Quadconfig en dim functie

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Quadconfig en dim functie

Bericht door zass »

In QuadConfig (v1.11.110713) gebruik ik de template voor dimmers met switch/dim/brightness value. De groepadressen waarnaar ik zend hebben een actieve terugmelding van de status (de brightness value en switch groepadressen). Welnu, als ik een lamp dim wordt de dimwaarde terug naar het dimwaarde groepadres gestuurd, en de status schakelen wordt dus door de actieve update ook 1 en dit wordt naar het groepadres voor schakelen gestuurd. Hierdoor gaat de lamp naar 100% in plaats van de gewenste dimwaarde. Hoe is dit te omzeilen (indien ik de terugmelding voor schakelen eruit haal werkt de statusweergave van de lamp schakel weergave niet meer dus dat is geen oplossing)?
Bij de template voor enkel schakelen is de status als separaat communicatieobject weergegeven, ik neem aan met deze reden? Dan blijft de vraag dus waarom de dimtemplate deze niet heeft.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door 747driver »

Ik gebruik HS Expert 2.7.110921 en QuadConfig 1.4.110713
Als voorbeeld geef ik je hoe ik het heb ingericht.
Gebruik daarbij als hardware een Gira 217400 dimmer en een Gira 2033112 Tastsensor.
Voor het dimmen/schakelen van de verlichtingen gebruik ik steeds 3 groepadressen: Switching, Dimming en Brightness value.
In het Switch GA komt het Switching object van de Tastsensor, het Switching object van de dimmer en het Switching feedback object van de dimmer.
Het Dimming object bevat het Dimming object van de Tastsensor en het Dimming object van de dimmer.
Het Brightness value object bevat het Brightness value object van de Tastsensor en het Brightness value object van de dimmer.

Het feit dat jouw verlichting bij een Switch opdracht naar 100% gaat zit hem wellicht in de instelling van je dimmer.
Bij mijn dimmer is er bij de parameters de optie "Switch-on brightness".
Daarbij heb ik gekozen voor de optie "Memory value (brightness before switching off last time)".
Bij jou staat die optie wellicht op 100%
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door 747driver »

De template welke ik gebruik voor de verlichting is "Dimmer" met de behaviour "Toggling mode".
Daarbij is het knopje in de iPhone/Pad app groen wanneer Aan.
1-dimmer.jpg
1-dimmer.jpg (31.91 KiB) 9393 keer bekeken
2-Switch.jpg
2-Switch.jpg (38.67 KiB) 9393 keer bekeken
3-Dim.jpg
3-Dim.jpg (27.89 KiB) 9393 keer bekeken
Laatst gewijzigd door 747driver op di 06 dec 2011, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door 747driver »

En het laatste plaatje:
4-Brightness.jpg
4-Brightness.jpg (29.87 KiB) 9393 keer bekeken
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door 747driver »

Dit is het plaatje van de groupmonitor in ETS3 waarbij er gefilterd is op de GA van 1 verlichting.
message #4 verlichting wordt aangeschakeld met de tastsensor "eetgedeelte 1R".
message #5 Bibliotheek is de naam van de 217400 dimmer
message #6 30% was dus de "brightness before switching off last time".
message #9 verlichting wordt uitgeschakeld met de tastsensor "eetgedeelte 1R".
message #18 verlichting wordt aangeschakeld met de iPhone, de USB data interface is de interface tussen de HS3 en de KNX bus
message #25 verlichting wordt uitgeschakeld met de iPhone

De tussenliggende berichten hebben niets met de verlichting te maken maar zijn allen door de tastsensoren cyclisch verzonden temperaturen.
5-Groupmonitor.jpg
5-Groupmonitor.jpg (141.05 KiB) 9393 keer bekeken
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door zass »

