ketel aan sturen

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Ceryll
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 03 okt 2010, 18:45
Locatie: Maasbracht

ketel aan sturen

Bericht door Ceryll »

Ik heb thuis merten impulsdrukkers met rtcu. Nu wil ik graag de verwarming hier mee aansturen.
Dit zal dan moeten gebeuren met een maak contact. is dit nadelig voor mijn stookkosten?
De verwarming wordt nu aangestuurd met een nefit moduline 300.
Dit is een modulerende klok.
Als ik dit via knx wil doen is dat natuurlijk niet meer mogelijk of wel?
Tevens wil ik later misschien sommige groepen van de vloerverwarming eerder uit laten vallen. BV op de gang en keuken.
Daar mag het wat kouder zijn dan in de woonkamer, met als doel dat de ketel niet zoveel vloer hoeft warm te stoken en de boel eerder op temperatuur heeft.
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: ketel aan sturen

Bericht door Rutger »

Dit heb ik gemaakt met een AKH-0800.01 van MDT
Ketel stuur ik aan met een NO contact.
Als de woonkamer vraag heeft stuurt hij deze klep open en pompt de ketel.
Slaapkamers laat ik alleen de klep sturen, dus geen warmtevraag aan de ketel.
De badkamer staat altijd open en functioneert hiermee als overdruk voor de ketel.
Ceryll
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 03 okt 2010, 18:45
Locatie: Maasbracht

Re: ketel aan sturen

Bericht door Ceryll »

welke parameters moet ik instellen.
Ik stuur de ketel aan/uit met binaire uitgang .
Beneden verdieping is volledig uitgevoerd met vloerverwarming
De volgende parameters kan ik instellen.

Wirksinn des reglers: Normal
invertiert

Stellgrossenausgabe : PI-Regelung (schaltend)
PI-Regelung (stetig)
2 punkt-Regelung (schaltend)
2 Punkt-Regelung (stetig)

Anpassung des Reglers an das Heizsystem: Anpassung uber Regelparameter
Warmwasserheizung (5K/150min)
Fussbodenheizung (5K/240min)
Elektroheizung (4K/100min)
Geblasekonvector (4K/90min)
Split unit (4K/90min)


En wat betekend (5K/240min) enz achter iedere parameter.
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: ketel aan sturen

Bericht door Rutger »

Wirksinn: NO of NC kleppen
Stellgrossenausgabe: I/O of continu geregeld in % (Hiervoor moet je ook regelbare kleppen hebben)
Aansturen van de ketel geef je zelf al antwoord op.

Als je de PI regeling gebruikt zul je in elk te bedienen ruimte een (schakelaar met) thermostaat moeten hebben.
De MDT heeft als enige voor zover ik weet een thermostaat functie in de actor. En dus alleen een temperatuur sensor nodig bent per ruimte.
Die 5K/240min is dus de PI regeling. Vertraging van temperatuur bereik en resettijd.
Kijk daarvoor maar even op Wikipedia onder PID regeling. Dat kan ik je niet uitleggen.
Dit vind ik zelf ook nogal lastig. K te laag is al snel de temperatuur te hoog bij verwarmen en andersom.
De juiste instelling is afhankelijk van je installatie.
Je uitgang aansturen kan ook met de MDT. In te stellen op het eerste blad van de parameters.
Stuur dit via mobiel dus even geen screenshot.



Edit: welke actor gebruik je hiervoor dan?
Ceryll
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 03 okt 2010, 18:45
Locatie: Maasbracht

Re: ketel aan sturen

Bericht door Ceryll »

Ik gebruik nu een siemens binaire uitgang (2v). Dit wordt dadelijk een hager txa 207c (10v binaire uitgang).
Kanaal 1 voor ketel aan/uit.
Kanaal 2 voor pomp vloerverwarming aan/uit.
De rest is voor verlichting in garage en buiten verlichting.

Ik schakel alleen de ketel. De vloerverwarming staat constant (ingeregeld) open. De beneden verdieping waar vloervw licht is een open ruimte, op de gang (1 groep) na.
De bovenverdieping hebben allemaal thermostaat kranen behalve de badkamer die staat altijd open.
Vandaar dat ik alleen de ketel en vloervw pomp hoef te schakelen.
Jeffreyst
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 20:21

Re: ketel aan sturen

Bericht door Jeffreyst »

Ik wil dit ook gaan monteren in mijn huis. , alleen via Loxone.

ik wil elke ruimte onafhankelijk kunnen bedienen.er zit nu in elke ruimte al een taster met ingebouwde temp sensor etc.

is het een nadeel dan om de cv ketel aan / uit te sturen ?

ik dacht eigenlijk aan zo iets :

woonkamer warmte vraag, cv ketel gaat aan + alle electrische thermostaten op de radiatoren

woonkamer heeft zijn warmte vraag gehaald, cv ketel gaat uit , en de elec thermostaten / kleppen gaan uit.

dit geld dan voor elke ruimte zo

kan dit ? , en wat bedoelen jullie met overdruk voor de ketel.

in principe heb ik in de badkamer geen electrische kleppen , dus gewoon een handmatige thermostaat op de radiator..

