De room controller (TS3+) geeft als het goed is voor de betreffende ruimte waarin deze hangt een continue PWM waarde (in %, deze wordt continue ge-update bij een verandering) of een aan/uit waarde door of een PI feedback of 2-point control (zie pag 155 van de
manual).
Je kan dus met je room controller een percentage doorgeven dat de vv kleppen open moeten staan. Nu komt de "grap" (en ik kan er niet om lachen): de waarde in % (of het aan/uit signaal) zorgt ervoor dat de klep een bepaalde hoeveelheid tijd open of dicht staat, bijvoorbeeld bij een berekening dat er 30% warmtevraag is wordt de klep 3 minuten opengezet en 7 minuten dicht (bij een 10 minuten cyclusduur). De elektrische ventielactuator van de betreffende kamer gaat dan naar stand maximaal open voor 3 minuten en daarna dicht, terwijl de ketel gewoon doorverwarmd met een inmiddels gesloten circuit. Dit is in mijn ogen een ongewenste situatie. De klep zou gewoon de gehele tijd slechts 30% open moeten staan ipv 30% van de tijd volledig open.
De enige oplossing dit te voorkomen is volgens mij of een ventielsturing kopen die direct vanaf de bus een percentage ontvangt en insteld (e.g.
ABB of
Gira) of een 1-10V actuator te kopen met bijvoorbeeld dit
ventiel. Met genoemde aktuator 1018 kan je alleen de klep aan of uit schakelen en geen tussenposities aansturen. Wat je kan doen is vervolgens bijvoorbeeld de cyclustijd verhogen (zodat de ketel langer draait) en de CV ketel alleen laten draaien als er minimaal 1 ventiel open is, echter er zit een vertraging in de ventielen tussen aan zetten en daadwerkelijk geopend zijn (en andersom met uitschakelen) dus dan bestaat de kans dat je CV installatie warmte levert terwijl er slechts 1 ventiel gedeeltelijk geopend is of zelfs dicht is. Ik heb het idee dat dit systeem is gemaakt met een systeem dat bijvoorbeeld een buffervat heeft of continue recircutalie zodat je slechts de ventielen hoeft open te sturen en dat er dan warmte instroomt. Er is naar mijn idee geen rekening gehouden met CV installaties die in woonhuizen zijn geinstalleerd (en zeker niet met warmtepompinstallaties zo als ik die heb, helaas).
Mocht je nog vragen hebben, PM of reply! Gr.