Dimmen

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Dimmen

Bericht door nickv »

Als beginner heb ik al veel gelezen op verscheidene fora over (KNX) domotica. Dimmen lijkt hierbij een nogal fel besproken topic. Hierbij stel ik mijzelf de vraag waarom dat precies is. Komt dit door de complexiteit ervan? De kostprijs? ...? Zou iemand hierbij wat duiding kunnen geven?

Zoals ik het zie (opnieuw door beginners-ogen) verschillen de benodigde voorzieningen niet zo veel van een geschakeld lichtpunt. Of ben ik hierin al verkeerd? ;)
  • Dimactor (ipv schakelactor)?
  • Bekabeling (standaard 3G1,5 zoals bij andere lichtpunten)?
  • Halogeen / led spot?
Wat zijn zowat de valkuilen en/of aandachtspunten bij het kiezen van deze componenten? Waarop moet er zeker worden gelet?

Nick
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Dimmen

Bericht door 747driver »

Het aansluitvermogen per uitgang kent ook een minimum.
Voor de Gira 217400 4x250W is dat bv 20W
Heb er zelf wel eens een 4-tal led spotjes mee proberen te dimmen en dat ging niet zo goed.
De minimale lichtsterkte was nog steeds veel te fel.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Dimmen

Bericht door egfdevos »

Ten eerste de prijs van dimactoren.
Vanaf een x aantal dimsturingen word het interessanter om in plaats van conventionele fase aan/af-snijding te kiezen voor een directe sturing van de led-driver/vsa d.m.v. bv DMX, DALI, 1-10V of zelfs KNX.

De ene dim bare led-lamp is de andere niet. Daar kan men ook hele verhalen over vertellen. Vooral de minimale dim stand van goedkopere lampen die gewoon nog te fel is en de slechte dim curve.

Een 200W dimmer kan echt geen 200W led-dimmen. Daar mag je als vuistregel uitgaan van 10% dus 20W maar dan kom je ook weer uit bij het minimale aansluitvermogen.
Nu zijn de nieuwste generatie dimmers wat beter geschikt voor led lichtbronnen gelukkig.

Wil je de verlichting dimmen om het donkerder te hebben dan kies je voor led.
Wil je de verlichting dimmen om een gezellige warme sfeer te creëren dan kun je het best voor halogeen kiezen.
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Dimmen

Bericht door pvhuf »

nickv schreef:Als beginner heb ik al veel gelezen op verscheidene fora over (KNX) domotica. Dimmen lijkt hierbij een nogal fel besproken topic. Hierbij stel ik mijzelf de vraag waarom dat precies is. Komt dit door de complexiteit ervan? De kostprijs? ...? Zou iemand hierbij wat duiding kunnen geven?

Zoals ik het zie (opnieuw door beginners-ogen) verschillen de benodigde voorzieningen niet zo veel van een geschakeld lichtpunt. Of ben ik hierin al verkeerd? ;)
  • Dimactor (ipv schakelactor)?
  • Bekabeling (standaard 3G1,5 zoals bij andere lichtpunten)?
  • Halogeen / led spot?
Wat zijn zowat de valkuilen en/of aandachtspunten bij het kiezen van deze componenten? Waarop moet er zeker worden gelet?

Nick
1) dimactoren zijn duur.
2) halogeen spots worden door 3G25 gevoed indien ze laagspanning zijn.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Dimmen

Bericht door nickv »

Ik heb me al wat meer ingelezen intussen over de dimmogelijkheden en hoe deze geïntegreerd kunnen worden in KNX. Voor degene die het gevolgd hebben was ik zelfs bij de gelukkigen van de KNX advent calendar en won een KNX DALI gateway van Siemens die nog wel eens van pas zou kunnen komen!

Ik had dan ook nog een aantal algemene vragen specifiek over de aansluiting van verlichting op zulke DALI trafo's en/of drivers. Ik zag bijvoorbeeld een DALI LED driver van EldoLED met 1 DALI ingang en 2 kanalen als uitgang.
  • Binnen mijn DALI systeem wordt dit dus beschouwd als 1 dimbare ballast / één adresseerbare ECG?
    M.a.w. de 2 uitgangskanalen kunnen niet apart worden gedimd (bvb kanaal 1 - 20%, kanaal 2 - 10%, enz...)
  • Bij de elektrische bekabeling in mijn woning zijn sommige lichtpunten doorgelust / in serie geschakeld, omdat deze altijd samen aan-uit geschakeld of gedimd zullen worden. Kan deze zonder meer op 1 uitgangskanaal van zulk een trafo / LED driver gehangen worden? Of zijn er hier beperkingen?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Dimmen

Bericht door egfdevos »

Bij beide vragen hangt het volledig van specificaties van de ballast af.
Edwin
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Dimmen

Bericht door nickv »

egfdevos schreef:Bij beide vragen hangt het volledig van specificaties van de ballast af.
Kan je een beetje meer uitweiden over welke specificaties je het dan hebt? ;)
xorcrud
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 22:35

Re: Dimmen

Bericht door xorcrud »

Dimmen is inderdaad nogal ingewikkeld eh.
Voor mijn komende renovatie en installatie van KNX plan ik vnl op het gebruik van LED verlichting. Tenzij sfeer halogeen vereist.

Het blijft echter nogal moeilijk om de verschillende onderdelen correct te begrijpen. (Heeft er iemand ooit een artikel geschreven over alle verschillende actuators en sensors? Ik vind dit nergens terug.)

Dimming actuators
Verschillende types die ik terug vind:
  • -->simpelweg de dimming actuator
    -->LED dimming actuator (is dat dan 0-10v?)
    -->Universal actuator (deze detecteert het een en ander op basis van aangesloten lamp, maar wat juist?)
Welke parameters helpen mij in het beslissen voor een dimming actuator?
  • - kan een universele dimmer 12x verschillende types van verlichting aansturen. Bijvoorbeeld 4 kringen met gloeilampen. 2 Halogeen kringen en 6 LED kringen? Kan ik makkelijk overstappen van LED naar halogeen - door enkel en alleen de lamp te vervangen?
    - een LED dimmer... kan waarschijnlijk nooit dimmen voor gloeilampen?
    - ...
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Dimmen

Bericht door egfdevos »

xorcrud schreef: Het blijft echter nogal moeilijk om de verschillende onderdelen correct te begrijpen. (Heeft er iemand ooit een artikel geschreven over alle verschillende actuators en sensors? Ik vind dit nergens terug.)
Simpel antwoord: Nee, er is gewoonweg teveel.
xorcrud schreef: Welke parameters helpen mij in het beslissen voor een dimming actuator?
Eerst je verlichting kiezen en dan pas de bijpassende dimmer zoeken.

230V retrofit LED lampjes zijn uit den boze!
Edwin
Plaats reactie