Weerstation Nog niet werkend

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Weerstation Nog niet werkend

Bericht door Jeffreyst »

Hallo ,

Ik zoek een actor ( als die bestaat ) die bv 4 beweging sensoren apart kan aansturen.

Ik wil bv de verlichting die alleen door me sensor ( en via loxone ) word geschakeld wanneer het donker word , dus functie uit van 8 uur sochtends tot 7 uur savonds , daarna moeten de beweging sensoren gaan werken.

de sensoren sturen c-last actoren aan.

dus ik hoef geen schakelklok die eigen harde schakel uitgangen heeft.

Ik weet dat loxone ook tijdklokken heeft. maar nog geen ervaring met tijdklokken , en heb het nog niet kunnen testen , omdat ik de sensoren nog niet binnen heb . en wel verder wilt met programmeren.


Dus wie weet kan het wel met loxone, iemand ervaring hiermee ? er zit namelijk wel een trigger ingang op de tijdklok

Jeffrey
Laatst gewijzigd door Jeffreyst op vr 20 apr 2012, 17:45, 5 keer totaal gewijzigd.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Schakelklok / actor / loxone

Bericht door 747driver »

Begrijp ik het goed dat je straks 4 beweging sensoren hebt welke de verlichting moeten schakelen op voorwaarde dat het donker is?
Neem aan dat het geen KNX sensoren zijn?
Snap niet precies wat je bedoelt met het aansturen van sensoren.
Normaal sturen sensoren de aktoren aan en niet andersom...

Als het geen KNX sensor is en de verlichting hoeft nooit te branden wanneer het niet donker is dan zou je de voedingsspanning van de sensor aan kunnen sluiten op een schakelaktor zoals de Gira 104500
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: Schakelklok / actor / loxone

Bericht door Jeffreyst »

Hallo , je begrijpt het goed.

Het zijn overigens wel knx sensoren , het is dit type : JUNG KNX AL3180 AL 3180 Standard

Deze ga ik plaatsen in mijn trappenhuizen.

De sensoren moeten alleen gaan schakelen om een bepaalde tijd ( als het donker is ) , de sensor schakelt gewoon wat knx actoren

( Alles in de installatie is knx , behalve de visualisatie , die is van loxone. )

Nu zit er op het loxone systeem een tijdklok , wat mijn tot nu toe lukt is dat hij op de ingestelde tijd aan en uit gaat , of andersom.

Wat ik nu wil is het volgende :

De tijdklok moet mijn JUNG KNX AL3180 AL 3180 Standard sensoren een bepaalde tijd ""blocken "" en na een bepaalde tijd vrijgeven , en dat de verlichting dus geschakeld word door de jung sensoren.

Dit verhaal is lijkt mij zo ie zo mogelijk dmv een bepaald KNX actor ? , zoja welke ? .

En het zou vast ook met een licht / donker sensor kunnen ? , zoja welke ? . en is er eventueel een voorbeeld in van een programmering.

Liefst doe ik het via loxone . dat hou ik het bij een type tijdklok/ken

EDIT


Ondertussen het type zit ik me te bedenken of er misschien wel een licht / donker sensor in mijn sensoren zit , :D

maar buiten dat wil ik dit hierboven wel weten , voor eventueel anderen doeleinden.

Gr
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Schakelklok / actor / loxone

Bericht door 747driver »

Oh, dan mag het geen probleem zijn.
Heb de 3180 product ETS file gedownload en zie dat ie een disable object heeft.
Ken de Loxone software niet maar het moet toch mogelijk zijn om 'm een telegram te laten versturen naar het GA waarin dat disable object van de 3180 staat.
De HS3 heeft een functie welke aan de hand van je coordinaten de sunset en sunrise bepaalt.
Wellicht heeft de Loxone software dit ook?
Zal die software eens downloaden.
Zie namelijk geen handleiding op de Loxone site.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Schakelklok / actor / loxone

Bericht door 747driver »

Heb de Loxone software geinstalleerd en zie wel dat onder Home een plaatsnaam en coordinaten kunnen worden ingevuld maar kan niet ontdekken wat daarmee kan worden gedaan.
Zie onder het tabje Programma ook geen functie welke sunrise en sunset bepaald.
Zou de maker van het programma daar over een mailtje schrijven als ik jou was.
Mag toch niet moeilijk zijn die functie toe te voegen.
Hoe doe je dat nu als je buitenverlichting automatisch wilt schakelen zonder lichtsensor?
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: Schakelklok / actor / loxone

Bericht door Jeffreyst »

Ik ga dat eerst even via de loxone tijdklokken laten lopen

tot nu toe lukt mij alleen de uit aan / aan uit functies via een tijdklok.

later ga ik een weerstation plaatsen.

ik ben de installatie aan het voorbereiden , en eventueel aan het bekijken wat voor componenten ik nog nodig heb.

sleutels van het huis krijg ik in juni , dan 2 maanden klussen. , voor die tijd wil ik meer dan de basis programmering klaar hebben.

Ben ook ( net ) bezig met ip camera`s .

waar ik ook nog naar moet kijken is centrale verwarming, ik heb tast sensoren gekocht met temp sensor, dus dat ik elke ruime apart kan bedienen.

even kijken wat voor actor hiervoor ik ga nemen , en welke electrische cv kranen. heb jij dit toevallig al ? :)

bedankt voor je hulp al .
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Schakelklok / actor / loxone

Bericht door 747driver »

Heb Loxone net gemaild met de vraag of er even sunrise/sunset logische module bestaat.
Hoef je de tijdsklok niet iedere week een paar minuten te verstellen voor bv het schakelen van buitenverlichting.
Voor de verwarming heb ik nog weinig.
Heb voor de vloerverwarming wel een. 6-voudige actor en electrische kranen in gebruik.
Deze bedien ik nu nog handmatig met de Gira app.
Instellen van de temperatuur gaat nu nog op de ouderwetse manier, een aan/uit thermostaat in de woonkamer...
Laat je wel weten wat het antwoord van Loxone is.
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Schakelklok / actor / loxone

Bericht door ferry »

Loxone kan dit perfect.

Als je een miniserver toevoegd en dan bij tabje tijden kijkt zie verschillende mogelijkeheden zoals; puls zonsondergang, puls zonsopgang, puls schemering en vele andere opties.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Schakelklok / actor / loxone

Bericht door 747driver »

Het antwoord van Loxone kwam zeer snel!
Coordinaten invoeren in de LoxoneConfig settings en de Loxone berekend de tijden welke je in onderstaande plaatje ziet.
Loxone Config - Untitled.jpg
Loxone Config - Untitled.jpg (41.63 KiB) 7970 keer bekeken
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: Schakelklok / actor / loxone

Bericht door Jeffreyst »

Oke mooi zo , ik zal dat eens van de week uitzoeken

Naar welke email had jij die vraag gesteld ? , heb nu een vraag staan op het forum over camera`s . maar krijg niet zo snel een antwoord, en wil verder..

en vraag in engels of duits gesteld ? 8-)

gr

Jeffrey
Plaats reactie