Gira Homeserver 3 - telefooncentrale

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
robbin 1
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 22:29

Gira Homeserver 3 - telefooncentrale

Bericht door robbin 1 »

Kan mij iemand zeggen welke telefooncentrale ik nodig hebben in combinatie met de Gira Homeserver 3.
Ik zou smsen of een gesproken bericht willen laten versturen door de HS3. vb beweging in het huis,raam die nog openstaat nadat alarm aanstaat,...
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira Homeserver 3 - telefooncentrale

Bericht door 747driver »

De HS3 heeft een ISDN interface welke op de S0 input van de ISDN centrale wordt aangesloten.
Best wel ouderwets, VOIP zou een betere optie zijn geweest.
De HS4 heeft een USB ISDN-Adapter.
robbin 1
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 22:29

Re: Gira Homeserver 3 - telefooncentrale

Bericht door robbin 1 »

Ja, dat staat in de help functie.Maar aangezien ik niet thuis ben in telefooncentrales...
Inderdaad voip zou beter zijn maar ik heb nu eenmaal een HS3 en geen HS4.
Weet niemand een merk en serienummer. Dit zou voor mij het gemakkelijkste zijn. Kwestie van geen miskoop te doen.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Gira Homeserver 3 - telefooncentrale

Bericht door pvhuf »

Gebruik niet rechtstreeks de homeserver als telefooncommunicatiemiddel (wie gebruikt er nu nog in godsnaam ISDN). Schaf je een KNX telefoon gateway aan.

Google: telephone gateway knx

De eerste link verwijst naar een ABB telefoongateway, die volgens mij perfect kan doen wat je wilt.
robbin 1
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 22:29

Re: Gira Homeserver 3 - telefooncentrale

Bericht door robbin 1 »

Welk een verschil maakt dat uit in de practijk? Misschien zeg ik iets stoms maar tweedehands vind je een isdn-telefooncentrale voor 50 of 100 euro en aan ABB telefoon-gateway lig je rap aan 500euro. Zie bvb http://www.tweedehands.nl/telecommunica ... 03785.html.
Dit terwijl dezelfde functionaliteiten reeds aanwezig zijn in de HS3 : sms-text messages,call, DTMF,...Ook heb ik 2 cursussen van de hs gevolgd in Radevormwald(Duitsland)
Ik moet toegeven dat ik hierin een leek ben( telefonie).Waar ben ik fout in mijn redenering ? :D
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Gira Homeserver 3 - telefooncentrale

Bericht door pvhuf »

Omdat je dan verdorie ook een ISDN lijn nodig hebt in plaats van een gewone telefoonlijn.

Nu weet ik niet bij welke telefoonoperator jij zit, maar ik weet wel dat normaal een abonnement voor een ISDN lijn een stuk meer kost per maand, in de orde van 10 euro per maand meer. Daarenboven moet je dan ook nog al je telefoontoestellen vervangen en je modems/routers vervangen en je faxapparaten vervangen (alhoewel er wel centrales zijn waarop je analoge toestellen kunt aanschakelen) en zal ik nog een eindje doorgaan? Wel ja, ik zal nog een tijdje doorgaan: want ja, wellicht rekent die operator nog wat activeringskosten om je lijn te vervangen. Maar laten we daarbij niet stoppen: misschien heb je al een alarminstallatie die met telefoon werkt? Wel laat dan maar ook die installateur komen om je alarmcentrale aan te passen...

Conclusie: tenzij je reeds over een ISDN lijn beschikt, gebruik je je homeserver daarvoor niet. Voilà. De ISDN aansluitoptie op de homeserver is duidelijk bedoeld voor professionele bedrijven die wel over iets beters beschikken dan een gewone telefoonlijn zoals de meesten van ons.
robbin 1
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 22:29

Re: Gira Homeserver 3 - telefooncentrale

Bericht door robbin 1 »

Zou een oplossing een isdn voip gateway kunnen zijn ? rechtstreeks aan te sluiten op HS3 of een tweedehands isdn telefooncentrale ertussen ?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Gira Homeserver 3 - telefooncentrale

Bericht door pvhuf »

Eigenlijk weet ik van isdn voip gateways te weinig om een opinie te kunnen geven. Maar ik kan me voorstellen dat een gateway die één protocol converteert naar een ander wel kan helpen.
robbin 1
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 22:29

Re: Gira Homeserver 3 - telefooncentrale

Bericht door robbin 1 »

Ik denk eraan om een tiptel 811 te kopen.
Ik zou er een kunnen kopen voor 50euro
met 3 telefoons bij .Hierbij is een aansluiting So isdn aan.Er is de de mogelijkheid om een voip-module in te steken.
Ik weet wel niet of dat voip intern of extern is. In ieder geval zou ik de functies in de HS3 kunnen testen. In het slechtste geval ben ik 50 euro armer. IIndien dit lukt kan ik hem rechtstreeks of met de tel-centrale ertussen aansluiten aan voip-gateway. Ik heb er een op internet gezien die misschien de " trick" zou doen :lancom voip centrale(~550euro)
Er zit trouwens ook een so aansluiting op. Ik weet wel nog niet juist wat een so isdn aansluiting is en wat men daarop normaal op aansluit.
Plaats reactie