status waarde

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
gorie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 21:32

status waarde

Bericht door gorie »

Mede knx users;
Nu mijn basisinstallatie een tijdje in werking is, wil ik deze optimaliseren.
Ik heb de ledjes op de sensoren laten werken door de schakelstatus toe te voegen in het schakelgroepsadres.
Als ik nu een nieuw groepsadres aanmaak om de dimwaarden weer te geven, en de value toevoeg van de sensor en actor werkt dit niet.
Kan iemand me op weg helpen.

Mvg gorie
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: status waarde

Bericht door 747driver »

Zit het schakelen van je status ledjes optie niet in de applicatie ingebouwd?
Bij mij kan ik kiezen uit 14 opties.
Bv. button-press display, always on/off, status display, telegram acknowledgement enz.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: status waarde

Bericht door 747driver »

Ziet er zo uit:
Status.jpg
Status.jpg (64.02 KiB) 7377 keer bekeken
gorie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 21:32

Re: status waarde

Bericht door gorie »

De dimmer die gebruikt is een ABB 6107/12-500 in te stellen via powertool.
De sensor is een Inzennio Z38i waarop ik dus graag de dimwaarden zou weergeven in %.
Ik zal in volgende post eens de mogelijke instellingen posten.
Mvg Gorie
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: status waarde

Bericht door 747driver »

Probeer de gegevens en ETS product file van die dimmer te vinden op de ABB site maar zie 'n er niet bij staan...
De ABB product database welke ik hier heb begint met 6108 U-500
Kun je mij vertellen waar ie te downloaden is en of ie in ETS is te importeren en te gebruiken net als bv met Gira producten?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: status waarde

Bericht door 747driver »

Heb de InZennio Z38i product data in ETS gezet.
Ik zou verwachten dat wanneer je een pagina maakt met in een box Light Control en dan het Light Precise Dimming object + het lichtwaarde feedback object van de dimmer in 1 groepadres zet het moet werken.
Zelfde geldt dan voor het Light Indicator object + het schakel feedback object van de dimmer.
Werkt dit niet dan zou ik 2 groepadressen maken voor het Light Precise Dimming en Light Indicator object en vervolgens waarden naar deze groepadressen zenden om te zien of de InZennio correcte waarden weergeeft.
Cool ding trouwens!
InZennio.jpg
InZennio.jpg (24.03 KiB) 7358 keer bekeken
Verzend je aktor trouwens wel feedback telegrammen?
gorie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 21:32

Re: status waarde

Bericht door gorie »

Heb enkele screenshots genomen
Dimmer via powertool
Afbeelding
Afbeelding
Inzennio
Afbeelding
Afbeelding

Zou ik moeten gebruik maken van precise dimming (1byte) ipv light dimming (4bit)

Applicatie
http://www.knx-gebaeudesysteme.de/sto_g ... 159427.htm

Powertool
http://www.abb.com/cawp/nlabb034/b3e788 ... a08ab.aspx

Hoe voeg je best afbeeldingen in. Als bijlage of img.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: status waarde

Bericht door 747driver »

Weet niet wat het beste is maar ik voeg plaatjes als jpg bestand toe.
Denk idd dat je het beste precise dimming kunt gebruiken.
Lijkt erop dat je nu de verlichting slechts aan en uit kunt schakelen aangezien de dimstep op 100% staat...

Probeer eens wat ik in m'n vorige posting schreef, een groepadres maken met daarin slechts het Precise Dimming object (zie afbeelding) en stuur er met de ETS monitor waarden naar toe om te zien of deze worden afgebeeld op de InZennio.

Verzend je aktor ook feedback telegrammen voor schakelen en lichtwaarden?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: status waarde

Bericht door 747driver »

Als je bij jouw tweede screenshot in het rechterdeel van het scherm Parameter - Feedback objects bij Status switching en bij Status of dimming-value kiest voor "via object" dan krijg je in het middelste venster onder de geselecteerde dimmer een Feedback switching en een Feedback value.
Ken aan die 2 een groepadres toe (bv 9/9/0 voor FB switching en 9/9/1 voor FB value), programmeer de dimmer en kijk dan in de ETS Group Monitor of die GA's een telegram zenden bij het dimmen/schakelen van betreffende dimmer.
Je kunt in de Group Monitor met de rechter muisknop op de Dest.addr kolom klikken, kiezen voor Filter en dan 9/9/ invoeren.

Als dat werkt zou je van de InZennio object 54 Light Precise Dimming naar 9/9/1 FB value kunnen slepen en object 66 Light Indicator naar 9/9/0 FB switching slepen.
Laat ons weten of het werkt.

Ik gebruik voor het testen vaak een afwijkend GA zoals 9/9/x om makkelijk te kunnen filteren.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: status waarde

Bericht door 747driver »

En, ben je nog wat verder gekomen??
Plaats reactie