Probleem KNX ?

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Capaburro
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 18:25

Probleem KNX ?

Bericht door Capaburro »

Hallo,
de buitenverlichting hier bestaat vooral uit led verlichting (strips, spotjes, zwembad onderwater leds).
De buitenverlichting is zo ingesteld dat ze automatisch aanspringen wanneer het donker wordt en terug uitgaan als het terug licht wordt.
Over de jaren heen, hebben we meer dan regelmatig dat deze leds stukgaan. Waar we de leds kopen vinden ze het niet normaal dat ze zo dikwijls stuk gaan. (op 6j tijd, is de zwembadverlichting al 2x vervangen geweest, dure ledstrip die lang moest meegaan ook na 1.5j stuk, spotjes ook regelmatig te vervangen etc, is een dure aangelegenheid aan het worden)

Ik ken niet genoeg over domotica en electriciteit om te achterhalen waar het probleem zou zitten en OF het iets met de domotica kan te maken hebben. Onze electricien heeft alles al paar keer uitgemeten en volgens hem alles OK maar hij kent geen KNX.
Is er iets in de domotica (of koppeling van domotica met de verlichting) dat kan veroorzaken dat al deze verlichting voortijdig stukgaat?
Er zijn verder geen problemen, dus het is niet zo dat de zekeringen er soms uitvliegen ofzo, en in de electriciteitskast zijn er ook geen zaken die stukgaan. Enig idee waar ik dit moet gaan zoeken?

(ter info, ik heb een KNX systeem met Gira HomeServer)
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Probleem KNX ?

Bericht door egfdevos »

Dit is geen KNX probleem maar een gewoon elektriciteit probleem.

Ik neem aan dat al deze buitenverlichting etc. niet achter een enkele schakeluitgang zit.

Heeft uw elektricien een paar dagen een meter in de elektriciteit kast gehangen?
Zo niet, vraag dan om een schrijvende meting over een periode van minimaal een paar dagen.
Edwin
Capaburro
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 18:25

Re: Probleem KNX ?

Bericht door Capaburro »

De electricien heeft de kast uitgemeten maar geen "monitoring" opgezet zoals jij beschrijft.
Dit zou inderdaad een betere optie zijn dan gewoon alles uit te meten.

Hoe deze buitenverlichting gekoppeld zit weet ik niet, maar in de tuinberging hangt een aparte kast met actoren dus ik vermoed dat dat wel zal in orde zijn.

Ik vroeg me gewoon af of door een schakeling die gedaan wordt via KNX/GiraHS eventueel iets "verkeerd" kan gebeuren op electrisch niveau. Een kleine spanningspiek of iets dergelijks. Ik ken er niks van en probeer mee te denken aangezien de betrokkenen niet echt veel moeite doen om te redeneren waar het probleem kan zitten.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Probleem KNX ?

Bericht door KNX_Steven »

Dat is een typische ractie: "Dat is domotica, daar ken ik weinig van, dus het probleem zal wel aan die elektronische snufjes liggen".

Maar.
Elke dag schakelen, 365 x per jaar ... Misschien is gewoon al het aantal schakelcycli te groot? LEDs and LED drivers, ook duurdere, gaan vaak eerder defect door teveel te schakelen dan door een aantal branduren.

Wat was er overigens "kapot"? De driver(s) of de LED lampen/strips zelf?
Ik ga ervan uit dat de correcte apparatuur is gekozen, maar is ze ook volgens de instructies geplaatst?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Probleem KNX ?

Bericht door Dré »

nee dit lijkt geen KNX probleem.
Ik zou eerder denken dat dat de spanning misschien te hoog of te laag is of slechte verbinding maakt.
Of misschien dat de bekabeling onjuist is (te dun).
Of zoals hierboven al beschreven is de montage wel juist?

