HS3 - Query during starting

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

HS3 - Query during starting

Bericht door 747driver »

Voor welke communicatie objecten vink je de optie "Query during starting" aan bij Communication objects?
Het gaat in mijn geval om de verlichting waarvan de helderheid niet correct wordt weergegeven wanneer de HS3 opnieuw wordt opgestart.
Wanneer je bv de verlichting op 25% zet en vervolgens uitschakeld krijg je bij een Read Brightness value de waarde 25% als antwoord terwijl het licht uit is.
Een Read Switch geeft wel altijd de juiste waarde.
Derhalve zie je op QC de rode UIT knop met daarnaast bv 25%

Kom er net achter dat wanneer je het object Feedback Brightness value readable maakt en vervolgens dat object uitleest, wel de juiste waarde wordt gegeven.
Is dat dat de te gebruiken methode?
Ook voor het Switch object?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: HS3 - Query during starting

Bericht door 747driver »

Heb inmiddels een flink aantal objecten waarbij "Query during starting" is aangevinkt.
Zo ook een aantal van m'n KNX-OT-Box.
Alle objecten van die box geef ik weer op 1 scherm.
Het probleem wat ik daarbij ondervond is dat de meeste objecten na een herstart van de HS3 "leeg" waren, alsof ze niet waren uitgelezen.
De ETS Monitor liep via de HS3 en begon pas te werken nadat de HS3 weer was opgestart dus daarmee kon ik niet zien of alle objecten waar de "Query during starting" was aangevinkt daadwerkelijk werden uitgelezen en correct antwoorden.
Heb toen een Siemens N148/21 (5WG1 148-1AB21) IP interface tussen de KNX bus en de router geplaatst zodat ik niet meer afhankelijk was van de HS3 om het busverkeer zichtbaar te krijgen.
Na het opnieuw opstarten van de HS3 zag ik keurig dat de juiste objecten inderdaad werden gevraagd naar hun status en hierop antwoorden.
Derhalve zat er iets niet goed in m'n programma want ik kreeg de waarden nog steeds niet te zien op de iPad.
De oplossing was simpel.
In de Graphic Logic Editor gebruik ik de IntToString module om de uitgelezen waarden van de KNX-OT-Box naar text om te zetten welke vervolgens met de function template "Date/Time" zichtbaar worden gemaakt.
De Help file behorende bij deze module gaf me de reden waarom het niet correct werkte: "Recalculation during start: No"
Heb de module welke zich bevind in "C:\Users\Public\Public Documents\HS+FS Experte 2.7\Logic\17771_EN.hsl" geopend en het laatste getal van de regel beginnende met 5001 vervangen door een 1.
Nu wordt deze module na iedere herstart van de HS3 opnieuw berekend en krijg ik keurig de waarden van alle uitgelezen objecten te zien!
Plaats reactie