Gira X1 delays/timer/telegram automatisering

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Jiclo
Berichten: 4
Lid geworden op: do 03 jun 2021, 13:53

Gira X1 delays/timer/telegram automatisering

Bericht door Jiclo »

Hallo KNX experts!

Ik heb een X1 module op mijn KNX systeem draaien en wil graag het volgende mogelijk maken:

Ik heb een poort die gestuurd wordt via mijn KNX systeem met een simpele schakeling. 1x drukken is poort open en hij sluit vanzelf nadat er een auto is doorgereden. Als de poort poort open is en je druk nog 1x dan blijft hij open staan. Wat ik zou willen automatiseren is het volgende:

Ik druk in the GIRA app op de knop om de poort te openen, 20 sec later wordt er automatisch nog een keer een telegram gestuurd om de poort open te houden.

Hoe kan ik dit of in ETS of in GIRA X1 project assistant aanpakken

alvast bedankt voor de ideeën!
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Gira X1 delays/timer/telegram automatisering

Bericht door brammetje »

Nog geen reactie van iemand met kennis van de X1 - dan maar een algemener advies van mijn kant.
Laat de knop van de Gira app alleen een '1' sturen. Dat signaal triggert een trappenlichtschakeling die ingesteld is op bijvoorbeeld 0,5 of 1 seconde (die trappenlichtschakeling kan van een actorkanaal zijn). De uitgang daarvan geeft het signaal aan de poort (vergelijkbaar met het drukken op een fysieke knop van de poort).
Behalve het signaal direct naar de trappenlichtschakeling moet de '1' van de Gira app ook een vertraagde '1' sturen naar deze trappenlichtschakeling. Op mijn HomeServer is dat een 'delay' bouwsteen die het ingangssignaal vertraagt. Als de vertragingstijd ingesteld is op 20 seconden, en de Gira app alleen een '1' stuurt (en dus geen '0' erachteraan), dan zal deze bouwsteen na 20 seconden een '1' sturen. De trappenlichtschakeling zal dus twee keer de uitgang kort aansturen. Ik neem aan dat de X1 ook een delay-bouwsteen heeft.
Hopelijk lukt het hiermee (of is het je inmiddels al gelukt).
Bram
Jiclo
Berichten: 4
Lid geworden op: do 03 jun 2021, 13:53

Re: Gira X1 delays/timer/telegram automatisering

Bericht door Jiclo »

Bedankt voor je reactie!

Dat is nou juist het probleem ik kan geen delay functie vinden in de logische bladeren.

Ik heb deze functies:

https://www.dropbox.com/s/e9j0xdwk0khba ... -32-32.jpg
https://www.dropbox.com/s/f74fv1hkwc6vt ... -32-55.jpg

Wellicht heb jij een idee op basis van de functies hierboven
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Gira X1 delays/timer/telegram automatisering

Bericht door brammetje »

Tweede blad, 'telegramvertrager'. Ik kan er geen informatie over vinden, maar gezien de naam zou die het moeten zijn.
Jiclo
Berichten: 4
Lid geworden op: do 03 jun 2021, 13:53

Re: Gira X1 delays/timer/telegram automatisering

Bericht door Jiclo »

brammetje schreef:
di 08 jun 2021, 21:57
Tweede blad, 'telegramvertrager'. Ik kan er geen informatie over vinden, maar gezien de naam zou die het moeten zijn.
Hier heb ik inderdaad mee zitten spelen maar doet helaas niet wat ik zou verwachten want ik moet nl van uit 1 telegram eerst 2 telegrams maken

Als ik op een knop druk moet er eerst een telegram gestuurd worden om de poort te openen en 20 sec later automatisch een 2de om de poort vast te zetten
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Gira X1 delays/timer/telegram automatisering

Bericht door egfdevos »

Je kunt toch een GA maken met:
- Knop (alleen "1")
- Uitgang (poort sturing)
- Logica (Telegramvertrager "20s" > inverter)

Maar waarschijnlijk kan het nog makkelijker.
Als je een normale schakelactor gebruikt gaat daar hoogstwaarschijnlijk een trappenhuisschakeling in zitten.
Wat dus precies dit doet.

:!: Zet op die poort een fysieke eindschakelaar. Dit op tijd doen gaat gegarandeerd problemen geven.
Edwin
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Gira X1 delays/timer/telegram automatisering

Bericht door brammetje »

Als jouw poort werkt zoals een poort waarmee ik bekend ben, dan is de tweede puls die komt tijdens het openen een 'bevries-commando'. De poort stopt dan, en blijft wachten op een volgende puls.

Dus jij drukt in jouw X1 één keer. Het telegram wordt direct gestuurd naar kanaal 'x' van de actor. Dat kanaal is ingesteld op trappenhuisfunctie, met een korte periode, bijvoorbeeld 1 seconde.
Uitgaande dat jij drukt als de poort dicht is, en de looptijd van de poort langer dan 20 seconden is, dan zal het tweede telegram de poort 'bevriezen' op de plek waar die zich dan bevindt.

Bijgaande schets is niet van de X1 (die heb ik niet), maar laat zien dat je het signaal van jouw X1-knop direct naar de actor moet sturen, en ook via de telegramvertrager. Jouw drukken geeft dan 1 keer direct het telegram door aan de actor, en nogmaals na 20 seconden. Links is jouw 'knop' op de X1, in het midden de telegramvertrager, en rechts de actor. Het telegram dat door de knop gestuurd wordt, wordt dan twee maal naar de actor gestuurd.

Misschien moet je wel wat logica inbouwen om niet tweemaal op de X1-knop te kunnen drukken binnen een bepaalde periode - anders krijgt de poort ongewenste commando's :-)
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Gira X1 delays/timer/telegram automatisering

Bericht door brammetje »

Bestand wordt niet toegelaten....ik krijg de melding
"Sorry, het bijlagenlimiet van het forum is bereikt."
Jiclo
Berichten: 4
Lid geworden op: do 03 jun 2021, 13:53

Re: Gira X1 delays/timer/telegram automatisering

Bericht door Jiclo »

Wellicht kun je een linkje maken naar een Dropbox?

Ik wil graag je tekening zien!
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Gira X1 delays/timer/telegram automatisering

Bericht door Dré »

Ik denk dat Brammetje gelijk heeft.
Als je de schakelaar een 1 laat sturen, die laat je direct binnenkomen bij de uitgang, dan komt de poort in beweging.
En als je dan datzelfde telegram, het start telegram starten van de 'telegramvertrager' in je X1, dan krijgt de poort 2x een 1
1x bij het indrukken van de knop (poort komt in beweging)
1x bij de vertraging van het telegram (dan stopt de poort).

Alleen vraag ik me af hoe je de poort dan weer gesloten krijgt of had je daar al over nagedacht?
Plaats reactie