op meerdere locaties dezelfde lampen aanschakelen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
patricknx
Berichten: 7
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 23:38

op meerdere locaties dezelfde lampen aanschakelen

Bericht door patricknx »

Na een jaar over de schouder meegekeken te hebben ben ik nu zelf begonnen om me spelenderwijs ets3 aan te leren. En zover in bedrijf te stellen. Toch loop ik tegen zo nu en dan tegen een aantal puntjes aan.
Het volgende is het geval. Ik wil op meerdere plekken doormiddel van 2 gira tastsensoren (106300) en 2 gira tastsensoren (106100) een soort hotelschakeling maken. Hier het licht aan en daar uit en op ander plek weer aan enz, enz. De lichtpunten zitten verdeeld achter 2 gira universele dimactor (104300). Ik moet deze dus ook koppelen met elkaar naar de tastsensor. Nu krijg ik dus het alleen voor elkaar dat er maar op 1 plek steeds geschakeld kan worden en dan wel aan- uit. En niet op een ander plek uit. Hierbij zien ik dus dat alleen het zendende uitgang aan gaat en helaas niet de andere uitgang mee gaat. Wat moet ik hiervoor doen om alles zo te laten werken dat ik deze schakeling voor elkaar krijg???
De wanhoop is nog niet nabij. Maar ik wordt graag in deze programmatie even een handje geholpen.

mvg Patrick
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: op meerdere locaties dezelfde lampen aanschakelen

Bericht door 747driver »

Ik heb de spullen hier niet om het na te bootsen maar moet het doen met 1 X Gira 2033112 Push button sensor 3 comfort 3-gang F100 en 1 X Gira 103800 16-voudige schakelaktor.
De linker push buttons sturen een ON en de rechter een OFF.
Heb 2 groepadressen met in de ene Uitgang 1 van de schakelaktor + de ON buttons en in de ander Uitgang 1 en de OFF buttons.
Dit zou dus hetzelfde zijn als 3 losse aan/uit schakelaars welke 1 lamp bedienen.
Werkt goed hier.
patricknx
Berichten: 7
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 23:38

Re: op meerdere locaties dezelfde lampen aanschakelen

Bericht door patricknx »

Ik heb de enkelvoudige tasters de functie geven links=aan en rechts=uit. Op de 3voudige taster heb ik hetzelfde gedaan als bij de 1voudige alleen dan druktoests 3 en 4 hiervoor gebruikt. Wat bedoel je precies met de 2 groepsadressen?? Ik heb namelijk 1 groepadres gebruikt met daarin alle van dien doende tasters en de uitgangen van de actoren.Moet ik ook een vlag erbij aanvinken??

bedankt zover voor de moeite.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: op meerdere locaties dezelfde lampen aanschakelen

Bericht door 747driver »

Laat ik beginnen te zeggen dat ik een absolute beginner ben.
Ik heb de parameters van de Gira 2033112 tastsensor zo ingesteld dat alle buttons (6 stuks) als functie "Switching" hebben.
De 3 linker buttons (1,3 en 5) geven een ON command en de 3 rechter buttons (2,4 en 6) een OFF command.
Van de schakelaktor gebruik ik alleen Uitgang 1.

In groepadres 9.2.0 heb ik button 1 en 2 + schakelaktor uitgang 1 geplaats.
In groepadres 9.2.1 heb ik button 3 en 4 + schakelaktor uitgang 1 geplaats.
In groepadres 9.2.2 heb ik button 5 en 6 + schakelaktor uitgang 1 geplaats.

Zo werkte het.
Zojuist jouw methode geprobeerd.
1 groupadres 9.2.0 met daarin de 6 buttons + de schakelaktor uitgang.
Werkt ook en ziet er wat overzichtelijker uit...
De flaggen:
de 6 buttons: CWT
de uitgang van de schakelaktor: CRW

Heb je vraag nog eens bekeken.
Dacht eerst te begrijpen dat je slechts met 1 tastsensor de verlichting AAN/UIT kon schakelen en de andere tastsensoren het niet deden.
Klopt dat of is het zo dat alle tastsensoren het wel doen maar dat er slechts 1 dimactor wordt bediend en de ander niet reageerd?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: op meerdere locaties dezelfde lampen aanschakelen

Bericht door 747driver »

En, is het inmiddels gelukt?
Hoor graag wat de oorzaak van je probleem was en hoe dit is opgelost.
Wellicht zit ik (of anderen) straks met hetzelfde probleem...
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: op meerdere locaties dezelfde lampen aanschakelen

Bericht door Dré »

Zoals ik het lees, was het probleem dat hij de 2 actoren niet in het zelfde groepsadres had gegooid maar voor beiden een aparte had aangemaakt.
Aangezien een schakelaar maar naar een object kan zenden zal alleen een uitgang worden geactiveerd en niet de andere.
Plaats reactie