Met alarm verlichting uit/in schakelen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
chevcamaro
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 03 nov 2010, 20:37

Met alarm verlichting uit/in schakelen

Bericht door chevcamaro »

Hallo,

Ik wil met een alarm contact de verlichting uitschakelen,en als er weer uitgeschakeld word ,wil ik de verlichting(contacten 1t/m8) vertraagd en 1 voor 1 laten inschakelen.
De contacten 1 t/m 8 kunnen ook op het touchscreen worden in/uit geschakeld,en de status word weer gegeven op de knop.

Kan ik met de gira schakactor normaal in/uit schakelen ,en met het kontakt van de binaire ingang uit schakelen (alarm),
en vertraagd inschakelen, en dat de status op de knoppen op het touchscreen over eenkomt?

Naar mijn idee kan de gira schakactor niet schakelen en vertraagd inschakelen op 1 contact.

gebruikte componenten:

1 gira infoterm(207205)
1 gira schakactor 8v(104600)
1 gira binaire ingang(111900)

Met vriendelijke groet chevcamaro
speedyx
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 apr 2010, 19:35

Re: Met alarm verlichting uit/in schakelen

Bericht door speedyx »

mijn beste,

Zelf heb ik een touch screen van abb comford touch 8136-500
en heb ik hetzelfde gedaan daar was het heel simpel
het uitschakelllen van jou verlichting is geen probleem denk ik zo toch, ???

als de ingang van jou binaire ingang hoog wordt 1 dus schakel jij een scene op jou infoterminal 0 ( bijvoorbeeld)
deze scene schakeld alles uit uitgang 1/8 schakelaktor
als jij op je alarm systeem uitschakeld word de binaire ingang laag 0 dus
hiermee schakel jij een scene 1 aan, in scene 1 word uitgang 1/8 1 voor 1 aangezet met een door jou zelf veranderebare tijd aangezet

en die status van jou aktor kan je dan toch heel eenvoudig op jou info terminal weergeven

ik hoop dat ik je ermee genoeg geholpen heb, groet rene.
chevcamaro
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 03 nov 2010, 20:37

Re: Met alarm verlichting uit/in schakelen

Bericht door chevcamaro »

Hallo,

Ben sinds kort met knx ets4 bezig dus voor mij is het nog veel proberen en uitzoeken en vragen stellen.


Het uitschakelen van de verlichting is geen probleem,zat alleen met de gira schakactor 8v(104600) te stoeien.
Als ik tijdvertraging activeer dan komt er in het topologie venster geen functie tijdvertraging bij te staan, selecteer
ik gewoon schakelen (tijdvertraging wel geactiveerd) dan werkt hij gewoon als tijdvertragend.
dus als ik contact 1/tm 3 van de schakactor wil bedienen op het paneel (aan/uit) en met het alarm
de verlichting uit schakelen,en contact 1 t/m 3 weer vertraagd inschakelen heb ik volgens mij een probleem.

Bedankt voor de reactie, en ik ga het even met de scene functie proberen.
chevcamaro
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 03 nov 2010, 20:37

Re: Met alarm verlichting uit/in schakelen

Bericht door chevcamaro »

Hallo,

zat op het forum het volgende te lezen:
Ik ben vertrokken van 1 contact, bediend door 2 schakelaars (via een TOGGLE functie), en 1 centrale "alles uit knop" (stuurt een OFF commando).
Een eerste groepsadres bevat het fysische adres van het contact, de 2 toggling bedieningsknoppen, en de "alles uit" knop. Alle sensoren zijn hierbij zendend (S).
Een tweede groepsadres bevat het fysische adres van het contact, en het NIET zendend fysisch adres horend bij de "alles uit" knop.

De TOGGLE commando's sturen de status van de LED's aan dmv. het switching feedback object van het contact.
Het OFF commando gaat de status bijwerken (van beide toggling sensoren) gebruik makend van het niet zendend adres van de OFF knop, via de bus.
en kwam tot te conclusie dat ik het zendend groepsadres begrip niet helemaal begrijp.

In het eerste groepsadres zitten: het contact, de 2 toggling bedieningsknoppen, en de "alles uit" knop(alles zendend)
In het tweede groepsadres zitten: adres van het contact, en het NIET zendend fysisch adres horend bij de "alles uit" knop

Zodra een van de schakelaars word bediend zend hij een bericht naar alle componenten in die groep dat ze aan/uit moeten gaan,maar hoe reageert het tweede groeps adres daar op?Wat doet het NIET zendend adres van de "alles uit" knop?
Plaats reactie