PN uitbreiden met TP - fysiek adres toekennen aan router

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
rickcn
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 17:56

PN uitbreiden met TP - fysiek adres toekennen aan router

Bericht door rickcn »

Hallo,

Het lukt mij niet van om een fysiek adres aan de Gira router (216700, KNX/IP Router V2.0 901610) op het nieuwe TP segment in mijn installatie toe te kennen. Basis toch? Maar ik doe wsh iets verkeerd wat ik over het hoofd zie.

Ik heb sedert jaren een BJ PowerNet installatie draaien (omlijn 1.1) en probeer deze nu uit te breiden met een TP segment (op zone/lijn 1.0). Hiertoe heb ik een BJ Mediacoupler (6987/10) aangesloten in de lijn 1.1 met adres 1.1.0 en deze schijnt te werken (adres via de PN 6123 USB-500 interface). In die zin, ik zie dat de repeater werkt, data van de ene naar de andere fase gaan, en het groene/rode lampje van de PN verkeer indicatie oplicht op het device. Het lampje aan de TP kant blijft echter uit. Logisch, want ik verwacht nog geen verkeer aan die kant.
Topology - Backbone ip, hoofdlijn TP, oude lijn PN
Topology - Backbone ip, hoofdlijn TP, oude lijn PN
Screen Shot 2014-07-13 at 22.47.22.png (41.24 KiB) 3910 keer bekeken
Op het TP net heb ik naast de powersupply (BJ 6180), en de Gira router (met aparte 24V power supply 129600), ook een teben TH-101 USB interface aangesloten. Als ik de teben USB activeer in ETS3f en lokaal naar het verkeer kijk, zie ik heel veel boodschappen vanaf 15.15.14 en 15.15.0 die naar mijn weten niet door enig device gegenereerd worden. De load op de bus is hierdoor "in rust" bijna 10%. Dit begrijp ik niet. Op mijn PN zie ik dit soort verkeer niet. Maar dit is bijzaak.

De teben TH-101 heeft vanaf fabriek adres 1.0.254. Als ik probeer dit te veranderen lukt dat niet, omdat deze geen programmeer modus knop heeft.

Ik probeer dan de Gira router een fysiek addres te geven op de 1.0 zone, bijv 1.0.254, via TH-101 interface op het 1.0 TP segment, maar zonder success. ETS blijft hangen of zegt dat het geen toegang tot de bus krijgt?

Ziet iemand wat ik duidelijk verkeerd doe of heeft iemand tips die ik kan proberen?

Mvg,
Rick
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: PN uitbreiden met TP - fysiek adres toekennen aan router

Bericht door pvhuf »

Eigenlijk een heleboel vragen.

De usb interface geef je geen adres zoals een normaal device. Je gaat in ETS naar de opties en gaat daar naar de communicatie settings waar je een adres kunt geven om de lokale interface te configureren (het usb device waarop je op dat moment aangesloten bent). Dat is normaal een 15.15.x adres. Met dat werk je dan verder.

Ik weet niets van powerline communications, dus daar kan ik je niet helpen.
rickcn
Berichten: 22
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 17:56

Re: PN uitbreiden met TP - fysiek adres toekennen aan router

Bericht door rickcn »

Oplossing was makkelijk..... als je doorhad dat de TP bus aansluiting en de 24V spanning aansluiting op de verkeerde plek zaten!

Na uren proberen, heb ik voor de 10x keer de documentatie doorgelezen en weer in de meterkast naar de aansluitingen gekeken. Eindelijk viel me op dat de rood/zwarte schoen en de wit/gele schoen op een andere plek zaten dan in de handleiding op de foto. Leuk! Zo ben je uren kwijt!

Dit heb ik dus veranderd en nu kan ik de router een fysiek adres geven (1.0.1 gekozen) en aan de HS hangen....

Alles werkt. Nu de rest van de uitbreiding boven aan de praat krijgen.
Plaats reactie