Besturingseenheid 3-voudig 1 - 10 V

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Besturingseenheid 3-voudig 1 - 10 V

Bericht door zass »

Wel een interessant apparaat, die OpenTherm aansturing van Theben! Zal even mijn ketel nalopen of deze dit ondersteunt (er zijn meerdere OpenTherm modi, zie wikipedia. Daalderop heeft tot nu toe nog geen mails van mij beantwoord, ik denk dat ik deze week even ga bellen.
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Besturingseenheid 3-voudig 1 - 10 V

Bericht door ferry »

Nee heb hem zelf niet. Heb zelf stadsverwarming en geen ketel.
Lijkt me wel een handige module. Je bestuurt de ketel dan vanuit KNX op data niveau. Beter kun je het toch niet hebben.

Dan maar een paar uurtjes extra proberen voor het werkt maar ik denk dat je geen spijt krijgt van de investering.
Hij kan alles uitlezen en instellen in de ketel. Zo is het mogelijk om een een weersafhankelijke regeling te maken met KNX.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Besturingseenheid 3-voudig 1 - 10 V

Bericht door 747driver »

Dat is inderdaad het toffe van dat apparaat, je kunt vlamstatus, allerlei temperaturen, modulatiegraad en dergelijke uitlezen.
Denk dat ik die maar ga kopen aangezien een actieve analoge 1-10V niet goedkoper is en in feite veel minder mogelijkheden geeft.
Onze ketel "spreekt" OpenTherm maar zal voor de zekerheid de fabrikant vragen of al die waarden en parameters mbv zo'n Theben unit kunnen worden geschreven/gelezen.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Besturingseenheid 3-voudig 1 - 10 V

Bericht door 747driver »

Vandaag Remeha gebeld en gevraagd of de Quinta 65 OpenTherm volledig ondersteund en welke parameters kunnen worden gelezen/geschreven.
Het kwam er op neer dat een simpel iets als de buitentemperatuur wel kan worden uitgelezen indien er een sensor op de ketel is aangesloten maar niet met OpenTherm naar de ketel kan worden gestuurd.
Zeer teleurstellend.
Verder zou de ketel slechts getest zijn met Remeha spullen zoals bv hun eigen OpenTherm thermostaten.
Net nog eens gebeld met Remeha, met de afdeling sales support.
OpenTherm blijkt een standaard tot op zekere hoogte....
De details kon hij me niet vertellen maar het kwam er op neer dat fabrikanten min of meer zelf kunnen bepalen hoe ze (delen van) het protocol gebruiken.
Had verwacht dat zo'n beetje alle denkbare verwarmings parameters standaard in OpenTherm zijn gedefinieerd en dat er wat extra communicatie objecten zouden zijn voor exotische opties die de fabrikant wenst te gebruiken.
Op advies van Remeha gebeld met Theben.
De beste zat momenteel op een beurs maar zou morgenochtend even tijd vrijmaken om m'n vragen te beantwoorden.
Zoals te verwachten heeft Theben voor het produceren van hun KNX-OT-Box contact gehad met onder meer Remeha.
Hij zou me morgen doorgeven welke ketels er worden ondersteund en zo mogelijk ook wat er wordt ondersteund.
To be continued....
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Besturingseenheid 3-voudig 1 - 10 V

Bericht door zass »

Ik ben zeer benieuwd, voor zover ik hierover op internet heb gelezen is het inderdaad bij iedere firma anders ingevuld. De Theben unit is wel enorm uitgebreid, heel veel kennis heb ik helaas niet van een HVAC installatie en de parameters zijn vrij complex heb ik het idee. Bij mijn ketel kan je ze allemaal instellen heb ik gelezen in de manual via een single digit "scherm" en twee knoppen. Ik ben benieuwd of de Theben OT unit dit ook zou kunnen? Indien de technicus er geen bezwaar tegen heeft zou ik graag zijn e-mail adres gebruiken om hem deze vraag te stellen?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Besturingseenheid 3-voudig 1 - 10 V

Bericht door 747driver »

Hier staan z'n contactgegevens.
Heb contact gehad met de eerste op die pagina, Edwin.
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Besturingseenheid 3-voudig 1 - 10 V

Bericht door zass »

Super, dank je wel.
zass
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 okt 2010, 15:03

Re: Besturingseenheid 3-voudig 1 - 10 V

Bericht door zass »

Dit kwam ik tegen voor de die-hard doe het zelver: http://tclcode.com/opentherm. Een zelfgebouwde OpenTherm seriele interface.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Besturingseenheid 3-voudig 1 - 10 V

Bericht door 747driver »

Die was ik ook al tegengekomen.
Ja ja, er wordt heel wat afgeknutseld en nagemaakt!
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Besturingseenheid 3-voudig 1 - 10 V

Bericht door 747driver »

Heb hier een nieuw topic aangemaakt over de KNX-OT-Box waar ik dankzij Ferry aan ben geraakt.
Plaats reactie