loxone

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: loxone

Bericht door ligth011 »

scenes al helemaal niet, schakelen wel .
Snap nog niet zo goed wanneer de je een actor of drukknop neemt.
Bijlagen
Schermafbeelding-2012-09-08-om-21.46.47.gif
Schermafbeelding-2012-09-08-om-21.46.47.gif (118.44 KiB) 10566 keer bekeken
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: loxone

Bericht door hfx »

@ligth011,

Zelf vind ik het ook allemaal niet zo eenvoudig, je moet veel puzzelstukjes her en der zoeken. Zeker met knx en loxone tezamen.
Heb je de verschillende online seminarie al gevolgd? Die zijn zeer leerrijk. De Engelse en Duitse versie kan soms een beetje verschillen, beide kijken?
http://www.loxone.com/Pages/de/service/ ... minar.aspx
Waarom gebruik je in je voorbeeld geen knx-eib drukknop en knx-eib dimmer. In je ets programma moet je voor de status van de uitgang ook een groepsadres aanmaken. In de loxone config gebruik je dan een knx-eib sensor waar je dit groepsadres inzet. Vervolgens gebruik je een knx-eib drukknop, sluit je de sensor die je net hebt aangemaakt met de statuswaarde van de uitgang knx relais, aan op de "S" ingang van deze knx-eib drukknopmodule. Voor de uitgang had je al een actor aangemaakt. Alleen de module visualiseren, niet de in en uitgangen.
Bij een dimmer heb je vier groepsadressen nodig, dimmen, schakelen, dimmerwaarde, status lichtwaarde. Eerste drie moet je actoren voor aanmaken en de laatste een sensor.
Dus ook in je ets-programma moet je die vier groepsadressen aanmaken en de parameters van je ets-module zo instellen dat die waarden in je ets programma verschijnen.
Bij de seminarie staat ook een loxone config download, open deze en kijk eens hoe het in elkaar zit. Er zijn nog meer van deze downloads te vinden op de loxone site.
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: loxone

Bericht door Jeffreyst »

En voor de dimmer in loxone moet je dimmerwaarde, status lichtwaarde in 1 groeps adres zetten.

deze groeps adres gebruik je dus voor de P ( sensor ) als de AQP ( actor )

op de + en - van de dimmer zet je 1 eib sensor , deze maak je 1 keer aan en dan kopieer je je hem in het blad waar de dimmer staat , zet hier zowel de + als de - je dim groeps adres in , en zet de sensor op Dimmen/Positie EIS6 (0-100%)

dan heb je on en de off , hier maak je 2 aparte virtuele input connectors aan , zet het vinkje als digitale ingang gebruiken simulatie is druknop ( maak )

dan dus de P zoals hierboven staat instellen

dan de S maak je een eib sensor aan met het groeps adres van je terugmeld schakeling Schakelen/ druknop EIS1

en voor het iedee maak je nog 1 eib sensor aan met je terugmeld waarde, alleen die zal niet zendend zijn in je ets, omdat je die al samen in je groeps adress heb gezet van je waarde.
maar ik heb hem wel gewoon aangemaakt, en de terug meld adres erin gezet.


dan de anderen kant van je dimmer ( rechterkant )

de AQ is je dimm groeps adres , zet deze ook op Dimmen/Positie EIS6 (0-100%)
de Q je schakelende groeps adres Schakelen/ druknop EIS1
de AQP je helderheids / terugmeld waarde groeps adress

en dan moet je bij alles wat op eis 6 staat de eenheid ( weergave ) op <v.2>% zetten.

bij het P contact van je dimmer ( linker kant ) moet je nog bij correctie de ingang waarde 2 op 100 zetten en richtgetal 2 ook op 100

bij validatie de maximale waarde op 100 en minimale en standaard waarde op 0

dan heb je visueel ook netjes een % balk die van 0 naar 100 % loopt.


probeer eerst dit eens, daarna kan je ik je wel helpen met de scenes..


