Programmatie Gira Jaloezieactor

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Programmatie Gira Jaloezieactor

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hoi,

Vorige week hebben ze bij oss screens geplaatst. Deze worden aangestuurd door de Gira Jaloezieactor (16voudig). De op/af functionaliteit voor eenvoudige bediening via de schakelaar had ik al ingesteld, en werkt perfect.

Vandaag wou ik een klein stapje verder:
* Uitlezen van de positie van de screen (percentage);
* Screen laten zakken tot een bepaald percentage;

Ik denk dat ik de juiste uitgangen geïdentificeerd heb. Echter, de resultaten lijken niet helemaal te kloppen.
Zie onderstaande screenshot. Ik probeer drie zaken:
* Screen laten zakken tot 60%. De screen schiet in actie, en stopt na een tijdje. Visueel lijkt het niet overeen te komen met 60%. De status die terugkomt geeft ook 20,4%?
* Screen instellen op 0% (dwz helemaal omhoog). De screen schiet in actie, gaat helemaal omhoog. Na enkele seconden wachten zakt hij terug een beetje (?). Aangegeven status: 3,5%
* Screen instellen op 100% (dwz helemaal laag). De screen schiet in actie, gaat omlaag, maar stopt 50cm voor hij beneden is. Daarna gaat hij ook weer een beetje omhoog. Aangegeven percentage: 36,1%.

Afbeelding

Wat doe ik verkeerd?
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Programmatie Gira Jaloezieactor

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Screenshot toont niet alles, maar wel als je hier op klikt:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/160 ... loezie.jpg[/img]
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Programmatie Gira Jaloezieactor

Bericht door 747driver »

En als je 9/1/2 dezelfde DPT geeft als 9/1/5
Komen de opdracht en de terugmelding dan wel overeen?

Aanvulling: die $34 van 9/1/2 is decimaal 52
52/255(byte)=0,2039 oftewel 20,4%

De 3C van 9/1/5 is decimaal 60 en aangezien de DPT percentage is krijg je 60% te zien.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Programmatie Gira Jaloezieactor

Bericht door 747driver »

Heb je de instructies gevolgd onder 2.4 Commissioning van de gebruiksaanwijzing?
Je moet in ETS namelijk bij de time settings voor de aktor wel aangeven wat de traveling times zijn voor de blinds/slats.
Met beschreven procedure kun je ook het percentage vaststellen voor de travel time extension (iets langere travel time wanneer blind omhoog gaat).
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Programmatie Gira Jaloezieactor

Bericht door Dries_De_Bouwer »

747driver schreef:En als je 9/1/2 dezelfde DPT geeft als 9/1/5
Komen de opdracht en de terugmelding dan wel overeen?
Waar kan je de DPT instellen (ETS4)? Ik vind het niet meteen terug.
747driver schreef:Heb je de instructies gevolgd onder 2.4 Commissioning van de gebruiksaanwijzing?
Ik heb het gevoel dat ik niet de juiste documentatie gebruikt. Ik ga uit van deze:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/160 ... 293190.pdf

Kan jij me in de richting van de juiste documentatie sturen? Dan kan ik wat verder 'prutsen'. :-)
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Programmatie Gira Jaloezieactor

Bericht door 747driver »

Heb geen ETS4
In ETS3 selecteer je een busdeelnemer, dan zie je wanneer je de deelnemer uitvouwt de beschikbare objecten.
Dubbelclicken op het object en je krijgt een venstertje met de eigenschappen van het object.
Screen Shot 2014-08-25 at 00.02.05.png
Screen Shot 2014-08-25 at 00.02.05.png (125.97 KiB) 6966 keer bekeken
Sorry, ik ging ervan uit dat je de 103800 gebruikte.
Volgens deze pdf op pagina 24 kun je de looptijd voor een "long operation" instellen.
In de documentatie voor de 103800 staat dat je eerst moet bepalen hoe lang het duurt om van helemaal open naar helemaal dicht te gaan en dan de looptijd daarop aan te passen.
Zou het bv 44 sec. duren dan kies je in de parameters voor de aktor onder Looptijd (jalouzie) - "doorloopfunctie basis" 1 s
Voor "doorloopfunctie, factor (3...255)" zou je dan 44 kiezen.
Wellicht een seconde of zo meer zodat je zeker weet dat ie helemaal open/dicht gaat.

Heb zelf geen jalouzie in gebruik dus hoe dat in praktijk allemaal gaat weet ik niet.
Wellicht iemand met meer jalouzie ervaring die er wat over kan vertellen?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Programmatie Gira Jaloezieactor

Bericht door egfdevos »

747driver schreef:Heb geen ETS4
In ETS3 selecteer je een busdeelnemer, dan zie je wanneer je de deelnemer uitvouwt de beschikbare objecten.
Dubbelclicken op het object en je krijgt een venstertje met de eigenschappen van het object.
ETS4 zelfde dan opent "eigenschappen" in de zijbalk.
Edwin
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Programmatie Gira Jaloezieactor

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Bedankt voor de tips!

Het had uiteindelijk met twee zaken te maken:
* De niet kloppende percentages was inderdaad te wijten aan het niet instellen van de traveling times;
* Nadat een bepaald percentage was ingegeven, schoot de screen in actie tot het (initieel verkeerde) percentage. Vervolgens schoot hij na een seconde of twee weer even in actie. Ook dit is nu opgelost. De bedrijfsmodus stond op "Jalousie" en moest op "Rollade/Markise" staan.

Probleem opgelost!
Plaats reactie