OneWire2HS

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Plaats reactie
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

OneWire2HS

Bericht door 747driver »

Heb naar aanleiding van prensel's posting in dit draadje een Arduino UNO en een ethernet shield gekocht in China (DX).
Zorg er steeds voor dat de bestelling onder de €22 komt zodat je geen invoerrechten en btw hoeft te betalen (NL).
Transport is gratis dus je kunt het 1 en ander ook als aparte order invoeren ;)
De behuizing welke voor een UNO + ethernet shield is gemaakt koste $10,99 inclusief gravering.
Gevonden op een welbekende veiling site.
Het programmeren van de Arduino doe ik met Bascom-AVR.
Zo'n beetje iedere seconde worden alle temperaturen opgevraagd (12-bit resolutie).
Wanneer de temperatuur van een sensor met 0,1C of meer is gewijzigd + iedere 10 seconden worden de temperaturen in UDP pakketjes naar de Homeserver verstuurd.
Daarnaast stuur ik ze ook naar m'n laptop om in de gaten te kunnen houden dat het werkt.
Hieronder zie je een test opstelling met 6 x DS18B20 sensoren.
1 ledje geeft CRC fouten aan, 1 wordt getoggled in de timer interrupt service routine en de laatste wordt getoggled in de programma loop.
De bedoeling is dat later ook de status van het systeem naar de Homeserver wordt gestuurd (CRC errors, aantal ontdekte sensoren ed.).
OneWire2HS.jpg
OneWire2HS.jpg (50.37 KiB) 4247 keer bekeken
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: OneWire2HS

Bericht door 747driver »

Dit is de inhoud van de UDP pakketjes welke naar de HS worden gestuurd en aldaar worden opgevangen met de "Receive IP/EIB telegrams" functie en zichtbaar worden gemaakt in de QuadClient.
Op de laptop ontvang ik deze pakketjes in Terminal met: nc -lu 9988
temp.jpg
temp.jpg (17.05 KiB) 4246 keer bekeken
Laatst gewijzigd door 747driver op ma 18 mar 2013, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: OneWire2HS

Bericht door pvhuf »

Als ik het goed begrepen heb in de vorige thread, doe je dit omdat je denkt dat er anders te veel busverkeer komt op de knx bus? Maar welke applicatie heb je waar het nodig is om elke seconde de temperaturen op te vragen en na 10 seconden naar de HS te sturen? Ik laat mijn armada aan temp-sensoren om de twee minuten een meting op de bus zetten. Dat lijkt me al frequent genoeg.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: OneWire2HS

Bericht door 747driver »

De temperaturen worden alleen door de Homeserver gebruikt.
Derhalve niet zinvol om ze op de KNX bus te zetten.
Daarnaast zou een KNX-1wire interface ook duurder zijn geweest.
De UNO + ethernet shield + behuizing waren bij elkaar €26,95

Ik wil actuele temperaturen kunnen zien.
Nodig?
Voor vloerverwarming zou eens per minuut of 2 voldoende zijn, maar ik wil ook sneller stijgende temperaturen actueel hebben.
Dat de temperaturen standaard ook zonder wijzigingen allemaal worden verstuurd is niet echt nodig.
Dat is meer om te zorgen dat na een reset van de Homeserver of de OneWire2HS de temperaturen binnen een bepaalde tijd worden weergegeven.
Zou ook eens per minuut kunnen worden gedaan.
Plaats reactie