Gira 1220 - thermisch regelventiel

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door houseofdreams »

Is er iemand die deze regelventielen ook "in dienst" heeft? Volgens de gegevens van Gira zelf, zouden deze regelaars een uitslag hebben van 3mm, een looptijd van 60s/mm, dus op 3 minuten moeten
"open" staan...

http://katalog.gira.de/en/datenblatt.html?id=441420

Ik heb er nu zo 5 in gebruik, maar er zitten er tussen die gewoon enorm traag reageren, met als resultaat dat ik zo'n kloppende geluiden krijg op de radiatoren omdat de ventielen zo traag openen. Ik zie achteraan de regelaars de revisie I01 staan, weet mss iemand of deze al een nieuwere revisie hebben die beter/sneller werken?

PS: de regelaars zijn aangesloten op een Gira 1018 6 kanaals verwarmingsactor...
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door pvhuf »

Ik heb er zo'n stuk of twaalf in dienst, sinds een viertal jaar. Ze staan op de vloermatten, niet op radiatoren. Ze openen zoals de spec zegt, traag dus. Als er tussen zitten die veel trager zijn dan andere, dan zou ik een traag exemplaar eens verwisselen met een "normaal" exemplaar, om in ieder geval zeker te zijn dat het niet aan de 1018 ligt. Daarnaast zou ik toch eens de parameters van de 1018 nagaan, want er zijn verschillende manieren om de ventielen aan te sturen.
I01 is de eerste versie. Gezien de cataloog nog steeds dezelfde specs vermeldt, zal een nieuwere versie in ieder geval niet sneller zijn.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door houseofdreams »

Alvast bedankt... De instellingen van de 1018 zijn zo enorm uitgebreid, je moet bijna kernfysicus zijn om er aan uit te raken, het is dan nog compleet duits ook :-)

Ze staan nu ingesteld op "continuous" mode, met een cyclus tijd van 10 minuten... Ik heb nog altijd nergens een verstaanbare uitleg gevonden wat dit allemaal zou moeten betekenen, maar ik heb wel een configuratiebestand gekregen van de verdelers waar ik de domotica heb gekocht, en daar stond alles exact hetzelfde ingesteld... Dat hele PWM gedoe met procenten, niet simpel...

Nu op zich denk ik wel dat alles correct geconfigureerd is... alleen reageren de regelaars redelijk traag... ik heb ze allemaal een voor een getest op dezelfde uitgang van de 1018, maar 3 minuten haalt er maar 1 van de 5...
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door houseofdreams »

De ventielen zijn dus in orde.. sommige reageren iets trager (halve minuut of zo) maar dat is binnen de marges die vooropgesteld zouden zijn. Maar daarmee is mijn probleem dus nog verre van opgelost.

Heeft hier echt niemand op dit forum dit al voorgehad? Zou iemand met dezelfde setup eens een foto kunnen pakken van zijn collector-setup? Ik heb op iemands bouw-blog in het verleden een foto gevonden van zo'n setup, maar deze verschilt net iets van die van mij (zie foto, rood omrand) dat zit er dus bij mij niet op, voor de rest is de installatie dus redelijk rechttoe rechtaan ..
p1040579.jpg
p1040579.jpg (94.83 KiB) 7582 keer bekeken
Dit zou dus een "bypass klep" zijn, die eventuele overdruk kan opvangen en gewoon retour kan sturen indien alle kleppen dicht zouden staan, maar ik vind hier verder enorm weinig info over. Misschien dat hier toch iemad op het forum zit met wat meer installatie ervaring op dit gebied?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door 747driver »

Zou je in je HS geen functie kunnen maken welke ervoor zorgt dat er altijd een klep volledig openstaat?
Zit te denken aan de alarm module waar je de tijd op bv. 300 sec zet.
Wanneer er geen warmtevraag is zet je 1 bepaalde klep open.
Bij warmtevraag stuur je de alarm module aan zodat na 300 sec die klep dichtgaat.
Dan staan de andere kleppen zeker open.

In mijn installatie ben ik van plan om alle kleppen open te zetten wanneer er geen warmtevraag is.
Bij warmtevraag worden dan de kleppen zonder warmtevraag gesloten.
Zodoende staan er altijd kleppen open.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door houseofdreams »

Op zich zou dat kunnen, maar dan is er volgens mij ook steeds een van de 5 regelventielen actief en verbruikt dat ook stroom.Ok, 2W per ventiel zal nu ook niet het verschil maken... Ik zou dit gedeelte eigenlijk ook liever buiten de HS houden. De HS wil ik liever alleen gebruiken voor de echt speciale dingen te doen (logische functies e.d.) :)

Ook is de ketel zelf niet "slim/KNX" dus kan ik momenteel maar alleen de domotica aansturen via de gegevens van de temperatuursensoren in de knoppen... Op zich werkt dit allemaal perfect, op dat kloppen na dus...

Een ander probleem is ook het trage reageren van die ventielen. Als er een warmteaanvraag komt, dan zou de pomp direct aanspringen, terwijl de ventielen +_ 3 minuten nodig hebben om van gesloten naar open te gaan...
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door 747driver »

Ok, zonder HS zou je wellicht moeten denken aan een bypass.
Dan moet je nog maar hopen dat ie nog open staat op het moment dat je nu die kloppende geluiden hebt.

Met de HS zou je de ketel ook vertraagd kunnen laten inschakelen.
Dus dat de kleppen wel gelijk naar de correcte stand gaan en de ketel pas 4 minuten of zo.
2W verbruik zou overigens zo'n 1,5 KWH per jaar zijn.
In NL kost dat iets van €0,30
Stukken goedkoper dan een bypass.

Dat trage reageren van de ventielen is inherent aan de manier waarop dat systeem werkt.
Op zich natuurlijk niet zo'n probleem als het 3 minuten langer duurt voordat het precies 20 graden is in een vertrek...
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door houseofdreams »

Dat vertraagd inschakelen, dan heb ik toch een soort van gestuurde uitgang nodig vanuit KNX, en dat heb ik dus niet, en ook geen kabels extra liggen. Ik zou dan op de zolder (waar de ketel staat) een aparte zekeringkast en stuurmodule moeten zetten om die ketel te kunnen sturen... Dan wordt het al snel duurder... Ik heb dus niet veel andere keus dan eerst die bypass te proberen. Lukt dat niet ben ik zowiezo verplicht om de sturing die je voorstelt te gaan gebruiken.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door pvhuf »

Je moet altijd een BYPASS voorzien. Als al je regelkleppen dicht zijn, en de pomp blijft draaien dan maak je de pomp kapot zonder bypass. De foto die je gepost hebt is met manuele regelkleppen, dus daar is een bypass strikt genomen niet noodzakelijk als je er aan denkt niet alles dicht te draaien als de pomp werkt. Maar met automatische regelkleppen is dat wel nodig.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira 1220 - thermisch regelventiel

Bericht door houseofdreams »

pvhuf schreef:Je moet altijd een BYPASS voorzien. Als al je regelkleppen dicht zijn, en de pomp blijft draaien dan maak je de pomp kapot zonder bypass. De foto die je gepost hebt is met manuele regelkleppen, dus daar is een bypass strikt genomen niet noodzakelijk als je er aan denkt niet alles dicht te draaien als de pomp werkt. Maar met automatische regelkleppen is dat wel nodig.
Ok, dan weet ik weer wat doen... nu alleen nog uitzoeken hoe ik die kan gaan toevoegen zonder alles onder water te zetten :D
Plaats reactie