ALLES UIT vanop meerdere plaatsen. Probleem

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: ALLES UIT vanop meerdere plaatsen. Probleem

Bericht door Dré »

michielske schreef:Dre,

Als je het in ETS wil doen moet je dan een extra extensie hebben?
Speciaal om functies te schrijven ?

Ik wil namelijk zoveel mogelijk logica in ETS programmeren.
Omdat mijn koppeling met een siemens plc en de knx bus niet eenvoudig is voor anderen later om te begrijpen. Voor mij is het niet zo moeilijk.
Maar niet iedereen programmeert KNX en Siemens plc's.
Vandaar wil ik zoveel mogelijk in ETS houden.

Stel dat ik mijn probleem wil oplossen in ETS.
Wat moet ik doen en hoe begin ik eraan.
Nee een extra extensie heb je niet nodig maar wel een extra component en zoals ik zo snel zag zijn de meeste maar beperkt in een 10tal verkopingen, en ik weet niet hoeveel schakelingen jij hebt maar het zullen er vast meer dan 10 of 20 zijn, kijk bijvoorbeeld eens naar de Schneider MTN676090, best een aardig prijsje voor wat jij wilt doen, dus ik ben bang dat je dan toch beter dit kunt programmeren in je PLC mits dat mogelijk is.
het probleem is dat je elke lamp als een een aparte ingang moet zien in de verknoping. Ik denk dat je je er bij neer moet leggen of moet kijken of je het kunt doen met je Siemens PLC.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: ALLES UIT vanop meerdere plaatsen. Probleem

Bericht door 747driver »

Of wellicht een Loxone Miniserver.
Heb je er gelijk visualisering bij.
Of een Gira Homeserver ;)
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: ALLES UIT vanop meerdere plaatsen. Probleem

Bericht door Dré »

747driver schreef:Of wellicht een Loxone Miniserver.
Heb je er gelijk visualisering bij.
Of een Gira Homeserver ;)
Is natuurlijk enorm leuk maar even een vraagje hoeveel logische koppelingen kun je met beiden maken,
ik bedoel als ik nu 50 lampen zou hebben zou ik dan uitkomen met beiden servers?
Al denk ik niet dat de TS het waard vindt om zijn verknoping voor deze prijs te gaan maken, maar als hij wel een server wil is het natuurlijk een goede oplossing.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: ALLES UIT vanop meerdere plaatsen. Probleem

Bericht door 747driver »

Voor een HS is dat absoluut geen probleem.
Heb het net even gechecked met 50 X 8-voudige OR (400 lampen) en dat gaat goed.
Verwacht dat heb ook bij de Loxone ook geen punt is.
Die is €200 duurder dan de genoemde Schneider MTN676090
michielske
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 12:57

Re: ALLES UIT vanop meerdere plaatsen. Probleem

Bericht door michielske »

Jullie hebben me een heel eind verder geholpen,
Ik dacht dat ik iets fout deed.

Ik ga de logica in mijn PLC steken omdat ik toch al een KNX koppeling heb tussen mijn siemens plc en mijn knx bus.
Ik vindt wel dat dit een grote tekortkoming is van KNX. aangezien je deze simpele logica niet zo eenvoudig kan maken mits aankopen van een extra module. Nu moet je de logica in een centraal systeem stoppen terwijl knx toch staat voor een decentraal systeem.


Bedankt voor de reacties en de uitleg.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: ALLES UIT vanop meerdere plaatsen. Probleem

Bericht door Dré »

ik ben het volkomen met je eens, ik mis dit soort dingen ook, ik heb bijvoorbeeld het probleem dat ik een lampje wil laten branden wanneer er een storing is, stel je hebt 2 storingen brand hij netjes, maar wanneer er 1 wordt opgelost zal het lampje uitgaan, door dat hij een uit commando krijgt, maar de storing zit er alsnog wel in, je kunt dan wel cyclisch laten zenden maar ik wil ook een zoemertje laten gaan en deze niet de hele dag horen natuurlijk.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: ALLES UIT vanop meerdere plaatsen. Probleem

Bericht door 747driver »

michielske schreef:Nu moet je de logica in een centraal systeem stoppen terwijl knx toch staat voor een decentraal systeem.
Wellicht zijn er goedkope (in tegenstelling tot de €255 MTN676090) modules welke niets anders hebben dan wat logische poorten.
Als dat al zo is denk ik dat je uiteindelijk toch goedkoper uit bent met bv de Loxone dan wanneer je voor iedere stukje logica apart een component moet aanschaffen.
Daarnaast lijkt het me een stuk handiger om alle logica voor een installatie in 1 component te hebben.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: ALLES UIT vanop meerdere plaatsen. Probleem

Bericht door Dré »

Die module is alleen logische poorten, er zijn misschien wel wat goedkopere maar dan nog zal de prijs niet gigantische dalen en heb je waarschijnlijk nog de beperkingen van het aantal.
Maar inderdaad wat je zegt als je echt zo iets wilt doen kun je misschien beter de Loxone kopen, dan heb je meteen ook een server waar je meer mee kan, maar de TS heeft al zijn eigen oplossing door middels van een PLC.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: ALLES UIT vanop meerdere plaatsen. Probleem

Bericht door pvhuf »

Een paar andere types van logische modules zijn:
Siemens KNX Logic Module N 301 (134 pond)
Siemens KNX Logic Operation Module N 347 (600 pond)
http://www.knxstore.com/knxstore/produc ... 01/lang/en


MDT Logic Module
http://www.mdt.de/EN_Logical_Module.html

Merten KNX Logic module Basic REG-K
http://www.merten.com/System-components-ETS3.96.0.html

Ik kan mij eigenlijk wel voorstellen dat de ideale situatie een combinatie van een logische module is (voor die logische operaties die je absoluut gedecentraliseerd wil houden en ook wil houden zelfs al ligt je homeserver plat) en een homeserver (voor al de rest die je sowieso zelfs niet met een logische module kunt of waarvoor het geen kwaad kan als de server uit ligt).
michielske
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 03 jun 2011, 12:57

Re: ALLES UIT vanop meerdere plaatsen. Probleem

Bericht door michielske »

@pvhuf

Bedankt voor je info
Maar ik ga de logica wel in mijn plc steken via een knx netwerkverbinding
de mogelijkheden van zo een aparte module is veel te beperkt en veels te duur.
Ik gebruik een siemens plc en die zijn veel betrouwbaarder dan een gira homeserver en daar heb ik alle vrijheid mee.
Ik werk er dagelijks met siemens plc's en ze gaan zelden stuk en gaan meer dan 20 jaar mee. Dus de kans van een uitval is vrij klein.
Ook ga ik enkel de specialekes hiermee doen zoals die ledjes van die alles uit knoppen.

Wat ik raar vindt is dat je hier heel weinig over vindt op het internet.
Ik wist dit dus niet toen ik aan mijn knx installatie begon.
Plaats reactie