aansturing van meerdere groepsadressen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
1m92
Berichten: 8
Lid geworden op: do 04 nov 2010, 11:55

aansturing van meerdere groepsadressen

Bericht door 1m92 »

Ik vroeg me af of iemand van jullie me kan duiden (als ik concreet mag zijn) hoe ik met een push button van een Gira 1063 meerdere groepsadressen simultaan kan aansturen.
Met wat ik ondernomen heb, lukt de aansturing enkel voor het eerste groepsadres, waarvoor de sending flag (S) trouwens gezet is.
Ik neem aan dat er mij iets ontgaat, en dus stel ik elke toelichting ook op prijs.
Alvast bedankt.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: aansturing van meerdere groepsadressen

Bericht door 747driver »

Voor zover ik weet kunnen sensoren maar naar 1 adres zenden en actoren naar meerdere adressen luisteren.
Vandaar dat de sending flag maar in 1 adres is geset.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: aansturing van meerdere groepsadressen

Bericht door KNX_Steven »

Groepenobjecten kunnen alleen maar zenden op één enkel groepenadres, niet op meer.
Je moet weten dat voor een ontvanger alleen de data van belang zijn en dat het groepenadres alleen maar dient om te linken.
Als je wilt dat twee of meerdere ontvangende groepenobjecten luisteren naar hetzelfde zendende groepenobjekt, dan moet je hen verbinden met het zendenden groepenadres van dat zendende groepenobjekt.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: aansturing van meerdere groepsadressen

Bericht door Wijnand »

Mag ik vragen wat de reden is dat je naar meerdere groepsadressen wil sturen? Misschien kunnen we het anders oplossen.
Merten heet schakelaars (volgens mij) die naar 2 groepsadresssen kan sturen.
Ceryll
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 03 okt 2010, 18:45
Locatie: Maasbracht

Re: aansturing van meerdere groepsadressen

Bericht door Ceryll »

Bij merten kun je aan geven een of twee objecten.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: aansturing van meerdere groepsadressen

Bericht door Wijnand »

Precies, dat dacht ik ook al, maar wist niet zeker of het mertin was.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: aansturing van meerdere groepsadressen

Bericht door KNX_Steven »

Dat zouden dan twee verschillende groepenobjekten moeten zijn. Het is geen probleem als op één druk, meer als één groepenobjekt iets stuurt.
Maar één groepenobjekt stuurt altijd op één groepenadres.
Ceryll
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 03 okt 2010, 18:45
Locatie: Maasbracht

Re: aansturing van meerdere groepsadressen

Bericht door Ceryll »

Er komt dan object A en object B in de lijst te staan en die kun je dan verschillende telegrammen laten versturen. bv schalten (1 bit/1byte in stufen 0-100%/ 1byte stufenlos 0-255).
Wel met 1 druk op de knop volgens mij
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: aansturing van meerdere groepsadressen

Bericht door Wijnand »

Klopt. Met 1druk op de knop kan je naar 2 groepsadressen sturen. Maar ik snap Steven ook wel. Je krijgt 2 groepsobjecten waardoor het mogelijk is. Want 1 groepsobject kan maar naar 1 groepsadres sturen.
Toch ben ik nogsteeds benieuwd wat zijn bedoeling is? Misschien hebben we er een andere oplossing voor.
1m92
Berichten: 8
Lid geworden op: do 04 nov 2010, 11:55

Re: aansturing van meerdere groepsadressen

Bericht door 1m92 »

Ik ben uit het oog verloren hier feedback te bezorgen. Bij deze:
Bedoeling was in de aansturing van een 'alles uit' onderscheid te maken ifv. vanaf waar de aansturing gebeurde. "Alles" kan in die betekenis enig onderscheid impliceren.
Zo kan bij een voordeur/garagepoort "Alles" geinterpreteerd worden in termen van echt alles, terwijl bv. in een slaapkamer "Alles" kan betekenen "alles behalve ventilatie".
De zaak heb ik ondertussen opgelost door effectief te gaan voor afzonderlijke groepsadressen. Het leek me initieel programmatorisch overzichtelijker moest een aansturing van meerdere groepsadressen mogelijk geweest zijn. Maar jullie feedback heeft me tot inkeer gebracht :)
Plaats reactie