And functie in KNX

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Birds
Berichten: 6
Lid geworden op: di 03 apr 2012, 11:17

And functie in KNX

Bericht door Birds »

Beste,

ik volg mijn stage in het buitenland (Roemenië) voor een persoon die hier een bed and breakfast wilt bouwen.
Hij wilt deze voorzien van KNX systeem.
alles is voor 90% klaar.

Nu wilt hij in zijn privé kamer en de inkom hal bepaalde functies hebben, dat als je op 2drukknoppen tegelijk duwt of een knop een bepaald aantal seconden lang inhoud alle verlichting in het gebouw uit gaat(of soortgelijke actie).
buiten dit moet de drukknop bij een simpele druk zijn normale functie hebben.

ik dacht te werken met het 2drukknoppen tegelijk idee, om dan met een soort "and" functie te werken.

is dit mogelijk in KNX?
ik beschik over een knx certificaat maar over dit soort functie heb ik nog niet gehoord.

iemand enig idee hoe ik dit kan verwezenlijken ?

Alvast bedankt!
Hans
chevcamaro
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 03 nov 2010, 20:37

Re: And functie in KNX

Bericht door chevcamaro »

Hallo,

Met welke componenten werk je(bin input?actoren?)

Je hebt ook componenten met logische functies zoals de ABB LM/S 1.1 Logic Module.

Met vriendelijke groet,
chevcamaro.
fodderbot
Berichten: 6
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 15:06

Re: And functie in KNX

Bericht door fodderbot »

Hi,
de loigische "AND" zal volgens mij moeten gemaakt worden door een soort PLC type Siemens LOGO of een Gira homeserver.
Verder bestaan er wel drukknoppen met een "korte" en "lange" druk om een bepaald telegram te sturen, maar simultaan heb ik nog niet gezien.


Gr
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: And functie in KNX

Bericht door KNX_Steven »

Je zal eens moeten nakijken of de drukknop twee telegrammen stuurt als je de twee schakelvlakjes drukt. Normaal denk ik wel dat je hem zo moet kunnen instellen.
Er bestaan logische bouwstenen, en timers zitten erbij. Ik denk wel dat 't moet gaan met eenvoudiger componenten.
gefliptegast
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 11:25
Locatie: Utrecht

Re: And functie in KNX

Bericht door gefliptegast »

Als je een jaloeziefunctie in de taster gebruik heb je twee verschillende GA's: ééntje voor langbedrijf en ééntje voor kort bedrijf. Als je de korte voor een lamp schakelen gebruikt en achter de lange de "Centraal UIT" functie hangt moet het lukken denk ik? Terugmelding met een statusLED is dan niet meer mogelijk omdat die in een jaloeziefunctie is uitgeschakeld dacht ik.
Birds
Berichten: 6
Lid geworden op: di 03 apr 2012, 11:17

Re: And functie in KNX

Bericht door Birds »

ik werk met het merk "Gewiss" , is hier in het land waar de domotica geplaatst moet worden (Roemenië) een van de bekendere..

hebben een mooi assortiment, de drukknoppen zullen gebeuren via een binaire interface (4CH)
in deze heb ik al de functie om kort en lang te drukken, maar dat werkt niet zoals gedacht na het testen.

Ik heb na hier te lezen wat meer opgezocht over een logische module en zo dan maar eentje aangevraagd om te testen...
Heb hem gisteren ontvangen een daarin zit een lijstje met allemaal logische functies uiteraard!

werkt soepel...

dus bedankt om mij op het idee te brengen van een logische module!
Plaats reactie