Weerstation Nog niet werkend

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: loxone / weerstation / Elec Jaloezie Velux

Bericht door Jeffreyst »

Nou ik heb net contact gehad met de firma Velux.

Ze hebben een interface , met potentiaal vrije ingangen.

Dus dat zou moeten gaan werken.

iemand enig iedee of de Jung jaloezie actor JUNG KNX 2316 16 REGHE

Deze eigenschappen heeft ? :

Contact eisen
Potentiaal vrije contacten met een maximale weerstand
van 100 Ω kunnen worden gebruikt. Er loopt een stroom
van 5-10 mA bij een spanning van +/- 10 V door de
contacten heen.
Contacten die een puls signaal afgeven kunnen ook worden gebruikt, mits de puls langer is dan 100 ms.
Let op: De werking van de interface kan alleen gestopt
worden door de spanning er af te halen.

die stroom door de contacten is zeker geen probleem , alleen als ik de eigenschappen van de actor bekijkt staat er Geschikt voor AC-motoren 230 V , maar het zijn potentiaalvrije relaiscontacten (μ-contact) , dus dan kan er toch ook gewoon een 10 v spanning aangesloten worden ? , vraag me alleen de weerstand af die kan ik niet snel vinden.

Gr
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: loxone / weerstation / Elec Jaloezie Velux

Bericht door 747driver »

Die weerstand van 100Ω daar hoef je je niet druk om te maken indien je met luidsprekerdraad of soortgelijk de verbinding legt tussen de Jung aktor en de Velux interface.
Tenzij het een draad wordt van 500 meter of zo ;)
Uiteraard is de weerstand van het relais in de Jung 2316 uitermate laag.
Volgens de handleiding van de Jung 2316:
Als alternatief schakelt de actor in schakelbedrijf elektrische verbruikers, bijvoorbeeld verlichtingsinstallaties, of ook laagspanningen.
Dus laagspanning is ook geen probleem.
Overigens heb je per dakraam een KLF100 nodig indien je die wenst te gebruiken.
Volgens de KLF100 beschrijving:
De interface wordt gebruikt wanneer io-homecontrol®
producten aangestuurd moeten worden door niet
io-homecontrol® compatibele bedieningselementen.
Dit betekent wel dat u per individueel te bedienen product
of productgroep een aparte interface nodig heeft.
Lees ook deze link ff voordat je €200 per KLF100 uitgeeft!
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: loxone / weerstation / Elec Jaloezie Velux

Bericht door Jeffreyst »

Hallo

Bedankt voor je info ( weer ) :)

mijn duits is alleen niet goed,

Maar ben ook op deze forum uitgekomen : http://bouwinfo.be/forum/threads/127493 ... tica/page1

ik weet niet of het op die duitse site ook zo staat ?

Want als ik dan alles goed begrijpt heb ik Maar 1 KLF-100 nodig om eventueel een reset uit te voeren

En dan heb ik een NIET Velux voeding nodig , en een polariteit omwisselende knx actor nodig , en hoe moet ik dat dan zien , hoe aan te sluiten

vanaf de actor met 2 draden naar de motor , of gaat bv de min al naar de motor, het lijkt me niet, want dan kan de polariteit niet verwisseld worden.

correct ?

Ik kan alleen niet echt opmaken of ik meerdere resets kan doen op verschillende ramen

Want ik heb totaal 8 ramen , die 8 ramen worden verdeelt in 5 aparte schakelingen / groepen.

Kan jij opmaken welke actor hier geschikt voor is , en het liefst van Jung , aangezien me kast daar vol mee zit .

Scheelt me misschien weer 2200 euro aan kux 100 `s en klf 100` s

Kan alleen deze actor vinden van een voor mij onbekend merk
http://www.elektrozine.be/ez/productdet ... 7808&new=1

of deze van Jung ?

2424 REGHE , ik denk het wel 8-)


Gr
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: Schakelklok / actor / loxone

Bericht door Jeffreyst »

Terugkomend op het weerstation

Ondertussen heb ik de schemer schakelaar binnen van merten , het station had ik al.

Nou normaal schakelen aan / uit gaat. bij de door mijn ingestelde waarde`s.

Wat ik nu wil :

Als ik vertrek gaat me verlichting uit, behalve 1 lamp die gaat aan wanneer het donker is.

Nu heb ik dus bij alles uit, een ingang dat die 0 een 1 word geprogrammeerd. dat werkt.

