Tijdelijke oplossing voor dimmen verlichting

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Pvreeman
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:13
Locatie: W'wijk

Tijdelijke oplossing voor dimmen verlichting

Bericht door Pvreeman »

Beste mensen,

Ondertussen is mijn bouw al in een ver gevorderd stadium, en beginnen de centjes ook wel snel te vliegen.

Omdat ik de lichtpunten allemaal naar de meterkast heb lopen en de bedoeling was om die allemaal met bijv de TXA213 van Hager te dimmen, loop ik nu tegen een probleem aan.

Ik heb zelf een tijdje een drive-in disco gehad, en daar heb ik een aantal DMX Dimpacks van liggen. Showtec Multidim MKII.

Nou is het zo dat ik al een DMX extensie op mijn Loxone heb aangesloten, dus ik kan makkelijk de dimpack aansturen.

Maar nou is het punt dat ik overal Philips LED GU10 7Watt heb geplaatst.

Belasting per punt ( schakelpunten ).
- Keuken 6 x 7W
- Woonkamer 3 x 7W
- Gang 3 x 7 W
- Badkamer 4 x 7W

Nou heb ik dus een 4 kanaals dimpack liggen, die ik tijdelijk zou kunnen gebruiken totdat ik geld ( over ) heb voor een mooie TXA213 of van een ander merk. Ik kan alleen niks vinden op de showtec ( high-lite ) site vinden over de minimale belasting van deze dimpacks.

Waar moet ik rekening mee houden ( behalve knipperbende als het niet werkt ), gaat een DIMpack bij een belasting van 21Watt niet zo lang mee of gaat de TRIAC dan sneller kapot of hoe moet ik dit zien? Iemand evaringen mee?
Mvg,

Patrick
Pvreeman
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:13
Locatie: W'wijk

Re: Tijdelijke oplossing voor dimmen verlichting

Bericht door Pvreeman »

Ik heb het even nagevraagd bij Showtec zelf, waar ik de Multidim's van heb.

En ik krijg deze reactie.
Beste Patrick,

De Multidim is niet gemaakt om LED kettingen aan te sturen.

Dit heeft ermee te maken dat een LED ketting een inductieve belasting is en de Multidim gebruik maakt van Triacsturing.
Iemand hier een idee over?
Mvg,

Patrick
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Tijdelijke oplossing voor dimmen verlichting

Bericht door 747driver »

Er staat een niewe TXA213 op eBay.de voor €250 en een veiling welke nu noch op €1,50 staat en welke over 4 dagen afloopt.
Die TXA213 is 3 x 300W en heeft een minimale dimbelasting van 20W
Lijkt me dus niet de ideale kandidaat om jouw lampen aan te sturen...

Bij flikkeren kun je noch hier naar kijken,
Dat merk heeft trouwens dimmers welke gaan vanaf een minimum belasting van 1W :o
Moet je wel wat langer voor sparen :oops:

Zou voor aanschaf van een dimmer bij de leverancier en fabrikant eerst navragen of de dimmer echt geschikt is voor jouw situatie en expliciet vragen of ie flikkervrij zal werken.
Heb je voldoende ruimte om je verlichting heen?
Ze kunnen erg warm worden heb ik gehoord.
Pvreeman
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:13
Locatie: W'wijk

Re: Tijdelijke oplossing voor dimmen verlichting

Bericht door Pvreeman »

747driver schreef:Er staat een niewe TXA213 op eBay.de voor €250 en een veiling welke nu noch op €1,50 staat en welke over 4 dagen afloopt.
Die TXA213 is 3 x 300W en heeft een minimale dimbelasting van 20W
Lijkt me dus niet de ideale kandidaat om jouw lampen aan te sturen...

Bij flikkeren kun je noch hier naar kijken,
Dat merk heeft trouwens dimmers welke gaan vanaf een minimum belasting van 1W :o
Moet je wel wat langer voor sparen :oops:

Zou voor aanschaf van een dimmer bij de leverancier en fabrikant eerst navragen of de dimmer echt geschikt is voor jouw situatie en expliciet vragen of ie flikkervrij zal werken.
Heb je voldoende ruimte om je verlichting heen?
Ze kunnen erg warm worden heb ik gehoord.
Ik heb meer als voldoende ruimte bij de spots, en warmer dan een gu10 50 watt halogeen zullen ze wel niet gaan worden neem ik aan.

Je link werkt niet van de dimmers. Zou je deze nog een keer willen posten?
Mvg,

Patrick
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Tijdelijke oplossing voor dimmen verlichting

Bericht door 747driver »

Hehe, het was ff zoeken maar ik heb 'm weer gevonden.
Hier staat ie.
Om het flikkeren te verminderen of voorkomen zouden ze dit product voor hebben.
Pvreeman
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:13
Locatie: W'wijk

Re: Tijdelijke oplossing voor dimmen verlichting

Bericht door Pvreeman »

747driver schreef:Hehe, het was ff zoeken maar ik heb 'm weer gevonden.
Hier staat ie.
Om het flikkeren te verminderen of voorkomen zouden ze dit product voor hebben.
Dat ding kost 1200 euro bijna!! Hallejula, maar dat ga ik er niet aan uit geven :-)
Mvg,

Patrick
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Tijdelijke oplossing voor dimmen verlichting

Bericht door hfx »

Kan je voorlopig er geen gewone halogeen in steken die wat meer verbruikt zodat ze ook niet meer flikkeren?
Ofwel met een voeding en dmx module in de kast bv deze met 9 uitgangen; http://www.dmx4u.nl/products/dmx-leddim ... behuizing/
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Tijdelijke oplossing voor dimmen verlichting

Bericht door 747driver »

De Philips LED GU10 7Watt verlichting is voor 230V dus die DMX Leddimmer is daarvoor niet geschikt.
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Tijdelijke oplossing voor dimmen verlichting

Bericht door hfx »

Je moet dan natuurlijk de spotjes ook vervangen. Maar ik zie juist dat je dan niet veel keus hebt in GU10 12V.
Voor €12.60 helder wit bij http://www.dealextreme.com/p/mr16-6w-70 ... 12v-110406
Tja, een weerstand of halogeen ertussen en weg is de besparing :roll: Vervangen door halogeen is nog het makkelijkste denk ik.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Tijdelijke oplossing voor dimmen verlichting

Bericht door 747driver »

Denk dat iedereen uiteindelijk zal overgaan op spaarlampen maar dan moeten er nog wel wat dingen veranderen.
Belangrijkste vind ik dat ze dezelfde kleur eigenschappen moeten hebben als de gewone halogeen lampen.
Bij dimmen moet de kleur van het licht warmer worden en ongedimd moeten ze helder wit licht geven.
Daarnaast moeten ze nog goedkoper worden ondanks het feit dat break-even al binnen 2 jaar gebruik bereikt is.
Voorlopig gebruik ik de ouderwetse 50W lampjes van €0,81 nog :)
Het zal ook nog wel even duren voordat alle dimmers geschikt zijn voor gebruik met zeer lage wattages.
Plaats reactie