Jaloezieactor GIRA 2161 00

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
JSTROOP
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 27 jan 2014, 15:14

Jaloezieactor GIRA 2161 00

Bericht door JSTROOP »

Goedenavond allemaal,

Op een project waar ik aan het werk ben zijn er in de laatste fase nog elektrische rolgordijnen erbij gekomen.
Op zich geen probleem maar normaliter gebruik ik de jaloezieactor 1038 00 van GIRA.

Nu heeft de opdrachtgever rolgordijnen besteld met een 24V DC motor en heb ik uiteraard een ander type nodig namelijk de 2161 00.

Ik heb de jaloezieactor nu geplaatst de 8V, waar je uiteindelijk maar 4 x 24V DC mee kan aansturen maar........nu blijkt er dat er maar 1 motor per uitgang mag.(volgens GIRA)
De servomotors zijn van somfy en verbruiken 380mA per stuk. volgens de technische gegevens heeft een uitgang een schakelvermogen van 6A.

Totaal hangen er nu negen rolgordijnen.

Heeft er iemand ervaring mee als je toch meerdere 24V DC motoren op één uitgang zet??

Alvast bedankt!

Gr. Joeri
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Jaloezieactor GIRA 2161 00

Bericht door Dré »

Weet niet of dat bij de 24v DC ook geld maar bij screens en dergelijke mag je ook geen 2 schermen of meer parallel plaatsen, maar denk dat de 24v DC een net wat andere manier van werken heeft, maar durf dat niet te zeggen, maar heb je het kunnen oplossen?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Jaloezieactor GIRA 2161 00

Bericht door egfdevos »

Meerdere motoren op één uitgang niet doen.
Je kunt met relais gaan werken maar dat is eigenlijk ook geen goede oplossing.

Beste is echte 24V DC jaloezieactoren te nemen.

Zoals:
MDT JAL-0810D.01 ~€248,47 inc.
MDT JAL-0410D.01 ~€167,08 inc.
Edwin
JSTROOP
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 27 jan 2014, 15:14

Re: Jaloezieactor GIRA 2161 00

Bericht door JSTROOP »

Hi,

Ik heb uiteindelijk toch een actor erbij geplaatst en twee motoren per uitgang aangesloten en dit werkt perfect!!
Gira raad het wel af omdat er een kans bestaat dat de contacten uitbranden.........maar begrepen het probleem wel :roll:

Uiteindelijk ben ik bij een conculega uitgekomen die het ook wel eens zo heeft aangesloten en dat werkt ook nog steeds prima. (soms moet je toch maar wat proberen)

Maar mocht ik dit bij een ander project weer tegenkomen dan wijs ik wel één rolgordijn per uitgang toe.
Plaats reactie