Van alles wat volgens jou te snel stuk gaat, komt dat allemaal vanaf de sturing bij de beregeningsinstallatie, want misschien dat anders iets mis is bij tussen de voeding van de hoofdkast naar deze ruimte?
Capaburro
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 18:25

Re: Probleem KNX ?

Bericht door Capaburro »

KNX_Steven schreef:
vr 26 mei 2023, 13:22
Dat is een typische ractie: "Dat is domotica, daar ken ik weinig van, dus het probleem zal wel aan die elektronische snufjes liggen".

Maar.
Elke dag schakelen, 365 x per jaar ... Misschien is gewoon al het aantal schakelcycli te groot? LEDs and LED drivers, ook duurdere, gaan vaak eerder defect door teveel te schakelen dan door een aantal branduren.

Wat was er overigens "kapot"? De driver(s) of de LED lampen/strips zelf?
Ik ga ervan uit dat de correcte apparatuur is gekozen, maar is ze ook volgens de instructies geplaatst?
Het zijn de ledlampen/strips zelf die stukgaan.
Ik mag toch hopen idd dat ze volgens de instructies geplaatst zijn, maar als leek kan ik dat natuurlijk niet beoordelen.
Voor de rest gaat er niks stuk, in de kast ook geen problemen
Capaburro
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 18:25

Re: Probleem KNX ?

Bericht door Capaburro »

Dré schreef:
vr 26 mei 2023, 19:58
nee dit lijkt geen KNX probleem.
Ik zou eerder denken dat dat de spanning misschien te hoog of te laag is of slechte verbinding maakt.
Of misschien dat de bekabeling onjuist is (te dun).
Of zoals hierboven al beschreven is de montage wel juist?

Van alles wat volgens jou te snel stuk gaat, komt dat allemaal vanaf de sturing bij de beregeningsinstallatie, want misschien dat anders iets mis is bij tussen de voeding van de hoofdkast naar deze ruimte?
bij aanleg tuin en plaatsing tuinberging, heeft men alles verlengd tot daar (electriciteit + KNX).
Electriciteitskabel die van hoofdkast naar tuinberging gaat, is zeker dik genoeg.
Alles wat buitenverlichting betreft wordt dus vanaf daar gedaan, in de tuinberging staan dus aparte schakelkasten.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Probleem KNX ?

Bericht door brammetje »

Ik zou het niet zoeken in de KNX componenten, maar in de voeding en/of dimmers. M.a.w. zijn de juiste voedingen gebruikt voor het type LED dat er op aangesloten is. Sommige LEDs die in de handel zijn zijn bijvoorbeeld constant current, dan is een 'gewone' trafo niet geschikt. En er zijn genoeg voedingen die veel meer spanning geven dan er op het naamplaatje staat.
Capaburro
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 18:25

Re: Probleem KNX ?

Bericht door Capaburro »

brammetje schreef:
di 30 mei 2023, 13:16
Ik zou het niet zoeken in de KNX componenten, maar in de voeding en/of dimmers. M.a.w. zijn de juiste voedingen gebruikt voor het type LED dat er op aangesloten is. Sommige LEDs die in de handel zijn zijn bijvoorbeeld constant current, dan is een 'gewone' trafo niet geschikt. En er zijn genoeg voedingen die veel meer spanning geven dan er op het naamplaatje staat.
Er steken 2 voedingen in de kast voor zover ik kan zien: EDR 24 TS 30 en EDR 212 TS 100
Weet niet wat er op welke voeding zit:

Afbeelding
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Probleem KNX ?

Bericht door brammetje »

Zo te zien op hun website zijn dat gewone trafo's. Ik zou ze vervangen door LED voedingen van voldoende capaciteit. Controleer wel of de leds 'constant voltage' zijn, met name spots kunnen 'constant current' zijn. Leds hebben bij mijn weten een hoge inrush, dus tel je wattjes en zet daar een factor 1.5 op, vooral omdat je kennelijk niet dimt (en daarmee zachtjes zou opstarten).
Plaats reactie