Alles uit, sommige aan

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Brononi
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 21:26

Alles uit, sommige aan

Bericht door Brononi »

Hey,

Ik ben aan het denken over een alles uit functie. Hier zouden alle relais (verlichting, stopcontacten...) mogen uitvallen.
En bij het terugkomen, bv 1x drukken op een schakeaar zouden sommige zaken mogen schakelen (bv alle stopcontacten en 1 lichtpunt).

Hoe pak ik dit best aan?
Hoe programeer ik dit allemaal? Ik zou willen een lichtschakelaar gebruiken aan de toegangsdeuren voor dit... bv 3sec drukken bij verlaten, 1x drukken bij binnenkomen...


Alvast bedankt!
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Alles uit, sommige aan

Bericht door 747driver »

Ik zou denken aan een lichtschakelaar waarvan de schakelaars als gescheiden switches worden ingesteld.
De ene switch als Aan en de ander als Uit instellen.
Een groepadres aanmaken voor iedere afzonderlijke switch en daarin de switch objecten knikkeren welke je wilt schakelen.
Bv alle uit de schakelen stopcontacten en switch objecten van de lichtdimmers in het Uitschakelen groepadres en hezelfde verhaal voor het Aanschakelen groepadres.
Geen idee hoe dat "3sec drukken bij verlaten, 1x drukken bij binnenkomen" te realiseren is...
Brononi
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 21:26

Re: Alles uit, sommige aan

Bericht door Brononi »

Hoe wordt er beslist dat de verlichting moet uitgeschakeld worden, en niet aangeschakeld?

Ik heb bv 20 lichtpunten en 15 stopcontacten die geschakeld zijn.
- 4 lichtpunten actief, 16 inactief.
- 15 stopcontacten actief

Als ik deze nu allemaal in 1 groepadres stop, gaan deze lichtpunten dan niet gewoon switchen (naar in dit geval dan 4 inactief, 16 actief)?

Moet (kan) ik ergens instellen dat ze dit op 'off' moeten zetten?

Of zie ik dit verkeerd?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Alles uit, sommige aan

Bericht door 747driver »

Dan zou het niet gewoon switchen zijn maar een Toggle functie.
Dat instellen doe je in de parameters van de schakelaar.
De ene button instellen als ON switch en de ander als OFF switch.
Een groepadres met daarin het ON switch object van de schakelaar + betreffende objecten van de lichtpunten en stopcontacten en een groepadres met het OFF switch object van de schakelaar + betreffende objecten.
Ik garandeer je niet dat het werkt, ben ook maar een beginner, maar zo zou ik beginnen
1.jpg
1.jpg (30.76 KiB) 8472 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (27.78 KiB) 8472 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (27.9 KiB) 8472 keer bekeken
Brononi
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 21:26

Re: Alles uit, sommige aan

Bericht door Brononi »

Ik zou volgende combinaties willen gebruiken
- 1x drukken: lamp 1 aan/uit
- 2x drukken: lamp 2 aan/uit
- 3x drukken: alles uit
- 4x drukken: stopcontacten aan

Is dit mogelijk? Als ik het zo zie, kan ik enkel kiezen voor "ON of OFF" of "TOGGLE" voor de volledige schakelaar?

En ik kan blijkbaar enkel de volledige functie van die schakelaar aanpassen, niet de het aantal drukcombinatie? Of is dit het datatype dan onder de aantal malen drukken? Hier zie ik wel niet de keuze tussen ON of OFF.
Mogelijkheden voor het datatype van bv 4x drukken:
- niet gespecifeerd
- 1 1e bit
- 1.001 ON/0FF
- 1.002 boolean
- 1.003 enable
- 1.008 up/down
- 1.009 open/close
- 1.010 start/stop
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Alles uit, sommige aan

Bericht door 747driver »

Dus je wilt 1 drukknop gebruiken voor al die functies?
Wellicht dat andere merken dit ondersteunen maar het merk welke ik gebruik dus niet (Gira).
Dan zou je bv in een Homeserver die logica moeten programmeren zodat de drukknop geen telegram stuurt naar een actor maar dat de Homeserver het telegram gebruikt om te bepalen wat ie moet doen.
Bv aan de hand van het aantal "indruk" telegrammen binnen 1 seconde.
Waarom niet gewoon een tastsensor gebruiken met 4 losse drukknoppen?

De voorbeeld foto is van de Gira 3 tastsensor 2033112.
Deze heeft 3 "rockers" welke ook als afzonderlijke drukknoppen te gebruiken zijn.
Brononi
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 21:26

Re: Alles uit, sommige aan

Bericht door Brononi »

Het idee was om zo weinig mogelijk knoppen te gebruiken.

En dit alles te combineren met een servertje die in 'c' alles controleert/stuurt. Aan de hand van tijdschema's ed...
Mijn oog was gevallen op linuxmce (door de combinatie van media/pc-netwerk/IP-telefonie/...). Maar reeds uren (dagen) hiermee gesukkeld, en nog geen lamp kunnen doen branden.
Ik hoorde al veel over GIRA, maar hun prijzen zijn me iets te hoog. Het spijt me al dat ik zoveel geld uitgaf voor een IP-router, die eigenlijk toch niet echt doet wat je denkt.

Maar enfin, we blijven hopen op een goeie uitkomst...
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Alles uit, sommige aan

Bericht door 747driver »

Tja, alles voor KNX is inderdaad redelijk aan de prijs.
Iedere 3-voudige tastsensor welke ik gebruik kost €130 inclusief busaankoppelaar.
Afhankelijk van het aantal wat je nodig hebt kan dat aardig in de papieren lopen.

Wel eens gebruik gemaakt van het LinuxMCE forum?
Met wat hulp aldaar zou je toch wat licht moeten kunnen laten branden...
Brononi
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 21:26

Re: Alles uit, sommige aan

Bericht door Brononi »

Reeds uren en uren gespeeld met linuxmce en het forum. Doch jammer genoeg is de gebruiksvriendelijkheid van het product nog in een heel ver beta-fase.
De IP-router die ik heb (wat volgens mij toch iets deftig is, zeker als ik de prijs bekijk), kan je wel via-via (eibd driver) sturen volgens hen. Maar de template die 'linuxmce' hiervoor maakten is blijkbaar nog niet ten volle getest door hen.
En wat blijkt, het werkt dus niet. De rest moet ik dan maar zelf uitzoeken. :'(
Wordt dus eerst een jaartje of 3 een programmatiecursus gaan volgen. En tegen dan zal er wel iets nieuws bestaan, niet? :$

Het concept van linuxmce is prachtig. De uitwerking jammer genoeg niet.
Plaats reactie