Schakelen tussen lijnen
Schakelen tussen lijnen
Goedendag,
Ik ben redelijk nieuw met het KNX systeeem, en heb misschien een hele simpele vraag.
Ik wil graag een aanpassing maken in een bestaand KNX systeem welke bestaat uit 3 lijnen.
De oude programmering hebben we niet, dus heb ik met ETS(4, volledige licentie). De 3 lijnen uitgelezen en zo alle componenten kunnen vinden.
Alle componenten heb ik vervolgens toegevoegd door het juiste component te downloaden.
Het simpele sturen van groepen is geen probleem, zolang deze in dezelfde lijn geconfigureerd is.
Maar wanneer ik bijvoorbeeld groep 4/0/2 wil sturen, welke alleen door een actor wordt gestuurd die in lijn 1.3 zit,
Hoe kan ik deze dan sturen met een component in lijn 1.1?
Wel zitten er lijnkoppelaars tussen (alles is van Gira)? moet ik hier soms wat instellen.
Ik hoop dat mijn probleem duidelijk is?
Onderstaande afbeelding laat zien hoe ik het binnen ETS (en volgens mij fysiek ook) opgebouwd is.
[img]knx%20busstructuur.png[/img]
Hopelijk kunnen jullie mij een stukje in de juiste richting helpen?
Alvast bedankt,
Michiel.
Ik ben redelijk nieuw met het KNX systeeem, en heb misschien een hele simpele vraag.
Ik wil graag een aanpassing maken in een bestaand KNX systeem welke bestaat uit 3 lijnen.
De oude programmering hebben we niet, dus heb ik met ETS(4, volledige licentie). De 3 lijnen uitgelezen en zo alle componenten kunnen vinden.
Alle componenten heb ik vervolgens toegevoegd door het juiste component te downloaden.
Het simpele sturen van groepen is geen probleem, zolang deze in dezelfde lijn geconfigureerd is.
Maar wanneer ik bijvoorbeeld groep 4/0/2 wil sturen, welke alleen door een actor wordt gestuurd die in lijn 1.3 zit,
Hoe kan ik deze dan sturen met een component in lijn 1.1?
Wel zitten er lijnkoppelaars tussen (alles is van Gira)? moet ik hier soms wat instellen.
Ik hoop dat mijn probleem duidelijk is?
Onderstaande afbeelding laat zien hoe ik het binnen ETS (en volgens mij fysiek ook) opgebouwd is.
[img]knx%20busstructuur.png[/img]
Hopelijk kunnen jullie mij een stukje in de juiste richting helpen?
Alvast bedankt,
Michiel.
- Bijlagen
-
- knx busstructuur.png (22.37 KiB) 11561 keer bekeken
Re: Schakelen tussen lijnen
Heb nog nooit met een line coupler gewerkt maar ga ervan uit dat je 'm in je project moet plaatsen om te kunnen configureren.
Als ik bv naar de Gira 102300 kijk kun je in de parameters aangeven of ie als line coupler berichten al dan niet moet filteren cq blokkeren of doorlaten.
Als ik bv naar de Gira 102300 kijk kun je in de parameters aangeven of ie als line coupler berichten al dan niet moet filteren cq blokkeren of doorlaten.
Alles wat van de ene lijn naar de andere doorgelaten moet worden moet in de filtertabel van de LK staan.
Het programmeren van de LK's is het laatste programmeren dat je moet doen.
Je kunt bij de groeps adressen instellen of deze niet gefilterd dienen te worden.
Je kunt ze ook handmatig naar de *lijnkoppelaar slepen om ze zo in de tabel toe te voegen.
*Naar de lijn niet de lijnkoppelaar.
Het programmeren van de LK's is het laatste programmeren dat je moet doen.
Je kunt bij de groeps adressen instellen of deze niet gefilterd dienen te worden.
Je kunt ze ook handmatig naar de *lijnkoppelaar slepen om ze zo in de tabel toe te voegen.
*Naar de lijn niet de lijnkoppelaar.
Laatst gewijzigd door egfdevos op vr 06 nov 2015, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Edwin
De lijn koppelaars aan je lijnen toevoegen.
Deze zullen altijd een adres hebben eindigend met 0
In jouw geval 1.1.0, 1.2.0 en 1.3.0
Deze zullen altijd een adres hebben eindigend met 0
In jouw geval 1.1.0, 1.2.0 en 1.3.0
Edwin
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb inderdaad in elke kast een lijnkoppelaar zitten. Volgens mij moet het hiermee wel weer gaan lukken.
Wanneer ik deze met een Lijnscan op de desbetreffende lijn niet zie, betekend dat dat deze niet geprogrammeerd/actief zijn?
Ik heb inderdaad in elke kast een lijnkoppelaar zitten. Volgens mij moet het hiermee wel weer gaan lukken.
Wanneer ik deze met een Lijnscan op de desbetreffende lijn niet zie, betekend dat dat deze niet geprogrammeerd/actief zijn?
-
Je moet - in je voorbeeld - de lijnkoppelaars 1.1.0 en 1.3.0 in je project toevoegen en programmeren.
Beste is van de Filter Tabellen wel degelijk te gebruiken en niet zomaar alle groepsadressen door te laten.
Dat je de lijnkoppelaars niet zit, kan wel, als ze nog geen passen adres hebben.
Zet eens een lijnkoppelaar in programmeermodus en doe in ETS eens "lezen van het Physiek Adres door drukken van de programmeerknop". Dan moet je een antwoord zien. Als je bvb. in Lijn 1.1 scant en je Lijnkoppelaar antwoordt met 15.15.255, weet je meteen waarom de lijnscan niets oplevert.
