HS logic module ontwerp

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

HS logic module ontwerp

Bericht door 747driver »

Ben bezig een logic module te maken welke als output de gemiddelde waarde geeft van de inputs.
Alleen de inputs welke regelmatig een waarde produceren worden meegerekend.

Praktijk voorbeeld:
Ik gebruik de "Measured room temperature" objecten van de Gira tastsensoren om een temperatuur te verkrijgen.
Voor de woonkamer zijn dat bv 5 temperaturen waarvan een gemiddelde wordt berekend en weergegeven in de Gira HS app.
Deze wordt ook in een Archive opgeslagen om in een grafiek te kunnen worden weergegeven.
De tastsensoren zijn zo ingesteld dat ze eens per minuut hun temperatuur op de bus zetten.
Een klein "probleem" ontstaat er wanneer in die woonkamer een sensor wordt losgekoppeld.
Voor de berekening van de gemiddelde temperatuur gebruikt de HS de laatst ontvangen temperatuur van de sensoren.
Die van de verwijderde sensor zal dan echter niet meer wijzigen.
Een stuk vervelender is het wanneer je vervolgens de HS opnieuw opstart.
De "Query during starting" zal dan geen waarde opleveren van de verwijderde sensor en de "Initialisation value" zal voor het object worden gebruikt.
De gemiddelde temperatuur zal de totale ontvangen temperatuur nog steeds door 5 delen waardoor deze er ver naast zal zitten en de grafiek een onterechte plotselinge daling van de gemiddelde temperatuur zal weergeven.

De module waarmee ik bezig ben vangt dat mooi op.
Tijdens startup van de HS wordt de module niet berekend.
De logic modules worden namelijk pas geïnitialiseerd nadat de temperatuur objecten middels "Query during starting" zijn ontvangen.
Zodra nu een temperatuur wordt ontvangen zal de module een timer starten en wanneer de timer afloopt zal voor de berekening van de gemiddelde waarde van alle inputs de betreffende temperatuur niet meer worden gebruikt.
Iedere temp sensor heeft z'n eigen timer geheugen in de module waardoor er slechts 1 interne timer hoeft te worden gebruikt.
Het instellen van de timer kan in de app worden gewijzigd.
Denk dat ik 'm op 3 minuten of zo zal zetten.

Het verkrijgen van de eerste temperaturen kan in mijn geval 1 minuut duren na een HS restart.
Binnen die minuut bestaat de mogelijkheid dat de Archive de gemiddelde temperatuur opslaat welke dan nog niet bekend is.
Dit zou eventueel kunnen worden opgevangen door gelijk na het initialiseren van de logic modules een query te activeren welke de tastsensor temperaturen opvraagt.
In de GLE ziet de module er momenteel uit zoals op het plaatje.
Het aantal uitgangen zal uiteinlijk minder worden.
Debug toggle bv zit er alleen om z'n uitgang iedere keer om te draaien wanneer de module wordt aangesproken.
Maak dit zichtbaar in de app mbv de Function template Status.
Voor het testen gebruik ik voor de inputs objecten welke gecreëerd zijn.
Zo kan ik met de Group monitor van ETS waarden naar de module schieten.
Zie ik iets over het hoofd?
Screen Shot 2015-03-07 at 20.31.20.jpg
Screen Shot 2015-03-07 at 20.31.20.jpg (66.72 KiB) 8145 keer bekeken
Marcel Hofs
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 05 feb 2017, 12:07

Re: HS logic module ontwerp

Bericht door Marcel Hofs »

Beste 747Driver,

Ik weet dat dit een oud topic is maar heb je deze module nog en zou je die eventueel kunnen/willen delen ? Ik zou er graag gebruik van willen maken.

M.V.G

Marcel Hofs
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: HS logic module ontwerp

Bericht door 747driver »

Marcel Hofs
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 05 feb 2017, 12:07

Re: HS logic module ontwerp

Bericht door Marcel Hofs »

Top ! Heel erg bedankt
Plaats reactie