starters vraagjes

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
phino
Berichten: 35
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 21:48

starters vraagjes

Bericht door phino »

ik ben bezig met het leggen van de buskabel, maar ik twijfel als ik hem goed gelegd heb. Ik heb een ster-topologie gemaakt, maw:
ik vertrek bv van de kast naar een eerste schakelaar, uit dat potje vertrek ik met 2 nieuwe kabels, 1 kabel naar bv de woonkamer, en 1 naar de gang enz enz ...
ook vertrek ik verschillende keren vanuit de kast, omdat de afstand zo veel korter was. zo heb ik bv 1 kabel naar de slaapkamer, 1 kabel naar de living + hal, 1 kabel naar de bureau ....

ik neem aan dat dit nogsteeds 1 lijn is? en ik al die kabels tesamen in 1 wagoklem mag steken en aansluiten op de voeding? of ben ik mis?

ook ben ik wat prijzen aan het opvragen van schakelaars. zo kwam ik bij berker uit. maar deze hebben allen een buskoppelaar nodig van 80€ + schakelaar (6voudig bv) van 95€. dwz 175€ per schakelaar, en ik heb er zoon 25 nodig :shock: :?

ook wou ik een rookmelder en bewegingssensors voorzien, prijs van de rookmelder is iets van 45€, maar komt daar dan ook een buskoppelaar van 80€ bij? of heb je ook goedkopere?
labtekgek
Berichten: 20
Lid geworden op: za 02 mei 2009, 15:33

Re: starters vraagjes

Bericht door labtekgek »

kabel lijkt me in orde

wat betreft de schakelaars
je kunt voor de ruimte`s waar `s je vaak komt een mooie schakelaar plaatsen berker biq bv
maar voor andere ruimte kun je ook een 7514 2000 plaatsen dezeis met busaankoppelaar voor ong 45 euro
spaart een hoop uit
heb je wel de software om te programmeren?
gr marcel
labtekgek
Berichten: 20
Lid geworden op: za 02 mei 2009, 15:33

Re: starters vraagjes

Bericht door labtekgek »

wat betreft rookmelders
je kunt ook een gekoppelde melder`s pakken kosten 20 euro en met een binare ingang aansluiten op je bus
phino
Berichten: 35
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 21:48

Re: starters vraagjes

Bericht door phino »

ETS3 heb ik ja.

en hoe werkt het met die binaire ingang? wat moet ik dan voorzien? gewoon buskabel tot aan de rookmelder?
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: starters vraagjes

Bericht door Wijnand »

elk merk heeft wel een 2v binaire ingang (ABB en Hager gebruik ik meestal), deze plaats je in de inbouwdoos achter je "conventionele"-rookmelder. Geen hulpspanningingen voor hodig, deze haalt is van de bus af. Dus gewoon een buskabel naartoe trekken.
Je gaat het bij EIB pas over meerdere lijnen hebben, als je ze met elkaar gaat koppelen met lijnkoppelaars. Maar in woonhuizen is dit meestal niet nodig en ook wel erg duur. Het is pas nodig als je meer dan 64 (klopt ook niet helemaal, maar dat is een wat lastiger verhaal) deelnemers hebt. Of als je in een kantoor de verdiepingen netjes wil scheiden.
sdep
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 27 feb 2009, 23:53

Re: starters vraagjes

Bericht door sdep »

Labtegek,

Waar kunnen we de 7514 2000 vinden aan 45 euro in belgie ?

Bij eibmarkt kost deze maar 50 euro incl BTW .

Mvg
phino
Berichten: 35
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 21:48

Re: starters vraagjes

Bericht door phino »

ziezo, de eerste onderdelen zijn binnen. Maar ik loop al meteen op een probleem!

ik heb een voeding, een actor en een ip interface.

lampje voeding: ok
actor doet totaal nix, ook niet handmatig te bedienen blijkbaar, maar als je de knop indrukt, gaat het rode ledje branden, dus denk dat dat ok is
ip interface doet totaaaaaaal niets, geen lichtje niets ... krijg ook geen bus verbinding met de laptop. kheb er een crossedcable tussen gestoken, maar wat voor instellingen heb je verder nog nodig?
heeft die interface mss apparte voeding nodig? want daar zijn klemmen aan voor voeding. maar dacht dat die genoegd had met de busvoeding?

is een weinzierl knx ip interface 730
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: starters vraagjes

Bericht door ligth011 »

vertel eerst eens welke merk de spullen zijn en het type.
Mag aan nemen dat je alles met bus draad heb verbonden en de ip met het netwerk.
Ik weet niet zeker of je geen usb interface of rs232 de 1e keer nodig heb om te programmeren.
Verder zal een druk knop ook handig zijn in je proef opstelling.
phino
Berichten: 35
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 21:48

Re: starters vraagjes

Bericht door phino »

ligth011 schreef:vertel eerst eens welke merk de spullen zijn en het type.
Mag aan nemen dat je alles met bus draad heb verbonden en de ip met het netwerk.
Ik weet niet zeker of je geen usb interface of rs232 de 1e keer nodig heb om te programmeren.
Verder zal een druk knop ook handig zijn in je proef opstelling.
als interface: wienzierl 730
actor: berker 8voudig
voeding: berker 640mA
drukknop: berker b3, 3voudig

ik ben er ondertussen al achter dat de interface dus wel degelijk een voeding nodig heeft.
alles is nu inorde, alles werkt zoals het hoort.

enkel lukt het me nog niet meteen om er met de ETS in te geraken.

dit is wat ik tot nu toe gedaan heb:

- aangesloten via een router
- in de router het ip-adres opgezocht en dat heb ik nu reeds verkregen 192.168.1.12 bleek het te zijn.
- deze parameters meegegeven in de ets, bij de eigenschappen van de ip interface
- rechts geklikt op de interface => programmeren => induvidueel programmeren => dan blijft er staan: druk op de programmeer toets. ik doe dit, maar dat lijkt niets uit te maken.

verder dan dit kom ik niet, iemand een idee?
phino
Berichten: 35
Lid geworden op: za 15 aug 2009, 21:48

Re: starters vraagjes

Bericht door phino »

OK,
dat probleem is ook al opgelost. Ik moest de ip-settings nog meegeven in de ets opties.
ik heb verbinding, kan alle adressen programmeren. maar als ik de applicatie wil programmeren krijg ik altijd een fout dat de buskoppelaar niet juist is, namelijk dit:


Start: 21:56:17, Einde: 21:56:17
Niet-compatibele BCU versie $0012 (vereist: $0705).

ik veronderstel dat dit wilt zeggen dat er een functie actief staat die niet ondersteund word door de buskoppelaar? maar begin dit maar eens uit te zoeken wat dat is. hij geeft het zelf niet aan. En naar zeggen van de verkoper is deze buskoppelaar degene met de meeste opties. of heb ik iets fout gedaan? miss herkend hij een ander component als die drukknop?
Plaats reactie