Versterker aansturen via RS232?

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Versterker aansturen via RS232?

Bericht door Joep »

Hoi,

Ik speel al een tijdje met de gedachte om mijn versterker (Pioneer SC-LX82) te integreren in mijn knx installatie.
Deze versterker heeft aan de achterzijde diverse aansluitingen waaronder een Ethernet aansluiting en en rs232 aansluiting.

Na wat zoeken op internet heb ik over de rs232 aansluiting wel wat info gevonden, maar over de ethernet aansluiting helemaal niks.

Met de informatie die ik op internet gevonden heb, heb ik het een en ander geprobeerd en ik kan als ik mijn laptop verbind met de rs232 poort van de versterker de versterker bedienen.
Dit kan via een terminal programma zoals hyperterminal.
Ook als ik de versterker via de afstandsbediening bedien zie ik in hyperterminal de veranderingen terugkomen dus dat werkt.

Dit gaat via simpele commando's, hieronder een paar voorbeelden:

VU<CR> => Volume omhoog
VD<CR> => Volume omlaag
***VL<CR> => Hiermee kan ik het volume direct naar een bepaalde instelling sturen, op de plaats van de sterretjes moet dan de waarde ingevuld worden.

Nu leek het mij een mooi idee om dit te integreren in mijn knx installatie, zodat ik bijvoorbeeld via de Gira Homeserver app ook de versterker kan bedienen.

Hierover gaat dan ook mijn vraag:

Weet iemand of dat er een rs232 interface (of misschien een gateway) is die dit soort commando's vanaf de bus kan versturen?
Ook heb ik in mijn installatie een Gira Homeserver, en deze beschikt ook over een rs232 poort.
Ik weet alleen niet of dat deze eventueel ook voor dit soort doeleinden te gebruiken is, of dat deze alleen voor de communicatie met de bus en voor het programmeren te gebruiken is?

Ik had ook al zitten denken om een IR interface aan te schaffen en op deze manier de versterker te kunnen bedienen, maar via de rs232 interface heeft voor mij toch de voorkeur..
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Versterker aansturen via RS232?

Bericht door egfdevos »

ZENNIO ZN1RX-SKXOPEN Interface Bus KNX - RS-232 Protocol
Edwin
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Versterker aansturen via RS232?

Bericht door Joep »

Nee klopt, over de ethernet aansluiting heb ik ook geen info kunnen vinden.

Echter heeft deze versterker ook een rs232 interface welke eigenlijk is om via de pc instellingen te kunnen wijzigen, echter kan je hiermee ook de versterker bedienen (dit heb ik getest en werkt ook)

@egfdevos: Bedank, ik zal me hier eens in gaan verdiepen! :D
Plaats reactie