temperatuur moet ik zelf ook nog aan beginnen, zo ie zo eerst alleen via knx, daarna loxone. ik moet nog de actoren kopen . ben nog steeds aan het verbouwen in me huis. daarna alles fine tunen , en dan ga ik naar de temp regeling kijken 8-)

het is leuk spul dat loxone, maar sommigen dingen zijn niet echt 100 % knx compatible

Wie is er nog meer bezig met loxone, altijd handig als het gewoon openbaar in een topic word gezet, ipv eventuele PB` S ..
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: loxone

Bericht door hfx »

Kan er iemand mij zeggen of je de module "lichtsturing" ook kan gebruiken i.s.m. knx-ets.
Of een linkje kan geven naar hoe het uitgelegd wordt.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: loxone

Bericht door ligth011 »

Dank voor de input

Maar jullie gaan erg snel.

Ik heb van abb een 2x 300 w dimmer = dit een actor in loxone?
Ik heb van abb drukschakelaars (BV up 6127 4v) = dit een sensor in loxone ?

of is het andersom
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: loxone

Bericht door Jeffreyst »

Klopt
koen_db
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 23 apr 2012, 21:45

Re: loxone

Bericht door koen_db »

Ben ook bezig met loxone in combinatie met KNX, maar ben laatste tijd vooral bezig geweest met het ets-gedeelte in orde te krijgen, loxone regelt momenteel alleen de tijd-synchro en het loggen van de zonnepanelen.
Een screenshot bij de uitleg van hfx en jeffreyst zou wonderen doen voor mij denk ik.
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: loxone

Bericht door hfx »

Afbeelding[/img]
In het ETS gedeelte moet je de parameters zo instellen dat je de verschillende "object functie" in je ETS ziet verschijnen. Deze geef je allemaal een groepsadres. In dit geval 9/1/1 t.e.m 9/1/5.

Afbeelding[/img]

In het Loxone config gedeelte de KNX-EIB dimmer kiezen, de verschillende sensoren en actoren aanmaken. In mijn afbeelding staat bij de in- en uitgangen als lettersymbool een "I" voor KNX-sensor, de "V" voor virtuele ingang, de "M" voor merker en de "Q" voor KNX-actor. Bij het aanmaken van de sensor/actor het juiste groepsadres invullen + daaronder het juiste type selecteren.

Bij dit alles moet je wel eerst bepalen of je loxone alleen gebruikt voor het visualiseren, als schil bovenop knx. Of dat loxone de verbinding en logica moet zijn tussen de groepsadressen.
Dat maakt het programmeren anders.

Of dit de juiste manier is weet ik niet, ben ook maar amateur. Het visualiseren werkt niet helemaal goed bij me.
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: loxone

Bericht door Jeffreyst »

wat lukt er visueel niet dan ?


in ets maak je gewoon 5 groeps adress aan

1 schakelen
2 dimmen
3 waarde
4 terugmeld schakelen
5 terugmeld waarde

in die groeps adressen zet je de functies van je dimmer erin.

let alleen op de terugmeld waarde ( zendend ) moet je ook in 3 ( waarde zetten )

en sleep hem alsnog in terugmeld waarde, alleen is die niet zenden. maar staat hij er voor toekomst gewoon in.

in loxone maak je dus een knx dimmer aan , en doe alles wat hier staat invullen , en wat ik hiervoor heb neergezet


je moet alleen alles visueel uitzetten * vinkje weghalen behalve wat op het P ingang staat, die moet je visueel zetten.

scene

S 1 zijn de ingangen, hier zet je de TOGLE functie van je taster op ( aparte groeps adres alleen van je schakelaar ! ) togle zowel indrukken als loslaten

de uitgangen AQ1 etc zet je een knx actor op , en dan eis 6 WAARDE groeps adres erin zetten.

suc6
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: loxone

Bericht door ligth011 »

in die groeps adressen zet je de functies van je dimmer erin. is dit nog in ETS?

Misschien een printscreen

want waar koppel je 1 t/m 5 aan?
Plaats reactie