Ingebruikname ABB IPS/S 2.1 IP interface

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Rahvin
Berichten: 12
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 14:03

Ingebruikname ABB IPS/S 2.1 IP interface

Bericht door Rahvin »

Ok ik ben (o.a. dankzij jullie hulp) al wat verder. Nu heb ik een ABB IPS/S 2.1 IP interface aangeschaft om het geheel te kunnen programmeren (via het netwerk) en later om andere mogelijkheden via het netwerk te gebruiken. Echter als ik deze direct uit de verpakking aansluit start hij wel, ook het LAN/LINK ledje geeft link aan. Echter krijgt hij geen ipadres van de dhcp server. Moet dit device eerst via ETS3 een adres toegekent krijgen voordat hij gebruikt kan worden? Ik ging er vanuit dat hij standaard een dhcp adres krijgt en dat je daarna via ETS3 de parameters in kan stellen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
bcelektrotechni
Berichten: 7
Lid geworden op: za 01 aug 2009, 22:29

Re: Ingebruikname ABB IPS/S 2.1 IP interface

Bericht door bcelektrotechni »

Moet je geen crossed netwerkkabel gebruiken?
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Ingebruikname ABB IPS/S 2.1 IP interface

Bericht door ligth011 »

ik denk dat die eerst in de bus aangemeld moet worden.
ps wat kost zo,n ip interface nu, ben nl op zoek naar zoiets
Rahvin
Berichten: 12
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 14:03

Re: Ingebruikname ABB IPS/S 2.1 IP interface

Bericht door Rahvin »

Zowel crossed als straight geprobeerd, en zowel aan mn laptop (met dhcp server) als aan de router, maar allen geen success. ik vermoed, zoals light011 al zegt dat ik eerst de applicatie software in moet laden en een busadres moet geven. Probleem is dat ik er vanuit ging het ip gedeelte dus vast in deze module zat ipv in de applicatiesoftware. Ik heb dus geen seriele of usb interface om het in te stellen. Maar weer ff gaan sparen dus. De ip module zelf koste me 160 euro op ebay. Winkelprijzen voor deze varieren tussen de 160 en 260.
Rahvin
Berichten: 12
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 14:03

Re: Ingebruikname ABB IPS/S 2.1 IP interface

Bericht door Rahvin »

Nu ben ik aan het twijfelen :P kan iemand het even exact uitleggen? Als ik de seriële en usb interfaces zie hebben sommige wel een program knop en sommige niet. Moeten die met knop dan ook geprogrammeerd worden? en zo ja, hoe dan, kan dat via hetzelfde apparaat, of heb je daar weer wat anders voor nodig? Om het kort samen te vatten, wat heb ik nu nodig?
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Ingebruikname ABB IPS/S 2.1 IP interface

Bericht door ligth011 »

de usb die op de dinrail zit heeft geen knopje.
Ik heb zelf eerst een usb op dinrail geleend die hoef je nl niet de programmeren, want dat is nl niet te doen verbinding maken als je nog moet programmeren.
Bij de usb op de buskoppelaar moet je dus de buskoppelaar verbinden.(programmeren)

dus het beste een usb op dinrail, lenen is de beste optie
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Ingebruikname ABB IPS/S 2.1 IP interface

Bericht door ligth011 »

weet jij het verschil tussen de ipr en de ips.

de enen kost 233 en de andere 520 euro bruto
Rahvin
Berichten: 12
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 14:03

Re: Ingebruikname ABB IPS/S 2.1 IP interface

Bericht door Rahvin »

Bedankt voor het antwoord light011. dat was ongeveer mijn dilemma, hoe programmeer je iets als datgene waarmee je programmeert nog geprogrammeerd moet worden :shock: Toevallig heb ik hier dan weer een din usb interface gevonden die wel een programmeer knop heeft, wat daar dan de bedoeling van is is me nog niet geheel duidelijk: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... _500wt_956

USB op buskoppelaar is inderdaad geen optie want dan zit ik nog steeds met hetzelfde probleem. Lenen (of langsgaan bij iemand die even de ip interface kan instellen) zou inderdaad de beste optie zijn, helaas ken ik niemand die ook maar weet wat KNX überhaupt betekend. Mogelijk is hier iemand die mij deze dienst zou kunnen bewijzen?

Het verschil tussen de IPS en IPR is dat de IPS enkel zorgt voor een koppeling tussen LAN en de bus. het bied bijvoorbeeld de mogelijkheid voor ETS3 of andere software om de telegrammen uit te lezen of te sturen. De IPR is echter een volledige router, deze stuurt dus autonoom alle telegrammen het netwerk op. Als je dan 2 IPRs hebt zullen deze de bustelegrammen uitwisselen. Zo kun je deze gebruiken als lijnkoppelaar via het netwerk. Zie ook de plaatjes op de 2e pagina van deze pdf:
http://www.knx-gebaeudesysteme.de/sto_g ... 5D0202.PDF
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Ingebruikname ABB IPS/S 2.1 IP interface

Bericht door ligth011 »

verschil tussen die 2 snap ik nog niet, als je het prijs verschil zit ook niet.
maar een ip gateway kost ongeveer 1600 euro?
Welke kun je het beste hebben om te programmeren via ets? via het netwerk

ik zag op ebay http://cgi.benl.ebay.be/Busch-Jaeger-EI ... .m14.l1262 voor 89 euro.
ik weet niet waar je vandaan komt, ik heb ets op mijn laptop staan.

Hier heb ik al vaker om hulp gevraagd om mijn scherm van B&J lichtscene in te stellen maar weinig reactie.
Rahvin
Berichten: 12
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 14:03

Re: Ingebruikname ABB IPS/S 2.1 IP interface

Bericht door Rahvin »

Hmm de IPR vervult eigenlijk de functie van de IPS en daarnaast ook die van een lijnkoppelaar. Als je meerdere lijnen hebt bijv. 1.1.x en 1.2.x dan zorgt de IPR ervoor dat bijvoorbeeld een sensor uit je 1.1.x lijn een actor uit de 1.2.x lijn kan aansturen. Normaal bereik je dit met een normale lijnkoppelaar, maar de IPR kan dus ook lijnen via je IP netwerk koppelen. Afgezien daarvan is het denk ik niet echt relevant voor kleine projecten (bijv. je huis) maar word het eerder gebruikt om bijvoorbeeld hele gebouwen te koppelen (denk ik). Dat is wat ik ervan begrepen heb in ieder geval, als ik het fout heb word ik graag gecorrigeerd.

Ik kom uit de omgeving van Lommel (B) maar ben ook dagelijks in Eindhoven (NL) te vinden, en kan ook best een stukje rijden. Dus als het een beetje in de buurt is kom ik liever langs dan dat ik voor iets eenmaligs een seriële interface aan moet schaffen. Voor 89 euro kan ik trouwens best een eind rijden :P

Helaas heb ik geen ervaring met B&J schermen anders had ik je graag geholpen :)
Laatst gewijzigd door Rahvin op ma 07 sep 2009, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie