Gashaard en domotica

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Gashaard en domotica

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hoi,

Wij overwegen de aankoop van een gesloten gashaard van Cosyflame.
Ik had gelezen dat deze te integreren valt met domotica. Lijkt me interessant om bij keuze van een bepaalde scène ook de haard te laten aangaan. Daarnaast zou ik ook de status willen uitlezen (als je van huis bent: "had je die haard nu uitgedaan?").

Op de website vond ik er weinig (technische) informatie over. Dus ben ik ten rade gegaan bij Cosyflame zelf.

Ze zeggen dat het vrij eenvoudig is, je dient enkel de schakelaar over te nemen, zoals in de afbeelding hieronder:
Afbeelding.

Ik vermoed dat ik met een simpele tweevoudige schakelactor dit kan bedienen. Hebben jullie suggesties naar zo'n schakelactor (interessante prijs/kwaliteit verhouding)?

Ik zou ook de status willen uitlezen van de haard. De mensen van Cosyflame zeggen dat er op de electronica is er nog een potentiaal vrij contact die zich sluit wanneer de haard in werking is.

Helaas ben ik veel te weinig techneut om hier wijzer uit te geraken... Op welke manier lees ik zo'n potentiaalvrij contact uit zodat ik de status via KNX kan raadplegen?

bedankt!
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Gashaard en domotica

Bericht door pvhuf »

Een potentiaalvrij contact kan je uitlezen met een binaire ingang. Elk merk dat KNX maakt heeft er wel zo ééntje in de cataloog (GIRA, Merten, Siemens, Jung, Schneider...). Ik gebruik die van Gira (106800). En dan moet je er nog iets mee doen natuurlijk.

Voor de wandschakelaar: weet je wat voor stroom ie moet schakelen?
Een 16A tweevoudige schakelactor van Gira (104000) kost iets minder dan 200 euro bij voltus (alhoewel het beeldje bij het artikel op voltus compleet verkeerd is, duh). Nen tweevoudige is natuurlijk wel een stuk duurder per schakelkring dan de viervoudige of achtvoudige en bovendien neemt een tweevoudige dan nog dezelfde plaats in als een viervoudige in de schakelkast. Ik persoonlijk zou nooit een andere schakelactor kopen dan een achtvoudige. Je kan altijd de reserve gebruiken voor iets anders.
Qua implementatie voor de fties "vuur verhogen/verlagen" zou ik een "aan"-telegram versturen bij indrukken van de knop op je tastsensoren en een "uit"-telegram bij het loslaten van de knop.

Een andere mogelijkheid is dat je bvb een 16A jaloezie/schakelactor koopt (bvb een gira 103600). Dan kan je het vuur verhogen en verlagen als een soort van "rolluik" analogie zien. Lijkt mij interessanter op die manier.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gashaard en domotica

Bericht door 747driver »

pvhuf schreef:Een potentiaalvrij contact kan je uitlezen met een binaire ingang.
Heb je nog wel een spanningsbron nodig.
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Gashaard en domotica

Bericht door ferry »

gebruik je toch een drukknop interface bij de haard. Bijv de Gira 111800
Dan heb je geen externe voeding nodig.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Gashaard en domotica

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hey allen,

Bedankt voor jullie input!!

Allereerst: ik kan geen (bijkomende) bekabeling trekken van mijn elektriciteitskast naar de gashaard. Gelukkig heb ik daar wel reeds spanning (3G2,5) en de KNX kabel. Ik zal dus "ter plekke" een KNX schakelactor/drukknop interface moeten voorzien. Dat betekent ook dat ik beter geen vier/achter/zestienvoudige schakelactor neem, maar "slechts" een tweevoudige. Gezien de locatie kan ik hem toch voor niets anders gebruiken dan de gashaard.

Ik weet niet welke stroom hij moet schakelen. Ik vermoed dat de ampèrage er niet toe doet, omdat het enkel om te schakelen is? Ik zal het navragen.
Zou een Gira-105700 een goede keuze zijn? Hij schakelt 6A en is klein, dus kan gemakkelijker ingebouwd worden.

Je opmerking ivm jaloezie-schakelactor volg ik niet helemaal (maar dat ligt aan mij :-)). Volgens het schema van Cosyflame moet je toch gewoon open/sluit acties uitvoeren? De concrete bediening dacht ik via een visu te doen (niet via een aparte schakelaar/tastsensor).