kan ik dit zo gaan programmeren ./ aansluiten of moet ik nog iets extra doen , of juist niet 8-)

gr
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: ketel aan sturen

Bericht door ligth011 »

ja dat kan wel, alleen zit je een beetje met de badkamer.
Deze heeft nooit warmte vraag, als daar geen thermostaat hangt.
En is dus afhankelijk van de woonkamer en de andere kamers waar wel een thermostaat hangt.
Dus er moet in de badkamer ook een thermostaat komen.
Of weerafhankelijk gaan regelen, maar dat is niet echt de bedoeling.
Ik weet niet of de thermostaten ook modulerend zijn?
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: ketel aan sturen

Bericht door Rutger »

Ceryll schreef:Ik gebruik nu een siemens binaire uitgang (2v). Dit wordt dadelijk een hager txa 207c (10v binaire uitgang).
Kanaal 1 voor ketel aan/uit.
Kanaal 2 voor pomp vloerverwarming aan/uit.
De rest is voor verlichting in garage en buiten verlichting.

Ik schakel alleen de ketel. De vloerverwarming staat constant (ingeregeld) open. De beneden verdieping waar vloervw licht is een open ruimte, op de gang (1 groep) na.
De bovenverdieping hebben allemaal thermostaat kranen behalve de badkamer die staat altijd open.
Vandaar dat ik alleen de ketel en vloervw pomp hoef te schakelen.

*Ten eerste 1 groep voor een woonkamer? Je legt maximale lengtes van 100m per groep om de vloer egaal warm te krijgen.
Zo heb ik in de woonkamer van een bungalow dus al 2 groepen.
*Ten tweede moet je met 2 thermostaten werken aan je CV ketel. parallel over elkaar zoal een vorstbeveiliging voor je temperatuur van je radiatorkranen.
Of de 2e thermostaat aan de pomp van de vloerverwarming.

Hoe je dit wilt schakelen met slechts een schakelactor is mij een vraag. Heeft jou thermostaat deze functie om hem een 1BIT signaal te sturen?
*
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: ketel aan sturen

Bericht door Rutger »

Jeffreyst schreef:Ik wil dit ook gaan monteren in mijn huis. , alleen via Loxone.

ik wil elke ruimte onafhankelijk kunnen bedienen.er zit nu in elke ruimte al een taster met ingebouwde temp sensor etc.
is het een nadeel dan om de cv ketel aan / uit te sturen ?

ik dacht eigenlijk aan zo iets :
woonkamer warmte vraag, cv ketel gaat aan + alle electrische thermostaten op de radiatoren
woonkamer heeft zijn warmte vraag gehaald, cv ketel gaat uit , en de elec thermostaten / kleppen gaan uit.
dit geld dan voor elke ruimte zo
kan dit ? , en wat bedoelen jullie met overdruk voor de ketel.

in principe heb ik in de badkamer geen electrische kleppen , dus gewoon een handmatige thermostaat op de radiator..
kan ik dit zo gaan programmeren ./ aansluiten of moet ik nog iets extra doen , of juist niet 8-)

gr
Per ruimte, mits aparte groep en temp.sensor is onafhankelijk te regelen.
Overdruk:
Ik gebruik de badkamer als overdruk omdat ik alleen maar vloerverwarming heb met de verdeler onder de ketel.
Een overdrukbeveiliging heeft minsten 6M leiding nodig anders gaat de ketel pinkelen
Anders zijn er dus pijpleidingen/radiatoren die altijd (iets) open staan waar de warmte van SWW naar toe gaat.
En de badkamer mag altijd wel warm zijn + dat de WTW oa. daar de warme lucht weg haalt voor de woonkamer. Hierdoor blijft alles mooi stabiel
Ceryll
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 03 okt 2010, 18:45
Locatie: Maasbracht

Re: ketel aan sturen

Bericht door Ceryll »

*Ten eerste 1 groep voor een woonkamer? Je legt maximale lengtes van 100m per groep om de vloer egaal warm te krijgen.
Zo heb ik in de woonkamer van een bungalow dus al 2 groepen.
*Ten tweede moet je met 2 thermostaten werken aan je CV ketel. parallel over elkaar zoal een vorstbeveiliging voor je temperatuur van je radiatorkranen.
Of de 2e thermostaat aan de pomp van de vloerverwarming.

Hoe je dit wilt schakelen met slechts een schakelactor is mij een vraag. Heeft jou thermostaat deze functie om hem een 1BIT signaal te sturen?



Ik heb 5 groepen op de beneden verdieping. 4 voor woonkamer/keuken en 1 voor de gang.
Daar komen er later nog 2 bij .
Maar waarom twee thermostaten? hiervoor hing in het midden (tussen keuken en woonkamer) een modulerende klokthermostaat.
Dat is er toch ook maar 1.
Boven verdieping draait op thermostaat "knoppen".
Dit zou ik later kunnen veranderen door met kleppen te gaan werken.
Als ik dit nu doe kan het bloedheet worden op een kamer en op de "warmtevraag kamer" is de temp dan wel ok.
Ik schakel de actor met Stellwert heizen 1 bit.

Maar ik weet niet of dit erg nadelig is voor mijn stook kosten.
Een voordeel is dat ik de pomp van de vl vw uit schakel dus het water pompt niet meer rond en koeld daardoor minder snel af (gang is altijd kouder bij mij)
Plaats reactie