Ik ga zeer binnenkort beginnen aan mijn nieuwbouw, uiteraard kan je tegenwoordig niet meer achter blijven op de technologie.
Dus ben ik reeds een tijdje opzoek gegaan naar een domotica systeem en alle mogelijk info ...
Eerst was ik compleet verkocht door QBus, en nog steeds vind ik dit een prachtig systeem ...
Maar het grote nadeel is dat je aan hun verbonden bent, en wie weet is er in de toekomst geen QBus meer te vinden ...
Daarna botste ik op KNX.
dit is wat ik er reeds van geleerd heb (verbeter me waar ik fout zit)
- Zeer vergelijkbaar met QBUS, vooral aansluiting, kabel en princiepe ... doch niet uitwisselbaar
- decentraal systeem, ieder component heeft zijn eigen microcontroller ...
- bus bestaat uit 2 aders
- iedere deelnemer aan het systeem kan gewoon parallel verbonden worden op die bus ...
- voor het te programmeren heb je een software als ETS nodig (1000€) en een interface (serieel, usb, wifi ...)
- ALLE merken en toestellen zijn met elkaar te mixen, zolang er het KNX of EIB logo op staat (hier ben ik niet zo heel zeker van, sommige hebben het EIB logo, maar geen KNX ... ben ik zeker dat dit compactibel is?)
waar ik nog niet uit ben:
- bij QBus heeft iedere controller een bus in en uit gang, KNX heeft dit niet ... moet je de bus-kabel gewoon aftakken naar iedere actor net zoals je bij de sensoren doet?
- heeft nu echt IEDERE lichtschakelaar, sensor, ... een buskoppelaar nodig? want zo een buskoppelaar zit rond de 70€ en je hebt in je huis al heel snel 20-25 lichtschakelaars (= +1400€) en dan heb je de schakelaars zelf nog niet eens ...

- als je lichtschakelaars plaatst met ledjes in, dan moeten deze gevoed worden door een feedbackmodule? Dus heb je buiten je EIB kabel dus TOCH nog andere kabels voor nodig ...?
welke kabel word hiervoor gebruikt? best eentje met zoveel mogelijk aders? Min pool kan je gewoon delen, en iedere led-kring 1 ader toekennen ...
- bij het zoeken naar voedingen vind ik telkens de keuze tussen 12 en 24 volt. Deze spanning dient neem ik aan, om alle actoren (modules) te voeden, en voor de spanning op de bus-kabel? Dus afhankelijk van de voeding moet ik dus men actoren gelijk kopen, en ook mijn sensors, lichtschakelaars enz enz?
- bij QBus heb je met een voeding van 500mA de mogelijkheid voor 200meter kabel te voeden (400 in totaal als je een lus maakt, maar een lus mag niet bij KNX?) Bij KNX geld dit dan ook?
- Ik wil eerst beginnen met het noodzakelijke, dus enkel alle verlichtingen op het domotica systeem te hangen, wat heb ik dan nodig? Voeding, relaismodule met bv 8 uitgangen (actor), EIB kabel, Buskoppelaar? en schakelaars. Heb ik dan al een werkend systeem of zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt voor de tijd te nemen om het al te lezen