Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
piet631
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 11:27

Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door piet631 »

Achtergrond:
Elektriciteit nieuwbouwhuis zelf gedaan met:
- Loxone miniserver + uitbreiding + dmx
- MDT actoren + sensoren
- 1 x Gira 018100 KNX/EIB busaankoppelaar (alles-uit knop)
- ETS4 lite volledig up to date (4.1.6)

Probleem:
Na een klein jaar werkt alles naar behoren, behalve 1 drukknop (Gira) die plots geen groepsadres meer uit stuurt. Die valt soms na enkele uren al uit, soms enkele dagen of weken. De enige manier om hem terug te laten werken is een "download all" of een "download application".
- Ik vind niets terug in de logs
- Ik gebruik de laatste .vd1 file van Gira

Instellingen
Weinig spectaculair...
1 Groepsadres (boolean) voor alles uit (0/0/1)
Parameter: Telegram bij wippen bediening = UIT

Iemand een idee hoe ik hem kan debuggen of is dit een garantie geval?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door 747driver »

En als je in ETS de Gira 018100 selecteerd en dan kiest voor Diagnostics - Device Info?
Wat zie je dan bij Application Program - Run State en bij de 2 Group Communication entries?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door 747driver »

Dit plaatje dus:
GIRA2033112.jpg
GIRA2033112.jpg (24.04 KiB) 9128 keer bekeken
piet631
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 11:27

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door piet631 »

@747driver: Dit keer heeft hij het wat langer vol gehouden, maar deze morgen was het weer prijs.
Die knop wordt dagelijks wel een keer of 2 gebruikt en heeft sinds mijn vorige bericht van 3 weken geleden altijd perfect gewerkt, tot nu dus.

Ik wacht even op je tips alvorens ik hem weer reset :roll: .
DeviceInfo.png
DeviceInfo.png (82.59 KiB) 9082 keer bekeken
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door 747driver »

Ik zou het niet weten.
Dus je ziet bij het drukken op de knop dan ook geen telegram in de ETS groupmonitor?
Zou ff bellen met de leverancier en/of met Gira.
piet631
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 11:27

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door piet631 »

747driver schreef:Dus je ziet bij het drukken op de knop dan ook geen telegram in de ETS groupmonitor?
Klopt! Hij stopt er gewoon plots mee.
747driver schreef:Zou ff bellen met de leverancier en/of met Gira.
Heb al gebeld en gemaild met zowel de Belgische Gira contactlijn als de Duitse, maar beiden weigeren om ernaar te kijken.
Ik ben immers maar een simpele particulier die zijn producten bij Voltus heeft besteld.
Garantie en service na verkoop moet je niet bij Gira zoeken. Dit was dan ook mijn laatste product van hen.

Maar goed, heb ondertussen contact genomen met Voltus.
Toch bedankt!
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door KNX_Steven »

Dat is ongewoon voor GIRA. Normaal gezien hebben ze betere service. Post je topic mss ook eens op het Duitse forum.

Je Device Info is blijkbaar genomen op een ogenblik dat het apparaat nog werkte, ja?
Kan je hetzelfde ook eens opvragen op het moment dat het apparaat er de brui aan gegeven heeft?
piet631
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 11:27

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door piet631 »

KNX_Steven schreef:Dat is ongewoon voor GIRA. Normaal gezien hebben ze betere service. Post je topic mss ook eens op het Duitse forum.
Ik ben het Duits helaas niet zo machtig (Eens kijken of ik er met google translate uit geraak).
Bedoel je dit forum: http://www.knx-user-club.de
KNX_Steven schreef:Je Device Info is blijkbaar genomen op een ogenblik dat het apparaat nog werkte, ja?
Kan je hetzelfde ook eens opvragen op het moment dat het apparaat er de brui aan gegeven heeft?

Nee, dit is op het moment dat hij niet werkt. Ik zal hem deze avond nog eens uitlezen (hij staat nog steeds geblokkeerd), vervolgens opnieuw downloaden en een tweede keer uitlezen om te kijken of er verschillen zijn.

Overigens stelt Voltus voor om hem op eigen kosten op te sturen naar hun (8,60€ Bpost). Zij zullen hem tegen een vergoeding van 20€ dan naar Gira doorsturen om te laten testen. Dan ben ik bijna even duur uit dan een nieuwe te kopen + ik ben niet overtuigd dat ze de fout kunnen reproduceren in de fabriek (hij deed het immers de laatste 3 weken goed). Wat denken jullie dat ik best doe?
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door KNX_Steven »

Je kan je vraag daar evengoed in het Engels posten.

Je kan al eens proberen om van alle groepenobjecten die je niet gebruikt de "Communication" flags leeg te maken. (Oudere implementaties en implementaties met externe processor gingen vroeger wel eens hangen als ze probeerden zenden op een groepenobject waaraan geen groepenadres was toegekend).
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira busaankoppelaar geblokkeerd

Bericht door 747driver »

De reactie van Gira en Voltus bevreemd mij.
Heb met beide bedrijven betere ervaringen maar moet er dan wel bij zeggen dat ik nog nooit gebruik heb hoeven te maken van garantie.
Als Steven's tips niet werken en er nog garantie op zit zou ik 'm terugsturen naar Voltus met de mededeling dat het produkt niet naar behoren werkt en je je geld terug wil of "ein Austauschprodukt zu bekommen".
Daar heb je 'm uiteindelijk gekocht.
Meen dat volgens Europees recht de transportkosten voor rekening van de verkoper zijn hoewel meestal in de voorwaarden van webshops staat vermeld dat retourzendingen voor eigen rekening zijn hoewel ik voor die €8,60 niet al te moeilijk zou doen.
Dat je €20 zou moeten betalen om het produkt bij Gira te laten testen vind ik belachelijk.
Ik zou je verhaal inclusief de reacties van zowel Gira als Voltus in het Engels op het Duitse KNX forum zetten (http://knx-user-forum.de/) en Voltus daarvan op de hoogte stellen.
Wellicht dat ze dan zullen reageren, ze zitten ook op dat forum onder de username Voltus.
Plaats reactie