Schakelen van stopcontacten

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Schakelen van stopcontacten

Bericht door pvhuf »

Huis is af, tot en met geschilderd en nu zit ik met het probleem dat ik nog graag een paar stopcontacten hier en daar zou willen geschakeld zien. Alle stopcontacten liggen in één circuit per kamer, dus de bewuste stopcontacten apart naar de verdeelkast brengen is vrijwel uitgesloten. Nu zie ik dat er ook inbouwactoren bestaan, zoals bvb deze:
http://katalog.gira.de/nl_BE/datenblatt.html?id=451910
Gezien de buskabel niet zo heel ver van de bewuste stopcontacten passeren, dacht ik eraan om de buskabel tot aan het stopcontact te verlengen (bezetwerk wegfrezen is al voldoende om een gleufje te hebben voor de buskabel), en naast (of misschien achter, ik weet het niet) het stopcontact een dergelijke inbouwactor te plaatsen die dan plaatselijk het stopcontact schakelt.

Vragen:
1) wie kan zijn ervaringen met dergelijke inbouwactoren mededelen?
2) is mijn voorgestelde oplossing een beetje zinnig, of sla ik de bal mis?
3) hoe het best zo'n inbouwactor tezamen plaatsen met een stopcontact?
4) zijn er andere mogelijkheden (evt draadloos?)
prensel
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 15:21

Re: Schakelen van stopcontacten

Bericht door prensel »

Misschien is de plugwise stealth iets ?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Schakelen van stopcontacten

Bericht door 747driver »

Ik zou strak naast het huidige stopcontact een nieuwe contactdoos plaatsen.
Als het nu een enkel stopcontact is dan kun je dus een dubbel raam gebruiken en de nieuwe contactdoos voorzien van een blindplaat met daarachter dus die inbouwactor.
Buskabel naar de nieuwe contactdoos, de schakelleiding naar het stopcontact ernaast welke je dan tussen de fase en de stopcontact aansluiting monteerd en je bent klaar.
Dan hou je de bus en de 230V ook mooi gescheiden en is de aktor makkelijk te bereiken.
Past die inbouwactor nu wel onder je stopcontact dan wordt het wel een enorm geprop lijkt me.
Laatst gewijzigd door 747driver op za 25 apr 2015, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Schakelen van stopcontacten

Bericht door pvhuf »

747driver schreef:Ik zou strak naast het huidige stopcontact een nieuwe contactdoos plaatsen.
Als het nu een enkel stopcontact is dan kun je dus een dubbel raam gebruiken en de nieuwe contactdoos voorzien van een blindplaat met daarachter dus die inbouwactor.
Buskabel naar de nieuwe contactdoos, de schakelleiding naar het stopcontact ernaast welke je dan tussen de fase en de stopcontact aansluiting monteerd en je bent klaar.
Dan hou je de bus en de 230V ook mooi gescheiden en ik de aktor makkelijk te bereiken.
Past die inbouwactor nu wel onder je stopcontact dan wordt het wel een enorm geprop lijkt me.
Lijkt mij een goed idee. Ga ik doen.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Schakelen van stopcontacten

Bericht door Dré »

een misschien andere oplossing is, als je geen stopcontact wilt opofferen, is de actor achter de schakelaar plaatsen, deze zijn vaak niet zo diep, mits je geen busaankoppelaar gebruikt tenminste, maar dan moet je wel vanaf de schakelaar een leiding leggen naar je wcd, ipv van een gleufje wegkappen voor de bus, aangezien je nu de fase en de schakeldraad door die leiding moet trekken omdat je da actor achter de schakelaar plaatst, maar zo kun je een wcd geschakeld houden en de tweede als vaste voeding. het is maar wat je wilt natuurlijk.
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: Schakelen van stopcontacten

Bericht door jnyzie »

Is rf stopcontact een optie v mdt?
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Schakelen van stopcontacten

Bericht door grindal »

Let wel op met het geschakelde vermogen.
Als je actor slechts 16A kan schakelen zal je ook de zekering in je verdeelbord best aanpassen naar 16A.
Plaats reactie