Gira HS - Vertraging instellen

Visualisatie in EIB-KNX systemen, een vak apart.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Gira HS - Vertraging instellen

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hoi,

Ik ben enkele zaken aan het uitproberen in de "Graphic Logic Editor" van de Gira HS, maar ben nog baby-stapjes aan het zetten. Misschien kunnen jullie me verder helpen. Ik zal van elke vraag een apart topic maken, zodat de antwoorden niet door elkaar lopen.

Ik heb een raamcontact "Raam keuken". Als die meer dan 60 seconden open staat (waarde van intern element = 1), dan wil ik dat de airco/verwarming uitschakelt (waarde van ander intern element moet 0 worden). De bouwsteen "delay" kan ik hiervoor gebruiken. Maar helaas, zo eenvoudig is het niet.

Zodra het raam opengaat, beginnen die 60 seconden te tellen. Maar als het raam binnen de 60 seconden weer dicht gaat, moet die airco natuurlijk niet uit (die delay moet dan stoppen). Iemand een idee hoe ik hier aan begin?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira HS - Vertraging instellen

Bericht door 747driver »

Ik zou denken aan het gebruik van de Alarm module (Time functions) en de Edge detector (Additional Modules).
Het "Raam keuken" object aansluiten op de input van de Edge detector module.

De Rising output naar een Output box met daarin de commando's:
Alarm_Trigger_variabele = 1
Alarm_Freeze_variabele = 0

De Falling output naar een Output box met daarin het commando:
Alarm_Freeze_variabele = 1

De Alarm_Trigger_variabele aansluiten op de Trigger input van de Alarm module.
De Alarm_Freeze_variabele aansluiten op de Freeze input van de Alarm module.

Wanneer "Raam keuken" 1 wordt, zal de Rising output van de Edge detector worden geactiveerd.
De timer van de Alarm module wordt weer op 60sec gezet (door de trigger) en aangezien Freeze op 0 is gezet begint de Alarm module af te tellen.
Als de Time waarde is bereikt (bv 60sec) zal Output 1 worden geactiveerd.
Daar zou je het commando Switch/query airco/verwarming Set to constant 0 kunnen maken.

Wanneer "Raam keuken" 0 wordt (raam dicht), zal de Falling output van de Edge detector worden geactiveerd.
Freeze wordt 0 en het aftellen stopt.

Wellicht kan het simpeler met andere modules maar de Alarm module gebruik ik voor iets soortgelijks, het aanschakelen van de verlichting op het toilet.
De uitgang van een aanwezigheids detector triggert de Alarm module zodat bij beweging het aftellen weer opnieuw wordt gestart vanaf de Time waarde.
De Remaining time output gebruik ik om in de visualisatie weer te geven wat de waarde van de timer is.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Gira HS - Vertraging instellen

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Bedankt! Die Alarm-formule lijkt het nodige te doen!

Ik moet toegeven dat ik het nog niet geprobeerd heb, maar het lijkt me wel te lukken.

Bijkomende complexiteit:
In onderstaand voorbeeld gaat de airco uit als een raam tenminste 60seconden uitgaat. Als je na 1,5 minuut de deur weer sluit, zou je de airco manueel weer moeten opzetten.
Is het volgende mogelijk: de deur/het raam gaat open gedurende langer dan 60 seconden. De airco gaat dan "on hold" (eigenlijk uit), en als de betreffende deur/raam weer dicht is, gaat hij weer aan. Tenzij hij manueel is afgezet...

Lijkt me niet gemakkelijk. En persoonlijk ben ik er ook nog niet uit of ik dit functioneel wel wil, want zo ga je als eindgebruiker ook moeilijker kunnen inschatten wat die airco allemaal doet... Anderzijds geloof ik dat hotels op die manier werken...
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira HS - Vertraging instellen

Bericht door 747driver »

Dan zou je het object wat aangeeft of de airco al dan niet manueel is uitgezet kunnen aansluiten op een OR poort samen met een uitgangs object van de functie welke ik beschreef.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Gira HS - Vertraging instellen

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hoi 747driver,

Het heeft een hele tijd geduurd (had wat andere dingen aan mijn hoofd), eer ik de integratie kon afwerken. Maar het is me eindelijk gelukt!

Ik heb gewerkt met de Alarm module (Time functions) en de Edge detector (Additional Modules), zoals je voorstelde. Aan de output van de alarm-module heb ik echter niet rechtstreeks het "uit" commando van de airco (7/0/0) gekoppeld, maar een aparte variabele ('airco_onderbreker').

Ook de Visu om de airco te bedienen, stuurt niet meer rechtstreeks de airco (7/0/0) aan, maar heeft een apart intern element (Airco_AanUit) die hij bedient.

