alles uit knop

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Adriaan137
Berichten: 2
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 15:50

alles uit knop

Bericht door Adriaan137 »

Dag allemaal,

Ik heb al een aantal posts op dit forum over dit onderwerp gelezen maar ik snap het nog niet helemaal.

Het probleem is dat wanneer ik op de alles uit knop duw en hierna terug een lamp wil aandoen ik hier 2x op moet duwen aangezien dit groepsobject nog niet weet dat ik met de alles uit knop die lamp heb uitgedaan.

Na wat opzoeken op internet lees ik precies 2 verschillende zaken en het is mij niet helemaal duidelijk welke methode ik juist moet gebruiken en of een van deze methodes een verouderde methode is, aangezien sommige actoren tegenwoordig hier extra functionaliteiten voor hebben.

De 2 methodes die ik lees (en beiden ook niet helemaal begrijp):
-gebruik van flags, dus op de juiste plaatsen read en update flags aanvinken

-gebruik van een extra groepsadres waar de statusinformatie van deze lampen inzit. Dit lijkt mij wel een heel omslachtige manier want dan kom je op dubbel zoveel groepsadressen uit.

Of is het een combinatie van beiden?
En hoe werkt dit dan?

Alvast merci,
Adriaan
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: alles uit knop

Bericht door egfdevos »

Jouw probleem is dat het groepobject van de knop niet weet wat de actuele status van de lamp is.
Ik gok er even op dat je een GA voor "alles uit" hebt en een GA voor "de lamp"
In beide GA heb je het groepobject van de lamp staan.

Het probleem nu is dat de knop niet weet of de lamp uit is gezet door de "alles uit".
Aangezien hij geen informatie van de bus leest.
We kunnen dit oplossen door het groepobject van de knop de status van de lamp of de alles uit knop te lezen.

oplossing 1
Zet bij het groepobject van de knop de Transmit(zend) vlag aan.
Zet het groepsobject van de knop ook in het GA van de "alles uit"
(Let erop dat het groepsobject van de knop Zendend is in het GA van de lamp.)

oplossing 2
Zet bij het groepobject van de knop de Transmit(zend) vlag aan.
Maak een extra GA aan voor de status van de lamp.
Zet daarin zowel het groepsobject van de knop als het groepsobject status van de lamp.
(Let erop dat het groepsobject van de knop Zendend is in het GA van de lamp.)

oplossing 3
Zet bij het groepobject van de knop de Transmit(zend) vlag aan.
Nu moeten we hem de status van de lamp nog vertellen. Zet in het GA van de lamp ook het statusobject van de lamp.

"Sorry, haalde even de vlaggen door elkaar."
Laatst gewijzigd door egfdevos op ma 04 aug 2014, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Edwin
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: alles uit knop

Bericht door KNX_Steven »

Lezen, met de "read"-flag is iets wat het KNX system voorziet, maar wat uiterst zelden gebruikt wordt. Dus...

Beter is hetvolgende.

a. Als je actor geen status uitgang heeft en je drukknop geen status-ingang heeft.
==> Ken het alles uit-GA ook toe aan het schakelobject van je drukknop.
(Nadeel: je schrijft dan feitelijk op de uitgang van een drukknop en het is niet gegarandeerd dat de fabrikant werkt met de ontvangen waarde en niet met een intern berekende waarde. Geen universele garantie dat dit werkt.)

b. Als je actor geen status uitgang heeft maar je drukknop wel een status ingang heeft
==> Ken het alles uit-GA ook toe aan het status ingangsobject van je drukknop.
(Nadeel: als je actor vertraagt uitschakelt, of om één of andere redden niet (onmiddellijk) schakelt, werkt het (even) niet zoals verwacht.)

c. Als de actor een status-uitgang heeft en de drukknop een status-ingang heeft
==> Link beide met een nieuw GA (of hergebruik het GA dat je al gebruikte voor de status van je actor.)
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: alles uit knop

Bericht door egfdevos »

KNX_Steven schreef:Lezen, met de "read"-flag is iets wat het KNX system voorziet, maar wat uiterst zelden gebruikt wordt. Dus...
In vorige antwoord reeds verbeterd.
Maar om dit toch even aan te halen.
De Read vlag is zeer belangrijk op het moment dat je een visualisatie gaat gebruiken.
Heb installaties waar bijna geen knop zit. Moet er niet aan denken dat na een reset (na update) van een HS. Ik eerst aan de telefoon moet hangen om iemand te vinden om op alle knopjes van een scherm te drukken en dan nog zit ik met logica die dan niet gaat kloppen.
KNX_Steven schreef: a. Als je actor geen status uitgang heeft en je drukknop geen status-ingang heeft.
==> Ken het alles uit-GA ook toe aan het schakelobject van je drukknop.
(Nadeel: je schrijft dan feitelijk op de uitgang van een drukknop en het is niet gegarandeerd dat de fabrikant werkt met de ontvangen waarde en niet met een intern berekende waarde. Geen universele garantie dat dit werkt.)
Das juist het probleem.
Dan zet je het schakelobject dus groepobject van de actor in zowel het GA van de drukknop als het GA van de "alles uit". Krijg je weer hetzelfde probleem.
2x drukken van de drukknop na een "alles uit"
Edwin
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: alles uit knop

Bericht door KNX_Steven »

In de drukknop zet je dan natuurlijk het alles-uit-GA niet als zendend.
Maar nog eens: heel wellicht heeft de fabrikant het niet voorzien dat je dat GO zo kan updaten, dus dit werkt niet gegarandeerd.

Overigens: voor visualisaties zou ik er voor pleiten om bij het opstarten zo min mogelijk te lezen, maar zich door middel van spontaan gestuurde telegrammen langzaam te synchroniseren. De neveneffecten van A_GroupValue_Read zijn niet iedereen bekend, zeker ook bij meer ingewikkelde links.
Plaats reactie