Programmatie aanpassen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Alice
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 08:11

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door Alice »

HIer ben ik terug met een vraagje. In onze programmatie zijn 2 dingen die me opvallen:
  1. Er zijn lege groepsadressen (in ETS) waarmee niets gedaan wordt in de Girahomeserver. Hebben die een functie die ik over het hoofd zie, of zijn die overbodig?
  2. Er zijn groepsadressen (in ETS) waar zich enkel componenten van de schakelkast in bevinden en geen knop aan is vast gemaakt. Waarom zou dat zijn? Hebben die een nut? Of zijn die overbodig?
Sorry voor de vele vragen....
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door egfdevos »

Normaal doet een leeg GA niks.
Even opletten of ze hem niet toch in de HS ergens voor gebruiken ipv een intern adres.

Als er maar een enkel object in staat. Dan kan het voor de HS zijn voor status of logica.


In een installatie met meerdere lijnen gebruik je meestal dummy objecten om de filtertabellen automatisme te vullen.
Als ik veel zin heb wil ik ze bij een enkele lijn ook nog wel eens doen om door de project controle van ETS te komen.
De HS zit dan meestal in de hoogste lijn. Dus moet je wel vertellen welke GA naar een andere lijn mogen.
Edwin
Alice
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 08:11

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door Alice »

  1. In onze programmatie merk ik dat een deel van de sferen geprogrammeerd is door in ETS componenten uit de zekeringskasten in een groepadres is gestop. In een ander deel van de sferen wordt de sfeer ingevuld in de homeserver. Dit is denk ik een gevolg doordat 3 verschillende mensen geprogrammeerd hebben. Wat is de beste (properste manier) om te programmeren? Ik zou graag dat de 'code' eenduidig is en zou dan ook 1 manier kiezen om verder te werken;
  2. Als dus naar enkele groepsadressen kijk, zitten er een paar componenten in van de schakelkast. Hieronder bijvoorbeeld, zit er in het groepadres een geschakeld stopcontact (de rest van de sfeer wordt geprogrammeerd in de homeserver).
    Afbeelding
    Nu had ik het groepadres veranderd, en ik dacht dan moet ik component herprogrammeren. Maar, dat lukt niet. Hieronder een screenshot van de component.
    Afbeelding
    Wat doe ik verkeerd?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door 747driver »

egfdevos schreef:Ik vind het importeren van GA in HS in een werkende installatie welke je zelf niet gemaakt hebt nogal een risico.
Weet uit ervaring dat er wel eens DPT verschillen kunnen zijn.
Denk dat het importeren in een leeg HS project met "Synchronise data types" aangevinkt wel handig is.
Wanneer je alle data types in je HS correct hebt zou ik daarna deze "Synchronise data types" niet meer aanvinken bij het opnieuw importeren.
Zo heb ik bv een paar 8-bit objecten welke bij importeren een percentage worden terwijl het 0-255 moet zijn.

Een ander nadeel wat ik in mijn installatie ondervind is wanneer je sommige Communicatie Objecten in je Homeserver een range wil geven.
Zo heb ik bv een CO2 sensor welke een waarde tussen 0 en 2000 verstuurd.
Bij gebruik van de Function template "Sensor with limit" in QuadConfig zal de schaal zich aanpassen aan de maximale waarde van het gebruikte Communicatie Object.
Indien dat in ETS een 2-byte Data Point Type is zal bij importeren in de HS de maximum waarde 670760 zijn voor dat object.
In QuadConfig is de Maximum waarde voor het object in genoemde template dan dus 670760 terwijl dat 2000 moet zijn.
Zelfs als de waarde van het object 2000 is zal "het metertje" geheel links in de hoek blijven staan...
1 maal manueel de min en max waarde wijzigen en daarna de "Synchronise data types" niet meer gebruiken.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door egfdevos »

747driver schreef:
egfdevos schreef:Ik vind het importeren van GA in HS in een werkende installatie welke je zelf niet gemaakt hebt nogal een risico.
Weet uit ervaring dat er wel eens DPT verschillen kunnen zijn.
Denk dat het importeren in een leeg HS project met "Synchronise data types" aangevinkt wel handig is.
Wanneer je alle data types in je HS correct hebt zou ik daarna deze "Synchronise data types" niet meer aanvinken bij het opnieuw importeren.
Zo heb ik bv een paar 8-bit objecten welke bij importeren een percentage worden terwijl het 0-255 moet zijn.

