Wel bus verbinding - maar programmeren deelnemer lukt niet

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Aurora
Berichten: 5
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 15:01
Contacteer:

Wel bus verbinding - maar programmeren deelnemer lukt niet

Bericht door Aurora »

Hallo

Mijn eerste post en ja, dus ook helemaal nieuw met EIB...

Ik heb een project aangemaakt in ETS3 en probeer nu de busdeelnemers van een adres te voorzien.
Maar zoals het onderwerp al verraadt, dit lukt niet
Er is wel een bus verbinding
Lijn is OK bij de test, busverbinding wordt opgebouwd, locale interface instellingen zijn op 1.1.255 gezet, mask versie staat op $0021 (wat betekend dit eigenlijk?)

Op het moment zijn de volgende componenten in het systeem en project aanwezig:
voeding (uiteraard)
EIBMartkt - IF-RS232 universal bus coupler (art nr N000250)
Gira - push sensor 2 / 3fold with controller (art nr 1063 00) (op een Gira bus coupling unit met art nr 570 00)
Hager - 3 voudige 1/10V dimmer (art nr TX211)
Hager - 3 voudige 3x300W dimmer (art nr TX213)
Hager - radiator knop (art nr TX501)

Ik heb de verbinding geprobeerd met zowel de RS232 als de bijgeleverder USB connector (compleet met andere instellingen). In beide gevallen is de test OK en wordt er een busverbinding opgebouwd. In beide gevallen blijft de zandloper maar draaien terwijl ik wel op de programmeer knop van de unit heb gedrukt en het ledje aan is.

Wat zie ik over het hoofd?
groet
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Wel bus verbinding - maar programmeren deelnemer lukt ni

Bericht door ligth011 »

volgens mij moet je als je wil programmeren een op din rail r232 hebben.
want zoals ik het begijp van jou heb je een buskoppelaar met een losse 232 erop.
Dus moet eerst de buskoppelaar geprogrammeerd worden, en dat kan volgens mij allen met een din rs232.
Aurora
Berichten: 5
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 15:01
Contacteer:

Re: Wel bus verbinding - maar programmeren deelnemer lukt ni

Bericht door Aurora »

hi Light011
bedankt voor je reactie
ik denk alleen wel dat ik de oplossing ergens anders moet zoeken, want de (erg duidelijke overigens) handleiding geeft mij toch het idee dat er een verbinding tussen computer en bus gemaakt gaat worden:

"The RS232 interface is connected to your PC using a RS232 connection and permits the galvanically separate access to the bus line by means of a built-in plug device Sub-D 9-pole and thus ensures the address process, parametrization, visualization, protocol preparation and diagnosis of the bus components."

alle suggesties welkom !
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Wel bus verbinding - maar programmeren deelnemer lukt ni

Bericht door ligth011 »

Ik heb even gekeken naar de IF-RS232 maar dat is een huismerk van eib markt, daar heb ik geen ervaring mee.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Wel bus verbinding - maar programmeren deelnemer lukt ni

Bericht door KNX_Steven »

° Kan je de Device Info van het local device (de RS232 interface) opvragen? Als dat lukt weet je pas zeker dat je locale communicatie echt werkt.
° Zijn je instellingen correct? COM-port, PEI10 of PEI16?
° Als je op een apparaat op de bus de programmeerknop drukt en je vraagt in ETS onder diagnose naar het Fysieke Adres van apparaten in programmeermodus, zie je dan dat apparaat in het lijstje verschijnen?
° Je bekabeling is toch OK? Overal zwart aan zwart (-) en rood aan rood (+)? Een PSU met choke gebruikt en op de EIB uitgang aan de bus gehangen (bvb. niet op de vaak aanwezige hulpspanning 29 V DC)...
Etc.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Wel bus verbinding - maar programmeren deelnemer lukt ni

Bericht door 747driver »

Jammer dat er weer geen follow-up is.
Lijkt me dat er inmiddels wel een oplossing is gevonden?
Wel zo aardig om deze oplossing dan te delen.
Leuk voor de mensen die de moeite hebben genomen om te reageren en mee te denken als ook voor anderen die een soortgelijk probleem hebben en met de zoek functie van het forum naar dit topic worden geleid...
bvlent
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 02 mar 2011, 09:49

Re: Wel bus verbinding - maar programmeren deelnemer lukt ni

Bericht door bvlent »

Mijn korte ervaring met programmeren via RS232 is dat het erg zeurt als je niet direct vanuit xp (dus geen virtueel iets) met een goede kabel programmeert. Uitlezen van de bus werkt meestel wel, monitoren en programmeren van het adres ook. De 'applicatie' programmeren is een ander verhaal.

Het programmeren is me nog nooit gelukt via een USB -> serial adapter, via VmWare lukt het je ook niet via een normale com poort. USB werkt prima onder vmware.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Wel bus verbinding - maar programmeren deelnemer lukt ni

Bericht door Wijnand »

Ik heb het eerste jaar altijd een rs232 verbinding gebruikt. Dit werkt prima. Met ETS2 kan je niet anders.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Wel bus verbinding - maar programmeren deelnemer lukt ni

Bericht door KNX_Steven »

Programmeren via een USB/RS232 adapter zal niet gaan. Zo'n adapters zijn goed voor "terminal"-achtige communicatie, maar niet voor de tijdskritische KNX-RS232 communicatie. Die USB/RS232 adapters geven geen controle over de sturing van de RS232 controle signalen (RTS, CTS) en die zijn net nodig voor KNX-RS232 communicatie.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Wel bus verbinding - maar programmeren deelnemer lukt ni

Bericht door 747driver »

Welk onderdeel heb je nodig om met ETS zowel adressen als applicaties te kunnen programmeren, uitlezen en monitoren.
Zou de Gira 107000 KNX/EIB USB data-interface hiervoor voldoen?
Plaats reactie