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het probleem zit hem in de volgende specificaties van de dimmer:
De actor berekent bij iedere schakel- of dimprocedure de objectwaarde van de terugmeldobjecten. Ook, wanneer een dimkanaal via de handbediening of een scenariofunctie wordt aangestuurd, werkt de actor de schakeltoestand of de helderheidswaarde bij en actualiseert de helderheidsobjecten.
Het schakelstatusterugmeldobject wordt bij de volgende events geactualiseerd...
- Direct na het inschakelen van een dimkanaal (evt. pas na afloop van een inschakelvertraging en aan het begin van een soft-AAN-dimprocedure / ook bij een trappenhuisfunctie).
- Direct na het uitschakelen van een dimkanaal (evt. pas na afloop van een uitschakelvertraging en aan het einde van een soft-UIT-dimprocedure / ook bij een trappenhuisfunctie).
- Direct bij het uitschakelen door de automatische uitschakelfunctie.
- Aan het begin van een dimprocedure bij het indimmen (relatief omhoog dimmen of helderheidswaarde = 1 ...100%) van een dimkanaal.
- Aan het einde van een dimprocedure bij het uitdimmen (helderheidswaarde = 0%) van een
dimkanaal.
- Alleen wanneer de schakeltoestand verandert (dus niet bij dimprocessen zonder verandering van de schakeltoestand bijv. van 10% naar 50% helderheid).
- Bij actualiseringen van de schakeltoestand van "AAN" naar "AAN", wanneer het dimkanaal
al is ingeschakeld.
- Bij actualiseringen van de schakeltoestand van "UIT" naar "UIT", wanneer het dimkanaal al
is uitgeschakeld.
- Altijd aan het begin of het einde van een blokkeer- of dwangmatige standfunctie (alleen,
wanneer de schakeltoestand daardoor veranderd).
- Altijd bij busspanningsterugkeer, bij netspanningsuitval ("UIT") of aan het einde van een
ETS-programmering (evt. ook tijdvertraagd en na inmeten van de belasting).
De parameter instellen op "alleen bij verandering van de terugmeldwaarde".
De actor actualiseert de terugmeldwaarde in het object alleen, wanneer ook de telegramwaarde (bijv. "UIT" naar "AAN") verandert. Wanneer de telegramwaarde van de terugmelding niet verandert (bijv. bij cyclische telegrammen op het object "schakelen" met dezelfde
telegramwaarde), dan blijft de terugmelding ongewijzigd. Daarom wordt bij een actief zendend terugmeldobject dan ook geen telegram met dezelfde inhoud herhaaldelijk uitgezonden.
Deze instelling verdient aanbeveling bijvoorbeeld wanneer de objecten "schakelen" en "terugmelding schakelen" met een identiek groepsadres zijn verbonden. Dit is vaak het geval bij aansturing door lichtscenariotastsensoren (oproepen en geheugenfunctie)
Er wordt dus een 1 verzonden op het schakel groepadres wanneer ik de dimmer aandim, waardoor de dimmer de 1 ontvangt op het schakelgroepadres en naar 100% dimwaarde gaat. Dit aangezien de terugmeldobject in dezelfde groep staat als het switch object. Ik heb het idee dat het terugmeldobject in een losse terugmeld groep geplaatst dient te worden om dit te voorkomen, echter dan werkt de statusweergave in QC niet meer aangezien het statusobject in dezelfde groep moet zitten als het schakelobject. Wellicht kan ik dit met de logic editor omzeilen, ik ga er komende week even mee stoeien.
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door zass »

Als ik bijvoorbeel 59% (zie bijlage) schrijf naar de dimwaarde groep (1/123), schrijft de schakelgroep een 1 naar zijn eigen groepsadres (1/1/20) waardoor de lamp 100% aandimt (write naar 1/1/23 met 100%). Volgens mij maakt het dus niet uit wat ik gebruik als inschakelhelderheid want de schakelterugmelding zal altijd worden verzonden bij aandimmen en zal dus naar de ingestelde waarde gaan van de inschakelhelderheid in plaats van de gewenste helderheid.
Bijlagen
bus monitor
bus monitor
monitor.PNG (5.83 KiB) 9380 keer bekeken
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door 747driver »

Om welke dimmer (merk/type) gaat het hier?
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door zass »

747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Quadconfig en dim functie

Bericht door 747driver »

Ik heb dit gedrag kunnen reproduceren met mijn Gira 217400 dimmer.
Deze is volgens mij gelijk aan de Jung 3804 REGHE.
Jung3804reghe.jpg
Jung3804reghe.jpg (21.73 KiB) 9375 keer bekeken
Gira217400.jpg
Gira217400.jpg (42.63 KiB) 9375 keer bekeken
Rest volgt zo...
Plaats reactie