Rolluik sturing gaat bij "dicht" weer 4% open

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Rolluik sturing gaat bij "dicht" weer 4% open

Bericht door Teejoo »

Vandaag mijn Gira jalouzie actor (103900) binnen gekregen.
Deze heb ik geprogrammeerd en werkt goed. Zowel met de TS en de QC.

Alleen als ik een rolluik dicht doe (maakt niet uit welke en welk percentage) gaat het rolluik als deze dicht is of half dicht weer een stukje omhoog.
Het maakt ook niet uit of het rolluik met de TS of de QC word gesloten. Op de QC loopt hij ongeveer 4% terug naar boven.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Rolluik sturing gaat bij "dicht" weer 4% open

Bericht door pvhuf »

Wellicht gaat het niet over een gewone rolluik (die zijn meestal op 230V), maar over een velux rolluik (24V)?

Ik heb een 104900 en op één van mijn veluxen als hij helemaal dicht gaat, gaat hij op het einde weer een heel klein stukje omhoog.
Druk ik weer op naar beneden, dan gaat hij dat heel kleine stukje naar beneden en dan weer datzelfde stukje omhoog. Mijns inziens
heeft het niets met programmering te maken, maar met de afstelling van de velux motor zelf. Als er bvb sneeuw op zo'n velux ligt, hij probeert
te bewegen in één richting, wordt gehinderd door de sneeuw en als de motor het te "lastig" krijgt stopt ie en gaat een heel klein stukje in de andere richting.
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Rolluik sturing gaat bij "dicht" weer 4% open

Bericht door Teejoo »

Het zijn "normale" 230v rolluiken. Als de rolluiken met normale schakelaars bediend worden stoppen ze op de eindschakelaar.
Daarna gaan ze geen stukje meer omhoog. Als ik ze halverwege stop blijven ze ook staan waar ze stoppen.

Het zijn verder normale rolluiken met eindschakelaars voor open en dicht.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Rolluik sturing gaat bij "dicht" weer 4% open

Bericht door KNX_Steven »

Dat stukje weer omhoog gaan lijkt me eerder gedrag voor gebruik als jalousie-aktor dan als rolluik-aktor. Is de parametrering goed? Normaal gezien kan je ergens instellen of je hem als rolluikaktor dan wel als jalousieaktor gaat gebruiken.
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Rolluik sturing gaat bij "dicht" weer 4% open

Bericht door Teejoo »

De aktor is een jalouzieaktor (Gira 103900). Ik wil hier namelijk ook een zonnescherm mee bedienen. De instelling in ETS die ik eerst had was "rolluik/markies".
Bij deze optie ging het rolluik 4% omhoog als deze volledig of gedeeltelijk beneden was.

Nu heb ik de optie "jalouzie" in ETS geprobeerd en het rolluik gaat nu naar beneden en blijft beneden. Nu had ik in QC een werkende bediening voor het rolluik.
Nu ik de optie jalouzie heb gekozen krijg ik 2 uitgangs opties, namelijk lamellen en jalouzie per uitgang. Bij de rolluik selectie was dat maar 1 optie, namelijk rolluik/markies.

Vanaf de TS werkt de bediening goed. Maar in QC krijg ik het nu niet meer werkend. Ook geen statusmelding meer.
In QC gebruikte ik de function template shutter-pushsensor mode with position. Deze function template werkt nu niet meer bij de ETS instelling "jalouzie"

In ETS staat de jalouzieaktor nu ook als jalouzie ingesteld, maar welke uitgangs functies moet ik nu gebruiken voor de groepsadressen?
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Rolluik sturing gaat bij "dicht" weer 4% open

Bericht door Teejoo »

Ik heb in ETS de functie van de aktor weer op "rolluik/markies" gezet en nu werkt het wel !
Opgelost.

Bedankt voor het meedenken.
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: Rolluik sturing gaat bij "dicht" weer 4% open

Bericht door Teejoo »

Hmmm.. Iets te voorbarig. Nu krijg ik bij 1 rolluik de status niet meer door in QC. Instellingen staan hetzelfde als bij het rolluik dat wel de status doorgeeft.
(ik heb pas 2 rolluiken aangesloten op de 4 voudige aktor). Ik kan met de pijltjes toetsen in QC wel de rolluiken bedienen en bij 1 rolluik werkt de terugmelding ook.

Als ik in QC de slider wil gebruiken werkt deze niet. Bij beide rolluiken niet. Ik heb in HS bij objects voor positie rolluik een central adress aangemaakt van positie rolluik terugmelding.
Dacht dat ik al een aardig eindje op weg was......
Iemand een idee hoe deze sliders werkend te krijgen?
Plaats reactie