GIRA Ip Interface

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Merlijn
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 11:37

GIRA Ip Interface

Bericht door Merlijn »

Hey,

Ik ben momenteel aan het proberen om een Gira KNX interface namelijk de 2168 00 te configureren als interface voor ETS5.
Ik heb de bus aangesloten alsook de voeding, het knx lampje brand oranje en het run/diag lampje pinkt groen.
Ik heb dan geprobeerd bij de BUS -> connections -> interfaces de interface te configureren.
aangezien hij niet automatisch wordt discovered.
Ik heb de interface in het project ook al ingeladen als 1.1.255 , daar staat hij in het project.
server is 10.10.10.2 , het ip adres van mijn laptop ethernet
en poort is uiteraard 3671
Als ik de configuratie invul blijft hij zeggen " the interface was not found '', doe ik iets mis ?
fbeerens
Berichten: 43
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 10:38

Re: GIRA Ip Interface

Bericht door fbeerens »

en is hij wel vindbaar op het netwerk, maw kun je hem pingen ?
of wat is het ip adres van de interface en wat is die van je laptop ?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: GIRA Ip Interface

Bericht door 747driver »

Heb een KNX/IP interface van een ander merk maar denk dat dat niet veel uitmaakt.
In ETS5 heb ik voor de IP-adrestoewijzing "handmatige invoer" gekozen.
Als IP adres een adres welke binnen m'n huis netwerk IP adres valt.
IP subnet mask: "255.255.255.0"
IP standard gateway: het IP adres van m'n router (192.168.1.1)

Nu in ETS5 de interface toevoegen, Tunneling, bij Individual address niets ingevoerd, Server: het IP adres van de KNX/IP interface en poort 3671.
fbeerens
Berichten: 43
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 10:38

Re: GIRA Ip Interface

Bericht door fbeerens »

de interface zal al een adres hebben die kun je niet vanuit ets5 zetten als je geen communicatie hebt.

Dus mijn vraag of je hem kunt pingen dat zal waarschijnlijk niet kunnen.

Krijgt ie geen adres van dhcp ? Wellicht kun je een reset doen dan zal ie een adres uit de dhcp pool krijgen.
Als je dan met een tool zoals ip scan kijkt (of iets vergelijkbaars) zul je hem wel kunnen zien denk ik.
Dan eerst pingen kijken of ie reageert, uitzetten weer pingen reageert ie dan niet dan heb je het juiste adres dat kun je in ets5 invoeren

omdat discovery niet werkt is het wel bijna zeker dat de interface of geen ip adres heeft of in een heel ander netwerk. Dus reset is de oplossing als je niet weet welk ip adres hij nu heeft
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: GIRA Ip Interface

Bericht door 747driver »

fbeerens schreef:
do 10 jan 2019, 07:56
de interface zal al een adres hebben die kun je niet vanuit ets5 zetten als je geen communicatie hebt.
Ok, bij mij ging het instellen gewoon met KNX zoals normaal gesproken het geval is bij KNX componenten.
Daarna was ie via IP bereikbaar.
Merlijn
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 11:37

Re: GIRA Ip Interface

Bericht door Merlijn »

Eventjes een update ,

Het was iets heel dom....
Ik had de IP interface rechtstreeks in men laptop geplugged. Vandaar kreeg hij dus geen IP adres toegewezen.
Zo heb ik hem net in men router geplugged en hij kwam er meteen op als discovered interface.
Problem solved dus , ik denk dat als ik hem rechtstreeks aan men laptop wil koppelen ik een crossover ethernet cable zal moeten gebruiken.
Weet niet of ik dit ga testen , alles werkt nu dus.

bedankt voor de snelle reacties !

oh en nee ik kon hem niet pingen uiteraard zonder ip adres , nu kan het wel
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: GIRA Ip Interface

Bericht door Dré »

Als hij op DHCP is ingesteld, zal hij direct aangesloten op je laptop geen IP adres toegewezen krijgen.
Je zal hem dan een ingesteld IP adres moeten geven of zoals je nu doet aan een modem hangen die wel IP adressen uitdeelt.

Mooi dat het probleem is opgelost.
Plaats reactie