Voor het uitlezen van het potentiaalvrij contact raden jullie de Gira 111800 aan... Is er toevallig geen oplossing die de functies van een Gira-105700 en de Gira-111800 combineert?

Bedankt voor jullie hulp!

Dries
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Gashaard en domotica

Bericht door pvhuf »

Dries_De_Bouwer schreef:Hey allen,

Bedankt voor jullie input!!

Allereerst: ik kan geen (bijkomende) bekabeling trekken van mijn elektriciteitskast naar de gashaard. Gelukkig heb ik daar wel reeds spanning (3G2,5) en de KNX kabel. Ik zal dus "ter plekke" een KNX schakelactor/drukknop interface moeten voorzien. Dat betekent ook dat ik beter geen vier/achter/zestienvoudige schakelactor neem, maar "slechts" een tweevoudige. Gezien de locatie kan ik hem toch voor niets anders gebruiken dan de gashaard.

Ik weet niet welke stroom hij moet schakelen. Ik vermoed dat de ampèrage er niet toe doet, omdat het enkel om te schakelen is? Ik zal het navragen.
Zou een Gira-105700 een goede keuze zijn? Hij schakelt 6A en is klein, dus kan gemakkelijker ingebouwd worden.

Je opmerking ivm jaloezie-schakelactor volg ik niet helemaal (maar dat ligt aan mij :-)). Volgens het schema van Cosyflame moet je toch gewoon open/sluit acties uitvoeren? De concrete bediening dacht ik via een visu te doen (niet via een aparte schakelaar/tastsensor).

Voor het uitlezen van het potentiaalvrij contact raden jullie de Gira 111800 aan... Is er toevallig geen oplossing die de functies van een Gira-105700 en de Gira-111800 combineert?

Bedankt voor jullie hulp!

Dries
Als je via een inbouwactor werkt zoals de 105700 dan heb je geen 111800 meer nodig omdat de 105700 ook twee binaire ingangen heeft. De aansluitingen hiervan zie je op de foto in de witte kabel waar ook de rode en zwarte kabel voor je bus zit. Er zitten daar ook 4 andere draadjes in voor de binaire ingangen.

Als je met een visu werkt kan je de tijd dat A en B moeten gesloten zijn natuurlijk via de homeserver instellen. Mijn opmerking was bedoeld voor diegenen die geen andere manier hebben om een tijd in te stellen. In een jaloezieaktor (voor rolluiken) kan je instellen hoelang je rolluik naar omhoog / omlaag gaat, dus kan je dat ook gebruiken voor A en B die 6 of 30 seconden moeten gesloten zijn voor je functies.
Schuppenzot
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 feb 2013, 21:36

Re: Gashaard en domotica

Bericht door Schuppenzot »

Deze kost u maar €94:
Schaltaktor 2f.lgr 6A 75342001 (van Berker via eibmarkt.com)

Heb ik gebruikt voor de aansturing van mijn verwarmingsketel, weggestoken in een aftakdoos. Ik dacht eerst lokaal een kastje te voorzien met DIN-rail en een uitgangsmodule. Maar zo zou ik bijna €300 kwijt geweest zijn...
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Gashaard en domotica

Bericht door pvhuf »

Als ik kijk op eibmarkt.com voor de 75342001 van Berker zie ik: 111,88 euro.
De 105700 van Gira voor 122,08 euro.

Dan is Voltus nog net ietske goedkoper: 75342001 van Berker voor 110,35 euro.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Gashaard en domotica

Bericht door Dré »

pvhuf schreef: Als je met een visu werkt kan je de tijd dat A en B moeten gesloten zijn natuurlijk via de homeserver instellen. Mijn opmerking was bedoeld voor diegenen die geen andere manier hebben om een tijd in te stellen. In een jaloezieaktor (voor rolluiken) kan je instellen hoelang je rolluik naar omhoog / omlaag gaat, dus kan je dat ook gebruiken voor A en B die 6 of 30 seconden moeten gesloten zijn voor je functies.
Diverse schakelactoren kun je ook instellen als puls, zo heb ik een soort zoemer die afgaat wanneer de garage opengaat, de tijd Is variabel tussen 1 seconde en 23 uur als ik me niet vergis.
Plaats reactie