeer onwenselijk. Tegelijk is er dan mijn inziens niet nagedacht over deze functionaliteit in combinatie met QC, als deze een los statusobject zou hebben (zoals bij de switch variant) is er geen probleem. Wellicht is dit iets om naar Gira over te mailen...
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door houseofdreams »

Hier zit ik dus ook al lang over te piekeren... Elke keer ik het schakel retourobject in mee in het groupadres plaatste, ging de lamp direct naar 100% ,welke manier ik ook probeerde. Ik blijf dit dus mee opvolgen.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door 747driver »

Neem aan dat dat alleen gebeurde indien je een helderheidswaarde stuurde en niet wanneer je een schakel telegram stuurde?
Zo niet, dan heb je wellicht onder "K1-General" de "switch-on brightness" op 100% ipv "Memorywaar. (helderheid voor laatste keer uitsch.)".
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door KNX_Steven »

747driver schreef:Als ik de Switch feedback weglaat blijft de knop inderdaad Rood en op UIT staan wanneer je een Brightness waarde schrijft.
Voordeel is wel dat ie dan gelijk naar de juiste waarde gaat ;)

Het lijkt er dus op dat je voor het sturen van een helderheidswaarde eerst een aanschakel telegram moet sturen en vervolgens de helderheidswaarde.
Kunnen de KNX Pro's dit confirmeren of hebben wij de verschillende (feedback) objecten niet in de juiste groepsadressen staan??
Dat is helaas niet correct.
Je kan een lamp AANschakelen door het schakel-objekt, door het dim-objekt en door het brightness-objekt.
Wat wel kan is dat het niet mogelijk is om een lamp UIT te schakelen via het dim-objekt of het brightness-objekt: dit voor de veiligheid. Dit kan meestal ingesteld worden en vandaar parameters als minimale helderheid. Men wil vermijden dat mensen denken dat de verlichting is uitgeschakeld, terwijl ze eigenlijk nog heel zwak gedimd zou zijn.

Nu over het probleem.
De oorzaak ligt er inderdaad in dat het Dimmer Switching Feedback Object (uitgang) aan hetzelfde groepenadres is toegekend als het Dimmer Switching Object. De dimmer ontvangt z'n eigen binaire status als nieuwe data op z'n ingang en reageert dan ook navenant...
==> Gebruik voor statusterugmeldingen altijd een apart groepenadres.
Plaats reactie