Smartplug en KNX

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Smartplug en KNX

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hoi,

Jullie kennen (en gebruiken?) waarschijnlijk een smart plug, hiermee kan je door middel van een smartphone bepaalde apparaten in/uit schakelen (door gewoon de stroom te onderbreken), de bediening van de smartplug is draadloos, dus je moet niet wakker liggen van bijkomende bekabeling.

Heb je ook smart plugs die je vanuit KNX (of eventueel Gira HS) kan aansturen? Dat lijkt me een beter alternatief dan een KNX actor bij elk stopcontact te voorzien (en dan moet er nog een KNX kabel heen).

Met de "FRITZ!DECT 200" lijkt dit wel te lukken (hier nog wat info), er bestaat een Gira Plugin zodat je de smartplug kan schakelen. Nadeel is dat je ook nog een AVM FRITZ!Box-router nodig hebt met DECT-voorziening, die dan draadloos communiceert met je smartplug, en je bent weer afhankelijk van die Gira HS (ik wil dit vermijden wanneer mogelijk, want dat ondermijnt de "decentrale aanpak" van KNX).

Iemand betere suggesties?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Smartplug en KNX

Bericht door egfdevos »

Zelfde idee maar dan met KNX RF+
http://www.mdt.de/EN_RF_Socket.html (€105,10/st)
http://www.mdt.de/EN_RF_Line_Coupler.html (€206,92)

Of via een En-Ocean gateway
met En-Ocean wcd's.
Edwin
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Smartplug en KNX

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Die sockets van MDT zorgen idd voor een mooie oplossing (zonder Gira HS of een Fritz box).

Anderzijds weer die typische KNX prijzen... 100€ voor die sockter, twee keer zo duur als die van AVM (49€ voor die AVM FRITZ!Dect 200), terwijl die laatste ook nog het verbruik (en verbruikskost) meet + temperatuursensor bevat...
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Smartplug en KNX

Bericht door KNX_Steven »

Domotica is "automatisering in de woning" en "integratie" van toepassingen.
Wat is de FRITZ!DECT 200 eigenlijk meer dan een afstandsbediening, ik bedoel, wat wordt er geautomatiseerd? Schakelen die stopcontacten automatisch aan/uit in functie van tijd of omstandigheden?
En hoe "integreert" dat ding in de rest van je home automation, ik bedoel dan ergens anders dan^op het scherm vann je Smart Phone?
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: Smartplug en KNX

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hoi,

Volgens mij kan die Fritz meer dan die plug. In beide gevallen kunnen ze met tijdsschema's in en uit schakelen. In beide gevallen kan je via een "extern event" schakelen (vb. met druk op een lichtschakelaar, of bij inschakeling alarm,...). Alleen heb je er bij die Fritz de Gira HS voor nodig, en kan je dat met de MDT Socket rechtstreeks. Maar vanuit een functioneel perspectief kan je ze beiden hetzelfde laten doen.

Daarnaast kan je bij die Fritz nog wat extra zaken uitlezen:
◾Aktueller Status der Steckdose (Ein/Aus)
◾Aktueller Zählerstand in Wh
◾Aktueller Zählerwert in kWh
◾Aktuelle Wirkleistung in mW
◾Aktuelle Wirkleistung in W
◾Gesamtkosten in Euro
◾Aktuelle Temperatur in °C
De vraag is of je dat nodig hebt (andere discussie), maar mijn conclusie is dat je met die Fritz toch meer kan dan de MDT, terwijl het de helft kost (er even van uitgaande dat je reeds een Gira HS hebt).
Schuppenzot
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 11 feb 2013, 21:36

Re: Smartplug en KNX

Bericht door Schuppenzot »

Ik heb een smartplug gekocht bij Aldi. Gekoppeld aan mijn KNX via openHab op een Raspberry Pi.

Kost:
€25 smartplug
€40 Raspberry Pi (incl. toebehoren)

Toegegeven, de opstelling is wat hobby knutselwerk. Maar ik heb bewust niet voor geschakelde stopcontzacten gekozen omdat "de staanlamp uiteindelijk toch ergens anders gaat staan dan gepland".
Plaats reactie