Een ander nadeel wat ik in mijn installatie ondervind is wanneer je sommige Communicatie Objecten in je Homeserver een range wil geven.
Zo heb ik bv een CO2 sensor welke een waarde tussen 0 en 2000 verstuurd.
Bij gebruik van de Function template "Sensor with limit" in QuadConfig zal de schaal zich aanpassen aan de maximale waarde van het gebruikte Communicatie Object.
Indien dat in ETS een 2-byte Data Point Type is zal bij importeren in de HS de maximum waarde 670760 zijn voor dat object.
In QuadConfig is de Maximum waarde voor het object in genoemde template dan dus 670760 terwijl dat 2000 moet zijn.
Zelfs als de waarde van het object 2000 is zal "het metertje" geheel links in de hoek blijven staan...
1 maal manueel de min en max waarde wijzigen en daarna de "Synchronise data types" niet meer gebruiken.
Daar was dat vinkje dus voor. Is alweer veel te lang geleden dat ik een nieuwe installatie had met een HS.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door Dré »

@Alice

Is het niet zo, dat ze bij gewoon aan/uit alles wat mee moet schakelen in dezelfde groepsadres hebben gedaan en alles wat met een percentage moet worden aangestuurd, zoals scenes met sfeer en zo dat ze dat via de Home Server hebben laten lopen?

Ik zelf zou zo veel mogelijk via de schakelaars en actoren zelf laten uitvoeren, maar scenes als sfeer tv kijken en zo, daar een eenheid in aanhouden om die via de Homeserver te laten uitvoeren, denk dat dat een makkelijkere manier is om scenes te beheren.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door egfdevos »

Alice eerst even een vraag vanuit mijn kant ter verduidelijking.
Wat verstaat u onder een sfeer?

Voor mij betekent een sfeer = een scene.
Een scene is het oproepen van een voor-gedefinieerde toestand van een groep actoren. Dit gebeurd aan de hand van het scene communicatie object van een bedienelement in combinatie met actoren. (Stuurt scene2, iedereen gaat naar toestand voor scene2.)

Voor mij betekent een schakeling; Een enkele of een groep actoren naar een absolute toestand sturen. (Stuurt "aan" iedereen gaat naar toestand "aan".)

Ik ga eens proberen een soort van antwoord te geven op je vragen.
  1. De keuze voor het duurdere KNX domotica systeem over een ander (goedkoper) vergelijkbaar systeem. Heeft meestal een tweetal belangrijke redenen. De eerste is het zeker weten dat gedurende de gebruiksperiode van het gebouw er altijd componenten te verkrijgen zullen zijn. Je bent niet afhankelijk van een enkele leverancier en de standaard zal in belangrijke mate achterwaarts compatible zijn.
    De tweede reden iets minder belangrijk voor een woning maar wel belangrijk voor een groter object. Is de zeer stabiele werking doordat er geen grote "Single Point of Failure" is. Als een component kapot gaat blijft de rest zo goed als het kan doorwerken.(Voor belangrijke lijnen een tweede back-up voedingsmodule.)
    Je moet zo denken als de HS kapot gaat heb ik dan nog genoeg functionaliteit over in mijn woning om minimaal te blijven functioneren. Is het antwoord "Nee" dan zit je installatie niet goed in elkaar.
    Eenduidige code is leuk maar je hebt dit systeem juist ook voor zijn flexibiliteit. Gebruik wat toepasselijk is voor elke afzonderlijke situatie.
  2. Ik neem aan dat je bedoelt dat er zich nog een bedienelement bevind in de HS?
    Bijvoorbeeld een aan/uit knop en/of een alles uit knop.
    Als deze in de HS als aan/uit bedienelement zit. Dan mis ik bij Object 30: Output B- Switch de "R" vlag.
    En doen moet er in de HS bij de "Communication objects" even een vinkje worden gezet bij "query during starting"
    Als de HS opstart word gelijk de toestand van deze schakeling uitgelezen. Met het zetten van de R vlag word de toestands opvraag ook beantwoord. (1 R vlag per GA) Als iets ook nog door logica etc heen gaat zou ik retentative memory ook aanvinken. Dan blijven die gegevens na programmeren van de HS ook bewaard.
Edwin
Alice
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 08:11