Maar nu moet ik met die schakelaar ( 1 ) mijn schemer schakelaar activeren. , want de schemer schakelaar mag pas gaan werken , als hij geactiveerd word door de desbetreffende schakelaar.

nu kan dat volgens mij met de blok functie van het weerstation .

ik vraag me alleen af Hoe.

het weerstation heeft namelijk 3 block functies. namelijk :
Blocking module ( blocking object )
Blocking module ( input - switching )
Blocking module ( output - switching )

Welke en hoe moet ik dit gaan doen?

Wat ik getest heb is de eerst module ( blocking module ) in het groeps adres van de schakelaar die een 1 stuurt gezet.

bij bus monitor is dan te zien , dat hij nog steeds schakelt , ook al staat de verlichting uit, of is hij NIET geactiveerd door de schakelaar.


En als ik net zoals hierboven de schakelaar die de 1 stuurt samen met de blocking module in 1 groepsadress set

en dan de input de helderheids waarde wat de schemerschakelaar ziet ( die dus ook een 1 stuurt ) samen gezet

dan de output met de geschakelde actor / dimmer

dan werkt het zo goed als..

als ik dan alles uit doet , gaat 1 lamp die dus ingesteld staat dat hij bij donker aan moet gaan, blijft nog aan. dan moet ik het eerst donker maken, en dan weer licht, en dan gaat de lamp wel uit bij licht , en aan bij donker.

dat stukje mis ik dus nog

help 8-)
iemand hier ervaring mee , of kan me het uitleggen

Bedankt

Jeffrey






Jeffreyst schreef:Nog even een anderen vraag

ik heb nog een MERTEN 682 991 WEERSTATION REG-K/4-GANG liggen
http://www.voltus.de/schalterprogramme/ ... 4fach.html

Wat ik wil :

Als ik op welke tijdstip dan ook mijn huis ingaat , en het is wat donker ( dus het licht moet aan )

Kan ik dat volgens mij met de MERTEN 682 991 WEERSTATION REG-K/4-GANG gaan doen.

Alleen ik weet niet welk buiten unit ik moet nemen

Zo ie zo een van de volgende :

MERTEN 663 593 HELDERHEIDSSENSOR http://www.voltus.de/schalterprogramme/ ... ensor.html
MERTEN 663 594 SCHEMERSENSOR http://www.voltus.de/schalterprogramme/ ... ensor.html

Wie kan me vertellen wat het verschil is , en vooral welke heb ik nodig voor de doeleinden die ik wil ,

De complete buiten weer station is ook leuk , alleen vrij prijzig

Ik kan trouwens de product software van het weerstation, en de sensoren niet vinden

Gr

Jeffrey
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Weerstation Nog niet werkend

Bericht door 747driver »

Als antwoord op je pb zodat anderen er ook wat van kunnen opsteken.
Ik kan wel kijken op die Duitse site maar helaas is vrijwel alles er in het Duits....
Dat is precies het vak waar ik het allerslechts in was op school.
Heb me indertijd aangemeld bij die Duitse site omdat ik zag dat daar veel over de Gira Homerserver werd gesproken.
Helaas word er weinig gereageerd wanneer je vragen in het Engels stelt.
Heb er toch even gezocht op Velux en toen kwam ondermeer die link tevoorschijn.
De 2de poster in die link, "Warichet", is er 1 (niet-Duitstalige) die redelijk aktief is op dat forum.
Misschien ff aanmelden zodat je hem kunt contacten met je vraag?
Begrijp uit zijn posting dat hij z'n Velux dakramen met KNX weet te bedienen gebruikmakend van deze motor.
Op laatstgenoemde link staat bij de beschrijving "In Kombination mit z.b. WUX 101 o.ä. (altes Velux Infrarotsystem) oder per EIB (24 Volt Polumkehrmotor)".
Daaruit haal ik dat het een 2-draads motor systeem is waarbij de polariteit de looprichting bepaald.
Dan zou er dus gebruik moeten worden gemaakt van gelijkspanning.
Hij schrijft er ook "when you keep your finger on the window down button, the Velux will stop at the end of run. So I guess the motor's associated circuitry will detect this extra current and shutdown the motor".
Wellicht dat er inderdaad een stroom limiterende schakeling in de motor zit of dat een hoog draaimoment, veroorzaakt doordat ie geheel dicht/open is, een mechanische stroomonderbreker activeert?
Plaats reactie