Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
mike67
Berichten: 13
Lid geworden op: do 04 jun 2009, 19:30

Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Bericht door mike67 »

Hallo allen,

Ik heb het volgende issue, waarvan ik hoop dat iemand een antwoord weet.

Ik maak gebruik van een Hensel EMS0206 IP Tunnel om:
1. te communiceren met de bus voor het programmeren en testen van de componenten
2. het aankoppelen van een B&O gateway welke via macros en de afstandbeding het mogelijk maakt om ook de KNX componenten te bedienen.

Separaat werken beide uitstekend. Nu is blijkbaar het probleem dat ik niet beide tegelijk kan gebruiken. ETS4 geeft aan dat de tunnel wel beschikbaar is, maar geen verbindingen meer toelaat. Mijn inziens komt dit omdat ook de B&O gateway een verbinding heeft met de EMS via een router. De EMS heeft een vast IP adres en de juiste subnet en gateway (router van mijn netwerk) evenals de B&O gateway (ook een vast IP adres).

Vraag:
- Weten jullie een oplossing voor het gelijktijdig kunnen gebruiken van de EMS?
- Zou een oplossing bijvoorbeeld kunnen zijn om een tweede IP module aan te schaffen of zitten deze elkaar dan in de weg?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr. Mike
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Bericht door ligth011 »

Voor het eerst dat ik iemand hoor met een B&O gateway.
Ik heb er zelf ook 1,maar snap je probleem nog niet.
mike67
Berichten: 13
Lid geworden op: do 04 jun 2009, 19:30

Re: Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Bericht door mike67 »

Bedankt voor je reactie, ga ik het nogmaals proberen uit te leggen :D

Zowel de B&O gateway als het KNX IP interface (EMS 0206 van Hensel) zijn aan dezelfde router (Linksys) gekoppeld. Met de B&O gateway bedien ik via mijn telefoon (Beolink applicatie) mijn TV, Audio, etc. maar ook de verlichting gordijnen etc. door gebruik te maken van de vertaal codes binnen de gateway. Dit werkt ook uitstekend en tot zover geen issues. Overigens de gateway van B&O is super wat mij betreft, zelfde ervaring?

Maar nu wil ik tegelijk, zonder de kabel uit de IP interface te halen, ook het programmeren wijzigen van een aantal componenten. Normaal zou dit ook via mijn router moeten werken, maar ik denk dus dat de gateway roet in het eten gooit. De IP interface geeft in ETS4 aan dat deze geen andere verbindingen wil accepteren. Hier zoek ik een oplossing voor, enige idee?
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Bericht door ferry »

Je zou in de handleiding kunnen kijken hoeveel connecties hij tegelijk aan kan. Mocht dit er maar 1 zijn dan zal je er een bij moeten plaatsen. De jung ips100 kan ook 4 connecties aan maar dit moet wel geactiveerd worden door de adresseer knop 10 sec in te drukken. Standaard maar 1 connectie namelijk.
mike67
Berichten: 13
Lid geworden op: do 04 jun 2009, 19:30

Re: Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Bericht door mike67 »

Bedankt Ferry, als ik het goed begrijp ondersteund het component alleen unicast. Ik kan dus daarmee maar één aansluiting realiseren, bij een router (mulicast) zouden dit er meer kunnen zijn....Als je alles van te voren weet ;-)
Nu ga ik even nadenken wat te doen. Ik kan denken aan de JUNG IP centrale om ook via internet e.e.a. te kunnen bedienen, of ik kies gewoon voor een tweede hensel ems 0206 wat dan de goedkoopste oplossing is. Ik ga ook even kijken naar het voorbeeld van jou.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Bericht door ligth011 »

idd dat klopt, heb nl zelf opgelost met een loxonne server eraan te hangen.
Voor wat betreft de gateway werkt wel leuk, maar wel beperkt.
met de loxonne gaat het iets verder.
mike67
Berichten: 13
Lid geworden op: do 04 jun 2009, 19:30

Re: Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Bericht door mike67 »

Hoi Ligth001,
Wat bedoel je met beperkt? In principe doet het apparaat alles wat ik zou willen, wel mis ik feedback vanaf de bus (statusupdates) en het kunnen aanpassen van de interface. Ik ga kijken naar de Loxonne, had ik nog nooit eerder van gehoord.
Groet,
Mike
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Bericht door ligth011 »

geen temperaturen, visualisatie etc.
mike67
Berichten: 13
Lid geworden op: do 04 jun 2009, 19:30

Re: Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Bericht door mike67 »

Nee, dat klopt inderdaad. Het is vooral gericht vanuit audio/video. Neemt niet weg dat dit op termijn natuurlijk wel kan, als de ontwikkeling van het apparaat doorzet.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Enkelvoudige IP tunnel gebruiken voor twee aansluitingen

Bericht door ligth011 »

en dat laatste twijfel ik zeer aan.
Plaats reactie