Simpele programmatie

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Brononi
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 21:26

Simpele programmatie

Bericht door Brononi »

Ik ben van plan om een domotica systeem op te zetten met een linuxMCE server. Doch dit is nog toekomstmuziek. Momenteel volop bezig met de verbouwingen zelf, dus door gebrek aan tijd moet het even zonder server...

Ik heb 2 schakelactors aangeschaft van KNX, namelijk een 8 kanaals (1f00800) en een 16 kanaals (103800), de IP Router 750, en 2 input modules van GIRA (BE/S 4.20.1 en 8.20.1).
Nu is de hardware zo goed als aangesloten, maar nu begint pas de ellende. Het programmeren... Ik wil gewoon kunnen zeggen welke schakelaars vandaag met welke relais moeten schakelen. Maar dit is blijkbaar inmens moeilijk?

Ik heb ETS3, met de modules (sommige weliswaar in het Duits) geladen. Via opties heb ik de IP-router ingesteld, en getest via de diagnose. Dus het netwerk werkt. Doch als ik gewoon online wil gaan met ETS, dan zegt hij me dat er geen busverbinding is. De bus is nochtans verbonden. Enig idee wat er mis kan zijn?
Meer dan de rood/zwarte zaken verbinden kan je niet doen, wel?

Moet eerlijk zeggen dat ik al spijt heb dat ik hieraan begonnen ben. Als ik zie wat een gedoe (en kostprijs) het is om gewoon een lamp branden te krijgen... Gebrek aan informatie alom. Je schaft een module aan van 500 euro, en de rest moet je maar uitzoeken. Ik had van die IP-router tenminste verwachte dat er een kleine webserver zou inzitten, voor die prijs...
Maar soit, nu eerst es proberen een lamp te zien branden...
BNtech
Berichten: 20
Lid geworden op: za 26 feb 2011, 18:55

Re: Simpele programmatie

Bericht door BNtech »

Is er busvoeding aanwezig?
Ikzelf programmeer via usb en heb geen ervaring met die IP module. ETS programmeren is vooral trial en error, al doende leert men de modules kennen. En inderdaad KNX toestellen zijn niet van de goedkoopste maar hebben wel enorm veel mogelijkheden. De specificaties voor aankoop goed bestuderen bespaart je soms veel ellende.
Brononi
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 21:26

Re: Simpele programmatie

Bericht door Brononi »

BNtech schreef:Is er busvoeding aanwezig?
Jij stelt de vraag die ik vreesde...
Gisteren kwam ik tot de geniale inval om es m'n voltmeter op die bus aan te sluiten. En inderdaad, zo dood als een pier qua stroom.
Ik dacht eerst dat die 16 schakelactor de nodige busstroom ging leveren. Want je moet hier 220V induwen (in tegenstelling tot die 8 schakelactor). Maar blijkbaar is die stroom voor iets anders.

Zal dus volgende week es op jacht moeten gaan voor een transformator.
40V dacht ik, niet? Waarom geen gewone 12V? Daar heb ik nog transfo's met hopen van liggen... :$
BNtech
Berichten: 20
Lid geworden op: za 26 feb 2011, 18:55

Re: Simpele programmatie

Bericht door BNtech »

Mag zeker geen gewone transfo zijn! Moet een speciale KNX voeding zijn (met geintegreerde smoorspoel), of standaard 24vdc voeding met externe smoorspoel. De meestgangbare knx voedingen kan je vinden in 160, 320 of 640 mA, dit hangt af van het stroomverbruik van je componenten die je op de bus plaatst. In jouw geval zal er eentje van 160 mA voldoende zijn. Hou er wel rekening mee dat als je (veel) wilt uitbreiden je beter een zwaarder model voorziet.
linkje voor enkele voorbeeldjes: http://www.el3.nl/catalog/index.php?cPath=57_61
Brononi
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 21:26

Re: Simpele programmatie

Bericht door Brononi »

Hey,

Met de transfo werkt het al pakken beter... Zo zie je maar, met de juiste informatie kom je altijd een pak verder... ;)


Thanks!
Plaats reactie