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door Alice »

egfdevos schreef: De keuze voor het duurdere KNX domotica systeem over een ander (goedkoper) vergelijkbaar systeem. Heeft meestal een tweetal belangrijke redenen. De eerste is het zeker weten dat gedurende de gebruiksperiode van het gebouw er altijd componenten te verkrijgen zullen zijn. Je bent niet afhankelijk van een enkele leverancier en de standaard zal in belangrijke mate achterwaarts compatible zijn.
De tweede reden iets minder belangrijk voor een woning maar wel belangrijk voor een groter object. Is de zeer stabiele werking doordat er geen grote "Single Point of Failure" is. Als een component kapot gaat blijft de rest zo goed als het kan doorwerken.(Voor belangrijke lijnen een tweede back-up voedingsmodule.)
Je moet zo denken als de HS kapot gaat heb ik dan nog genoeg functionaliteit over in mijn woning om minimaal te blijven functioneren. Is het antwoord "Nee" dan zit je installatie niet goed in elkaar.
Eenduidige code is leuk maar je hebt dit systeem juist ook voor zijn flexibiliteit. Gebruik wat toepasselijk is voor elke afzonderlijke situatie.
Daar hebt u een punt. Zover had ik nog niet gedacht.
Nu ja, het is relatief natuurlijk: als de homeserver het begeeft, zal mijn grootste zorg er niet in bestaan dat de alles uit knop niet werkt. Maar, het is inderdaad een goede manier om beslissingen te nemen.
Eenduig wil niet altijd zeggen: allemaal het zelfde, er moet gewoon een duidelijke filosofie/gedachtengang (die duidelijk is voor iedereen) achter zitten. ;)

Dank u voor de goede uitleg. Ik had er veel aan.
Alice
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 08:11

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door Alice »

egfdevos schreef:Ik neem aan dat je bedoelt dat er zich nog een bedienelement bevind in de HS?
Bijvoorbeeld een aan/uit knop en/of een alles uit knop.
Als deze in de HS als aan/uit bedienelement zit. Dan mis ik bij Object 30: Output B- Switch de "R" vlag.
En doen moet er in de HS bij de "Communication objects" even een vinkje worden gezet bij "query during starting"
Als de HS opstart word gelijk de toestand van deze schakeling uitgelezen. Met het zetten van de R vlag word de toestands opvraag ook beantwoord. (1 R vlag per GA) Als iets ook nog door logica etc heen gaat zou ik retentative memory ook aanvinken. Dan blijven die gegevens na programmeren van de HS ook bewaard.
Ik moet bekennen dat ik het nog niet snap. Voor zover ik het doorheb, moet je sferen kunnen maken om bepaalde groepen van component (lichten) uit te zetten (vb. sfeer alles uit) maar moet je ook sferen kunnen maken om groepen van componenten(lichten) aan te zetten. Dus, moet je toch op een of andere wijze kunnen zeggen of hij een 0 of een 1 moet sturen. Maar, bij alles wat ik nu gedaan heb, zie ik nergens in dat ik dit al aan het systeem heb 'gezegd'. Of zie ik het verkeerd?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Programmatie aanpassen

Bericht door Dré »

Die 0 en die 1 is dat niet door dat je op de schakelaar drukt die een 0 of 1 stuurt en dus die uitgangen die allemaal in dat groepsadres staan dan aan of juist uit gaan?
Plaats reactie