Beregening

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
gijsk
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 10:04

Beregening

Bericht door gijsk »

Hoi,

Heeft iemand een advies over welke actor ik het best kan gebruiken voor het schakelen van 24V AC t.b.v. de magneetventielen van mijn beregeningsinstallatie? Gewoon schakelen met een "simpele" schakelactor van bv Gira (welke normaal voor 230V wordt gebruikt)?

Dank,

Gijs
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Beregening

Bericht door 747driver »

Kan je alleen vertellen wat ik gebruik, dat is 2 X de Gira 103800
Gebruik 31 uitgang voor de sproeivakken en druppelslangen en 1 voor de hoofdtoevoer klep.
Heb een Velleman 225VA 2x24V ringkerntafo voor de spanningsvoorziening van de kleppen.
De bedrading bestaat voor een klein deel uit gewone huis-tuin-en-keuken zwarte 1,5mm2 draad en voor het grootste deel uit DAB 1,5mm2 Powermulticable.
gijsk
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 10:04

Re: Beregening

Bericht door gijsk »

Dank voor de reactie!
Dus ik kan waarschijnlijk elke schakelactor gebruiken voor het doorgeven van 24VAC?

Gijs
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Beregening

Bericht door 747driver »

Zolang deze de last aankan is dat inderdaad zeer waarschijnlijk.
Persoonlijk zou ik overigens een aktor welke voor laagspanning wordt gebruikt niet gebruiken voor het schakelen van hoogspanning ook al zou dat wellicht wel mogen.
Hoe ga je ze schakelen, heb je een HS, Loxone of iets anders in gebruik of schakel je ze met fysieke schakelaars?
gijsk
Berichten: 14
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 10:04

Re: Beregening

Bericht door gijsk »

Maar de bedoeling is andersom. Ik gebruik dan een 230V actor voor een 24VAC toepassing. Ik neem aan dat dat kan?
Heb nog geen HS, maar dat is wel de bedoeling in de nabije toekomst.

Dank!
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Beregening

Bericht door 747driver »

Jazeker, dat kan.
Bedoel alleen te zeggen dat wanneer ik bv nog een vrije uitgang over zou hebben ik deze niet voor het schakelen van hoogspanning zou gebruiken.
Plaats reactie