Als de variabele Airco_AanUit waarde "1" heeft, en de "Airco_Onderbreker" de waarde "0" heeft, wordt de airco ingeschakeld. In alle andere situaties staat hij uit. Dit betekent ook dat, wanneer het raam na 60 seconden sluit, de airco automatisch naar de vorige stand terugkeert (dus "Aan" als ik de airco manueel had aangezet).

Ook heb ik een variabele Airco_Status gemaakt, die de juiste status weergeeft van de airco (op basis van 7/1/0, de "echte" airco status en op basis van de Airco_onderbreker). Zo heb je:
* Airco staat aan;
* Airco is tijdelijk uitgezet wegens een openstaand raam;
* Airco staat uit;
Dit gebruik ik dus weer in mijn visu.

Ik ben dus vrij tevreden met het eindresultaat, waarvoor dank!

Er is nog één zaak dat me niet lukt. Ik heb in de woonkamer een Zennio-display waarmee ik de airco ook kan in/uitschakelen. Deze Zennio stuurt uiteraard rechtstreeks de airco aan (7/0/0) in plaats van het intern element in de Gira HS (Airco_AanUit). Is het mogelijk om de variabele Airco_AanUit ook te sturen met de Zennio?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira HS - Vertraging instellen

Bericht door 747driver »

Dat moet wel kunnen hoor.
Ik heb een aantal variabelen welke ik een groepadres heb gegeven beginnende met 14
Kan me helaas niet meer herinneren waarom 14 maar meen me te herinneren dat daar wel een reden voor was.
Heb in Communication objects - EIB van deze variabelen de Read en Transfer flaggen aangevinkt alsook de Receive en Send communication object.
Als jij dit ook doet en Airco_AanUit bv het groepadres 14/1/0 geeft en dat adres ook toewijst aan de Zennio (ipv 7/0/0) moet het werken.
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Gira HS - Vertraging instellen

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hey,
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb dit gedaan:
* In Communication objects - EIB heb ik een nieuwe folder aangemaakt (14 zoals je suggereerd), met daarin een subfolder (0) en daarin een nieuw object genaamd Airco_AanUit. De volgende zaken heb ik nog aangepast:
Group Address: 14/0/0
Read en Transfer flaggen aangevinkt
Receive en Send communication objectaangevinkt

Als ik dan het project "check", krijg ik de melding:
One or more communication objects can be received or sent via the communication object gateway. However, the communication object gateway is not activated.

Ik vermoed dat ik in de sectie "communication" iets zal moeten definiëren, maar wat? De help-documentatie is niet echt bruikbaar...
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Gira HS - Vertraging instellen

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Ok,
Gevonden. Onder "project" => "Network" => "communication object gateway" moest ik gewoon "Send and receive communication object via network" aanvinken.

Maar ik ben er nog niet helemaal. :-/

Tot nu toe heb ik dit gedaan:
* In Communication objects - EIB heb ik een nieuwe folder aangemaakt (14 zoals je suggereerd), met daarin een subfolder (0) en daarin een nieuw object genaamd Airco_AanUit. De volgende zaken heb ik nog aangepast:
Group Address: 14/0/0
Read en Transfer flaggen aangevinkt
Receive en Send communication objectaangevinkt
* Communication object gateway ge-activeerd;
* Bij de variabele Airco_AanUit (intern element) heb ik bij group-address ook 14/0/0 ingevuld.

En nu krijg ik weer foutmeldingen:
* "Invalid group address" bij mijn variabele Airco_AanUit;
* "The entered group address is not unique" bij mijn nieuwe variabele 14/0/0.

Blijkbaar mag ik geen GA definiëren bij Airco_AanUit?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira HS - Vertraging instellen

Bericht door 747driver »

Ik heb mijn 14/x/y objecten staan onder EIB zodat ik met de ETS groupmonitor waarden naar deze objecten kan schrijven en uitlezen.
Screen Shot 2013-08-11 at 17.34.54.png
Screen Shot 2013-08-11 at 17.34.54.png (18.3 KiB) 7887 keer bekeken
Heb ze dus niet nog eens onder Internal staan!
Begrijp ik het goed dat je Airco_AanUit nu zowel als EIB en Internal hebt gedefinieerd?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira HS - Vertraging instellen

Bericht door 747driver »

Een toepassing waar ik zo'n gecreëerd object gebruik is m'n waterverbruik meter.
Door met de ETS groupmonitor een waarde naar 14/1/0 (waterverbruik correctie) te zenden "synchroniseer" ik de watermeter waarde en de aangewezen waarde in de GIra app.
Dit is bv nodig wanneer de HS reboot terwijl er water wordt verbruikt.
Screen Shot 2013-08-11 at 17.45.22.png
Screen Shot 2013-08-11 at 17.45.22.png (15.59 KiB) 7887 keer bekeken
Plaats reactie