Hou ons hier op de hoogte.
Beste is van de Filter Tabellen wel degelijk te gebruiken en niet zomaar alle groepsadressen door te laten.
Dat je de lijnkoppelaars niet zit, kan wel, als ze nog geen passen adres hebben.
Zet eens een lijnkoppelaar in programmeermodus en doe in ETS eens "lezen van het Physiek Adres door drukken van de programmeerknop". Dan moet je een antwoord zien. Als je bvb. in Lijn 1.1 scant en je Lijnkoppelaar antwoordt met 15.15.255, weet je meteen waarom de lijnscan niets oplevert.
Hou ons hier op de hoogte.
Ik heb zoals je zei een adres opgehaald d.m.v. een programmeerknop en adres 1.1.0 kwam naar voren...
Nu heb ik het adres van de USB interface welke op 15.15.155?? stond even naar een vrij adres(1.1.70) gezet, en nu kan ik de LK ook uitlezen.
(en overigens ook van de overige componenten op andere lijnen).
Hierbij staat bij de waarde van de Filtertabel het volgende:
0/0/1 1/0/1-1/0/4 2/0/0 2/1/0
en bij groepconfiguratie:
Hoofd naar Sub: gebruik filtertabel
Sub naar Hoofd: gebruik filtertabel
dat wil zeggen dat genoemde groepen doorgelaten worden?
Nu heb ik het adres van de USB interface welke op 15.15.155?? stond even naar een vrij adres(1.1.70) gezet, en nu kan ik de LK ook uitlezen.
(en overigens ook van de overige componenten op andere lijnen).
Hierbij staat bij de waarde van de Filtertabel het volgende:
0/0/1 1/0/1-1/0/4 2/0/0 2/1/0
en bij groepconfiguratie:
Hoofd naar Sub: gebruik filtertabel
Sub naar Hoofd: gebruik filtertabel
dat wil zeggen dat genoemde groepen doorgelaten worden?
-
Ik weet niet waar je die Groepsadressen gelezen hebt.
a) Als dat groepsadressen zijn die je via de bus g-hebt uitgelezen uit de Filtertabel van de Lijnkoppelaar, dan ja.
b) Als je dat enkel in je ETS ziet, dan moet je je Lijnkoppelaar wellicht eerst nog downloaden.
Als je weet of een GA door een actuator gebruikt wordt, kan je dit gemakkelijk testen: sluit je USB aan aan de "andere kant" avn de Lijnkoppelaar als waar de actuator zit en stuur vanuit ETS een groepentelegram op dat groepadres (aan&uit, dimmen..) en kijk of je reactie ziet. Indien wel, is je LK nu OK, indien niet, nagaan wat er scheelt: mss. een parameterinstelling of zo.
NOOT Zet steeds in ETS je "locale Fysieke Adres" juist in.
Bvb. zit je aan de Main Line van je Lijnkoppelaar 1.1.0 , gebruik dan 1.0.x; zit je aan de secundaire "onder"kant, gebruik dan 1.1.x.
a) Als dat groepsadressen zijn die je via de bus g-hebt uitgelezen uit de Filtertabel van de Lijnkoppelaar, dan ja.
b) Als je dat enkel in je ETS ziet, dan moet je je Lijnkoppelaar wellicht eerst nog downloaden.
Als je weet of een GA door een actuator gebruikt wordt, kan je dit gemakkelijk testen: sluit je USB aan aan de "andere kant" avn de Lijnkoppelaar als waar de actuator zit en stuur vanuit ETS een groepentelegram op dat groepadres (aan&uit, dimmen..) en kijk of je reactie ziet. Indien wel, is je LK nu OK, indien niet, nagaan wat er scheelt: mss. een parameterinstelling of zo.
NOOT Zet steeds in ETS je "locale Fysieke Adres" juist in.
Bvb. zit je aan de Main Line van je Lijnkoppelaar 1.1.0 , gebruik dan 1.0.x; zit je aan de secundaire "onder"kant, gebruik dan 1.1.x.
Bedankt,
Ja deze gegevens heb ik inderdaad uit de LK zelf. De programmering moet ik namelijk helemaal opnieuw opbouwen om een bestaande installatie heen. Deze hebben we namelijk nooit in ons bezit gekregen.
Laatste vraag, hoe voeg ik een groepsadres toe aan een LK? simpele "drag and drop" wordt niet geaccepteerd.
Ja deze gegevens heb ik inderdaad uit de LK zelf. De programmering moet ik namelijk helemaal opnieuw opbouwen om een bestaande installatie heen. Deze hebben we namelijk nooit in ons bezit gekregen.
Laatste vraag, hoe voeg ik een groepsadres toe aan een LK? simpele "drag and drop" wordt niet geaccepteerd.
Sorry, mijn fout. Je kunt je GA toevoegen door "drag and drop" op de lijn zelf waar de LK in zit.Michiel schreef:Laatste vraag, hoe voeg ik een groepsadres toe aan een LK? simpele "drag and drop" wordt niet geaccepteerd.
Naar mij weten zijn dit de manieren om GA toe te voegen aan een LK
automatisch:
- Je kunt in de GA 2 objecten zetten welke hun oorsprong hebben in verschillende lijnen.
manueel:
- Drag and drop zoals hierboven.
- Je kunt het "niet filteren" instellen van de GA.
- "informatie" tabblad bij de eigenschappen van een lijn. (Hier kun je ook het makkelijkst reeksen opgeven.)
Wil je weten wat er allemaal de tabel staat. Rechter muisknop op de LK en filtertabel selecteren. (Reeksen worden automatisch al samengevoegd.)
Edwin